• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 631
M

MartinaN

Hejsan! Undrar om ni har olika sadlar för olika saker. Som ni kanske har en hoppsadel och då även har en dressyr eller bara en allround sadel till allt ni gör?? Undrar även vad ni föredrar att rida ut i för sadel??

Sv: Sadlar

Jag väntar på en hoppsadel, har innan haft en allround, sen växte hästen ut den och jag la då mina pengar på en dressyr och jag hittade ingen hoppsadel att ha som komplement. Nu pasar inte dressyrsadeln sen längre, så då valde jag att leta en hoppsadel, men jag vetifan om det kommer gå. Så för min del blir det nog abra dressyrsadel. Gillar inte alroundsadlar. Men det optimala är att ha en hopp och en dressyr.

Jag har en dressyrsadel eftersom jag i princip enbart rider dressyr + enklare markarbete och i skogen. Tycker jag får bättre sits i dressyrsadel, just eftersom det är dressyr jag rider ;) och dessutom kan jag ändå rida lite bommar o dyl. i denna sadeln utan problem, samt rida ut i den. Just nu har jag en Olympic Jessica men ska byta den eftersom hästen breddat sig.

Eftersom det är jag som rider henne i princip dagligen så blev det en dressyrsadel. Men ev. får jag se om jag köper en beg. hoppsadel till henne efter nästa sommar också (när jag sommarjobbat :) ). Vill nämligen att hon ska ut och träna/tävla hopp också. :)

Jag är inte så förtjust i allroundsadlar eftersom jag tycker att man inte får till sitsen riktigt i dom. Det blir lite "halvdant" både till dressyren och hoppningen tycker jag..

Till halvblodet har jag en dressyrsadel och en allroundsadel. Skulle haft en hopp egentligen, men jag fick ju fel modell och märkte inte det förrän en månad senare, för de var så lika. :mad: Jag orkade inte tjaffsa om det för sadeln var skön att rida, även om det är som de andra säger att man sitter lite halvdant i den.

Jag varierar lite. Ofta när jag ska ut på konditionsrundor, rundor där det inte är så mycket lågt hängande grenar osv. så tar jag dressyrsadeln för den är mycket bättre för min rygg och mina knän.

Till kallblodet har jag en hopp som hon inte kan ha just nu, men den har gått väldigt bra att göra allt i. Riktigt ledsen över att hon inte kan ha den längre. :( Så nu rids hon med en gammal allroundsadel som man sitter ganska okej i faktiskt, även om den är hård som satan och måste ha fårludd för att man ska orka rida i den jämt. :p Ska införskaffa en ny hoppsadel och även en dressyrsadel åt henne.

Jag har en allround skuren mot dressyr (Prestige Silver Star VSD:love: ) för arbete på banan, går även att hoppa i då den har lagom stöd men själv hoppar jag ju inte, så den sadeln passar utmärkt. En ren dressyrsadel vore inte dumt dock;)
Och så har jag en westernsadel (Big Horn) för långa härliga skogsturer.:love:

Har en Barefoot Cheyenne till dressyr och en del uteritter. En Barefoot Nevada för western träning och uteritt på busiga pållar.

*knapplån*

Har en hopp och en dressyrsadel. Båda Kieffer :love:

Använder hoppsadeln mest, vid uteritter och dylikt. Har kanske hoppsadeln 4 dagar i veckan och drssyrsadeln 2...

Ullis

Har en allround mot hopp. Den är fin, men gillar den inte så mkt, men den är utprovad på hästen, så då blev det den :smirk: Skulle hälst ha en dressyr- och en hoppsadel... nästa häst kanske, om några år när man har råd med två och inte köper en jättedyr stübben...;)

brukar ha de ja, förut hade jag både, dressyr, hopp och allroundsadel men nu har han växt ur de två sistnämda så det har blivit dressyrsadel jämt nu fast inte vid hoppning då som vi har lagt åt sidan för tillfället.

Har beställt en hoppsadel som jag kommer att använda vid hoppning och uteritt sedan

Har dressyr och hoppsadel och rider ut i båda beroende på vad jag ska göra "ute" Bara skritta en vända ´kan jag göra ibåda men ska jag träna något under uteritten så väljer jag sadel efter det tex klättring och ren kondisträning med galoppinslag = hoppsadel. Sitter jag tränar övergångar tar jag gärna dressyrsadeln.

Allroundsadlar gav jag upp för många år sedan. Man får inte stöd och hjälp för något. Vet många som rider jättebra i dem men jag gör det inte

Apo

Jag har alltid haft allroundsadel. Har ridit allt i dem...
Har nu också en westernsadel till min nsv, jätteskön att rida ut i, speciellt när han är på tårna och lite bockig.

Hade jag fått välja hade jag nog haft en allround och en dressyr (fast nuvarande häst går ju inte rida dressyr på alls så det är ingen idé), det är ju enklare att hoppa med och rida ut i en allround än att göra dito i en dressyrsadel.
Ja, flummigt, men jag tycker det blir bra så ;)

Jag har en flatback hoppsadel och en dressyr.
Rider jag i ridhus eller ut på lugnare turer har jag dressyrsadeln eftersom den är mjukare i sätet, lite mer fartfyllda uteturer och markarbete-hoppning använder jag såklart hoppsadeln.

Jag har både en hopp och en dressyrsadel till min häst. Både är av märket Albion. Assköna!! Jag ska ha en hopp o en dressyr till min andra häst oxå. Rider jag i skogen el hoppa bli det hoppsadeln o rider jag på åkern el tränar dressyr blir det dressyrsadeln...

Jag har två dressyrsadlar, förvisso ser dom helt olika ut men ändå.
Butet's dressyrsadel ser ut så här;
B2S.jpg

och det är den jag helst har om jag sitter upp på en häst jag aldrig ridit eller en hopphäst, det är så naturligt för mig.
sa_jagxkcdp.jpg

Där är min "riktiga" dressyrsadel som jag rider min häst i, helt underbar.
Buteten är bra för man känner alla hästens rörelser i den och den ligger bra på i stort sett alla hästar, jag blir lika förvånad varje gång.
Det är även den jag helst rider ut i, jobbigt att sitta fast i stora dressyrsadeln när hästen bockar och har sig.
Kan tillägga att jag väntar med spänning på Butet's nya dressyrsadel som ser ungefär likadan ut som en gör nu men med längre kåpor och bättre stöd för knäna :d En sån skulle inte sitta helt fel!

Jag har mest ridit i allroundsadlar och trivs i dem, men jag rider i en dressyrsadel just nu eftersom den passar hästen bättre... det är en Wintec 500. Önskar dock att jag hade haft en Barefoot Cheyenne, Flexion SBS eller en Torsion Trekking istället... gaah!

Jag har en dressyrsadel eftersom jag tycker att det är lättare och bekvämare att rida dressyr i en sådan och en hoppsadel för att det är så jobbigt att hoppa i dressyrsadeln... Rider faktiskt alls som oftast ut i dressyrsadeln fakriskt... Mest för att jag har taskiga knän och har vsårt för lättridning och lätt sits längre stunder åt gången...

Jag har en flatback och en dressyrsadel, sedan äger jag allroundsadel med, men den passar ingen av hästarna så den ska nog säljas.

Rider ut i båda, beroende på vad jag ska göra. Är det mycket galopp o hopp kanske jag tar hoppsadeln, men ska jag rida längre tur tar jag dressyrsadeln eftersom den är bättre att sitta i.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
167
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka