linafina

Trådstartare
Jag är på jakt efter en bra hoppsadel till min arab. Jag har tittat på en Tolga som jag tyckte verkade kanon. Men hur är det med kalvskinn egentligen? För och nackdelar?

Man skulle tydligen kunna värma om den när hästen ändras i kroppen också. Den var så himla snygg och priset var överkomligt.

Finns det någon här som har en sådan sadel?

Jag vill gärna ha ut en sadelutprovare, men har dom alla möjliga märken eller håller dom sig till särskilda märken?

Jag hade tänkt prova en Wintec 500 Close Contact också, någon som har erfarenhet av den sadeln?

Hur är det egentligen med storlekarna? Är 17" för vuxen ryttare? Det kan ju vara så att hästen inte kan ha större sadel än exempelvis 16,5" för att den är så kort i ryggen :crazy:, hur gör man då?

Jag behöver tips och råd för det här med ridsadlar är jag ingen höjdare på.

Ni som har unghästar, vad har ni för sadlar?
 
Sv: Sadlar

Till en normalbyggd person passar 17 tums sadel bra. De flesta affärer som säljer sadlar har en sadelutprovare som åker ut med butikens sadlar, kan då säkert ta med flera olika märken! :)
Tolgan vet du ju redan vad jag tycker om :D
 
Sv: Sadlar

Till en normalbyggd person passar 17 tums sadel bra. De flesta affärer som säljer sadlar har en sadelutprovare som åker ut med butikens sadlar, kan då säkert ta med flera olika märken! :)
Tolgan vet du ju redan vad jag tycker om :D

Ja det vet jag :). Jag blev själv förälskad i den. Hur är kalvskinn egentligen?

Hon som sålde Tolga sa faktiskt att hon kom ut och provade men jag trodde inte dom var sadelutprovare dom som står och säljer? Eftersom jag själv inte kan så mycket litar jag ju på den person som kommer ut :).

Har du en Tolga?
 
Sv: Sadlar

Kalvskinn ger rätt bra grepp, och man brukar ha det på vulster (där var dina knän är) och i sätet. En sadel som är helt i kalvskinn är dock mer känslig än en "vanlig", så tänk på det om du ska ha en brun t.ex. - den missfärgas lätt, framförallt av regn.

17" passar en normalbyggd vuxen, allt från stl 36-42 beroende på hur man är byggd (om man har långa/korta ben, stor rumpa eller större överkropp osv). En bra regel är att du ska ha minst en handflata mellan rumpan och slutet på bakvalvet för att bommen ska kunna fördela trycket riktigt.
Om hästen behöver 16,5 i ett visst märke så finns det lite olika alternativ:
1. ryttaren får plats i en mindre sadel, då är det ju inga problem
2. ryttare tar en 17" ändå, blir den bara 1-3 cm för lång så kan det funka ändå, iom att det blir inte ett stort tryck längst bak. Väljer man däremot en sadel som är kort nog åt häste men för liten för ryttaren fördelas inte trycket som det ska och det blir mer tryck längst bak, vilket kan bli problem. Dock ska man alltid vara uppmärksam på om hästen börjar reagera på sadeln, vissa hästar klarar inte av att sadeln slutar för långt bak.
3. Man letar efter en sadel som är kort nog, och provar andra märken helt enkelt. Engelska sadlar brukar vara riktigt korta.

Om Tolgas ÅF är en utprovare eller inte har jag ingen aning om, så är du osäker på om Tolga passar hade jag tagit ut en utprovare, lånat hem en massa sadlar (bl.a. Tolga) och provat alla.
Är osäker på om en Tolga verkligen kan passa på en arab, iom att dom är så smala och araber brukar vara breda och runda över ryggen. Men det är bara att prova så märker du ju det!
Ang Wintec ¨så är det en bra sadel, dock är systemet med utbytbara koppjärn inte så bra som de vill ge sken av - desto bredare bom du sätter i desto mer böjd blir sadeln. Så passar den hästen i den bomvidd det är tänkt är det jättebra, för den är lättskött, man får hyfsat bra grepp (tar du den i mocka sitter du som klistrad), det finns MYCKET begagnat och du får igen pengarna igen när du säljer den (pch har du en unghäst så räkna med att du kommer få byta sadel snart igen), vilket du inte får med Tolga. Har du en unghäst så kommer han förmodligen inte bara bredda sig, utan även ändra sig i ryggen, t.ex. bli rakare, mer överbyggd, mer svängd osv. Därför är det bra att köpa en lite billigare sadel sålänge, för om 2-3 månader kanske hästen har ändrat sig jättemycket, och då slipper du bli ruinerad.
 
Sv: Sadlar

Tack så mycket för ditt inlägg.

Jag har tänkt på detta med att unghästen ändrar sig hela tiden och därför ville jag från början inte köpa nån jättedyr sadel. Men gör inte hästen det hela livet? Jag menar mer eller mindre?

Jag känner att jag vill satsa på en rejäl sadel som ligger bra. Helst ny.

Hur är det med begagnade sadlar, om man själv inte är så bra på att se om sadeln verkligen är bra så kanske det inte är så lätt att köpa begagnat? Är det inte svårt att få en begagnad att sitta bra med tanke på att den på nått vis kanske format sig efter den rygg den legat på? Svårt att förklara, hoppas ni förstår hur jag menar.

Sadelutprovare har ju begagnat också antar jag så isåfall får det ju bli från en sådan.

Ingen som vet nån bra sadelutprovare i skåne som är bra?
 
Sv: Sadlar

Jag har en Tolga som jag gillar supermkt! :) Har även träns, magplatta o chaps bla som är super i kvalitet. Kalvskinnet ger mkt bra grepp, är bara det i vulsterna o sitsen, resten är ju präglat.
Sen är det latexpaneler i den, de ändras alltså inte i formen permanent, endast när sadeln ligger på ryggen på hästen.
Pmar dig om en bra sadelutprovare!
 
Sv: Sadlar

Det går att använda en sadelutprovare även till begagnade sadlar. Alla är inte bundna till ett visst märke.

Jag vet inte om jag håller med om att priset på Tolga är överkomligt? Det går att hitta dyrare sadlar men att hitta billigare är lättare.
 
Sv: Sadlar

För mig är priset helt oki. Givetvis går det att hitta dyrare och billigare sadlar.
 
Sv: Sadlar

Ok. Ska du lägga minst 20 000:- på en sadel så skulle jag nog inte välja kalvskinn om det är det i hela sadeln - om du ska ha en brun. Åtminstone de ljusare färgerna blir rätt fula av regn.
 
Sv: Sadlar

Den tolga som jag har kikat på kostar 12.000:-. Vem har sagt att jag ska ha en brun? Jag vill ha en svart :).
 
Sv: Sadlar

Jag sa OM du ska ha en brun, du frågade om kalvskinn och erfarenheter. Jag gav mina.

Sen finns det ingen Tolga för 12 000:- Det finns däremot en sadel designad av Tolga som Globus säljer.

Lycka till.
 
Sv: Sadlar

Det är kanske kört för mig med en sån sadel till en arab? Dom brukar vara svåra att hitta sadel till om jag inte minns fel?

En stübben sadel är väl inte iheller att tänka på? Kikade lite på Stübben Artus CS som dom bl.a har på hööks. Ser trevlig ut tycker jag.

Nej jag får väl ta ut en sadelutprovare i höst och se vad vi kan komma fram till.
 
Sv: Sadlar

Oki men kvinnan i butiken sa att sadeln var en Tolga? Men oavsett vad så var den väldigt fin.
 
Sv: Sadlar

Jag sa OM du ska ha en brun, du frågade om kalvskinn och erfarenheter. Jag gav mina.

Sen finns det ingen Tolga för 12 000:- Det finns däremot en sadel designad av Tolga som Globus säljer.

Fel, Tolga har nyligen tagit fram en sadel till just detta pris.
 
Sv: Sadlar

Tack så mycket för ditt inlägg.

Jag har tänkt på detta med att unghästen ändrar sig hela tiden och därför ville jag från början inte köpa nån jättedyr sadel. Men gör inte hästen det hela livet? Jag menar mer eller mindre?

Jag känner att jag vill satsa på en rejäl sadel som ligger bra. Helst ny.

Hur är det med begagnade sadlar, om man själv inte är så bra på att se om sadeln verkligen är bra så kanske det inte är så lätt att köpa begagnat? Är det inte svårt att få en begagnad att sitta bra med tanke på att den på nått vis kanske format sig efter den rygg den legat på? Svårt att förklara, hoppas ni förstår hur jag menar.

Sadelutprovare har ju begagnat också antar jag så isåfall får det ju bli från en sådan.

Ingen som vet nån bra sadelutprovare i skåne som är bra?

Nja, när hästen är vuxen och den rids kontinuerligt och undgår att dra på sig ordentliga skador som kräver lång konvalescens så brukar de inte ändra sig radikalt faktiskt.
När du tar ut en utprovare kan du ju ha lånat hem begagnade sadlar (eller den utprovaren kanske har begagnade sadlar dom kan ta med) så slipper du köpa en ny, för en ny sadel är inte att rekommendera om det finns begagnat, just när det är en unghäst. För du kommer ju behöva byta sadel rätt snabbt. Om den begagnade sadel är korrekt, dvs inte någon defekt bom, sneda bossor/paneler så är det inga problem att få den att forma sig efter en ny häst. Det är bara att byta stoppning. Om sadeln har latexpaneler så formar den sig ju inte efter hästen permanent, utan bara för stunden.
 
Sv: Sadlar

Ja jag får köra på det spåret och se vad vi kommer fram till. Jag hoppas att man kan hitta en bra begagnad bara.
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 395
Senast: fio
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 757
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
893
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 042
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp