Säga till andras barn på skarpen?

Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Sen får man vara rak mot föräldern också.

Nu måste han sluta med hunden.

Inte: Ja du vet Putte är inte riktigt van vid barn och efter ett tag blir han leds på dem och det är ju inte så roligt, Putte måste få vila efter att han blivit klappad ett tag.

Jaha?
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jag ser att hunden blir allt mer trött på läget och blir själv irriterad så jag går helt sonika ner på knä, tar pojken i armen och säger ifrån på skarpen att "nu slutar du!".
DÅ reagerar föräldern, med att bli arg som ett bi. På mig. För att jag är så elak och oförstående.
Vad skulle jag gjort då?

Det enda du kanske skulle ha skippat va att ta pojken i armen även om det va löst. Jag uppskattar när andra säger ifrån till mina barn då de ofta lyssnar bättre på andra. Men jag uppskattar inte om någon tar tag i mina barn.
Annars tycker jag du gjorde mer än rätt.
Du skulle ha talat om för föräldern att om hen inte vill att du ska tala till barnet på det viset så skulle hen ha reagerat tidigare och visat lite mer intresse för barnet/situationen än åt mobilen!
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jag hade aldrig tagit tag i ett barn så. Lyssnar inte barnet när jag säger till så säger jag till föräldern. Aldrig att jag tar tag i armen på ett främmande barn för att det inte lyssnar. Så länge den inte står och eldar på nåt liksom.

Jag hade blivit förbannad som få om nån tog tag i mitt barn på det viset.
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

kl

Fast om man inte är helt van vid barn (jag tex) och man har sagt till två gånger och föräldern inte bryr sig så kanske ett litet grepp om armen inte är så farligt? Det är inte så man slår barnet, däremot skyddar man det genom att det sedan låter hunden vara i fred (dvs ingen risk för ev bett).
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Oftast är det ju så att barn lyssnar och lyder andra vuxna än sina föräldrar bättre än föräldrarna själva. Sen gäller det att vara rättvis och ge barnen alternativ.

Jag som jobbat på restaurang i många år har sagt till både barn och föräldrar otaliga gånger om allehanda grejer. Om barnen går utan skor säger jag till föräldrarna på en gång, det kan finnas glasbitar på golvet som missats i baren och där ska ingen människa gå utan skor, stor som liten. Därför vi har flipflop-förbud för vuxna också.

Springer barnen omkring så brukar jag bara ta tag i barnet, förklara att man får gå omkring överallt, men man får absolut inte springa. Inte ens om man blir jagad. De flesta barn brukar köpa det väldigt bra utan någon större grej. Oftast går de tillbaka och sätter sig vid föräldrarna lite halv förnärmade. 99% slutar springa omkring i alla fall och ifall någon frågar får de komma in i köket och titta och sådär också, så vi är inte oresonliga.
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jag hade aldrig tagit tag i ett barn så. Lyssnar inte barnet när jag säger till så säger jag till föräldern. Aldrig att jag tar tag i armen på ett främmande barn för att det inte lyssnar. Så länge den inte står och eldar på nåt liksom.

Jag hade blivit förbannad som få om nån tog tag i mitt barn på det viset.

Det har jag gjort, (och insett efteråt att jag kunde fått en ilsken förälder efter mig). Barnet (6 år) som inte lyssnade alls höll på att tränga sig upp förbi min, då rädda, treåring på en skakig repstege och kunde fått honom att trilla ned 1,6 meter. Jag tycker man får röra främmande barn om det känns nödvändigt för att avvärja någonting som kan bli farligt eller obehagligt (tex visa ett barn att det inte är ok att klappa irriterad hund, eller riskera få serveringspersonal och hett the över sig.).

Jag kunde förstås låtit honom ösa ned treåringen och hoppats att han bara fått blåmärken, eller vrålat i bostadsområdet efter en förälder, jag såg i alla fall ingen.

Tycker det är lite jobbigt med föräldrar som inte reflekterar över omständigheter och risker utan bara blir förbannade och hysteriska om någon säger till/tar i deras barn. (Själv tonar jag ju ned bevakningen av barnet lite när mycket släkt och vänner är i närheten, litar till att de också säger åt eller räddar barnet, även om det innebär att de rör vid honom.)
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jamen om det är för att undvika en olycka är det ju en sak. Me jag skulle inte göra det som uppfostringsåtgärd.. i ts fall hade jag sagt till föräldern, om det vore akut (hunden blir arg el dyl) så hade jag flyttat på jycken alt ungen.
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker att du gjorde rätt i fråga om hunden som blev nypt.
Jag tycker att det är viktigt att barn lär sig att få tillsägelser av andra än föräldrarna. På vägen dit blir barn ledsna. Det är då viktigt att förklara varför det hände, att de måste lyssna på vad andra vill också. Att inte klara av att bli tillsagd av andra än familjen är handikappande (jag tror att det kan leda till konflikträdsla och bristande respekt för andra).
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jag kanske också sagt till föräldern om den var i närheten och det kändes lämpligt och det inte var akut. (men sådant kan också göra dem arga).

Fast som sagt om föräldern inte hade reagerat själv vid det laget skulle jag varit lite handfallen om vad göra (det är svårt att hantera människor som beter sig onormalt.)

Men flytta på en hand tycker jag hamnar i samma kategori som flytta på ett barn om det behövs. Flytta på handen borde inte vara värre än flytta på barnet.

Faktum är att det är nog väldigt svårt att lyckas låta bli att göra vissa föräldrar arga.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Nä, det är det säkert inte. Det är dock inte det som motiverar mig (att undvika att föräldrar blir arga på mig).
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jag hade aldrig tagit tag i ett barn så. Lyssnar inte barnet när jag säger till så säger jag till föräldern. Aldrig att jag tar tag i armen på ett främmande barn för att det inte lyssnar. Så länge den inte står och eldar på nåt liksom.

Jag hade blivit förbannad som få om nån tog tag i mitt barn på det viset.

Får jag fråga varför? (Å det är en seriöst, vänlig fråga från mig utan barn) :) självklart inte rycka armen ur led, men lite bestämt "nu är det slut på att reta hund"...

När jag jobbade i butik tycker jag det funkade att spärra ögonen i barn å bara säga "nej" eller "aj aj" om de var små och rev ner miljoner iPodfodral på golvet :-)
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Nä, det är det säkert inte. Det är dock inte det som motiverar mig (att undvika att föräldrar blir arga på mig).

Vad är det då som motiverar? Det finns ju absolut ingen risk att det på minsta sätt skulle skada barnet om min kusin/väninna/farfar flyttar honom/hans hand istället för att jag gör det.

Om jag vore ute med en person och mitt barn klappade personens hund så skulle den personen vara en vän till mig, någon med gott omdöme. Om jag gick bort för att köpa glass, barnet var kvar och vägrade sluta klappa hunden, då räknar jag med att min väninna, som jag litar på, visar barnet hur man gör, även om det innebär att vidröra barnet, speciellt om det inte förstod när hon förklarade.

(Däremot en situation där jag beter mig som jag vet inte vad, sitter och surfar på iphonen medan min väninna som av outgrundlig orsak verkar vilja promenera med mig förtvivlat försöker berätta för mitt barn att hunden blir ledsen, då är det nog svårare med att räkna ut hur väninnan ska hantera situationen. Inga normala beteenden om hur man umgås har ju anammats. Då får man försöka antingen bete sig som om man vore barnvakt och föräldern var borta och köpte glass eller försöka uppfostra föräldern. Båda blir ju såklart fel/rätt eftersom situationen var konstig.)
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Jamen om det är för att undvika en olycka är det ju en sak. Me jag skulle inte göra det som uppfostringsåtgärd.. i ts fall hade jag sagt till föräldern, om det vore akut (hunden blir arg el dyl) så hade jag flyttat på jycken alt ungen.

Fast i det här fallet var det ju delvis för att undvika en bitolycka... Jag skrev ju förut också att jag inte skulle bli glad om nån tog HÅRT i armen på min treåring (treåringar är rätt små...) men jag tycker din reaktion är väl häftig. Menar du att det är ok att föräldern först inte bryr sig överhuvudtaget och sedan blir rasande när hundägaren tar i barnet och säger NEJ torts upprepade vnliga tillsägelser?
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Ja ta barnet hårt i armen ska ju inte en förälder heller göra så det var inte på kartan.
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Ah ledsen såg att det såg ut som att kommentaren var riktad mot dig istället för det jag menade: jag höll med dig (om att det aldrig var tal om att ta ett barn hårt i armen).
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Nej, varför tror du det? Jag tycker bara att ma inte tar tag i andras barn annat än i nödfall. Har man inte ens sagt till föräldrarna så kan man ju testa det först.

Jag skulle inte vilja att andra tog tag i mitt barn föe att uppfostra det. Prata med mig först men uppfostra inte min unge och särskilt inte genom att gripa tag i det. Nån tycker att ma får ta tag i barn för att den gör si, nån anna för att den gör så och alltså vill jag då inte att andra lägger sig i sånt. Man kan säga till lite fint, lyssnar inte ungen kan man säga till mig.

Nu hade jag aldrig betett mig som morsan i ts:en men nu talar jag alltså rent generellt. Hoppas alla förstod det.
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Håller med dig. Skulle inte ta tag i nåns barn och vill inte att andra gör det med mina. Om det inte är nödfall förstås.

Framför allt mitt ena barn upplever oönskad kroppskontakt med främmande/bekanta som ett stort övertramp i hens personliga sfär.
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Håller med dig. Skulle inte ta tag i nåns barn och vill inte att andra gör det med mina. Om det inte är nödfall förstås.

Framför allt mitt ena barn upplever oönskad kroppskontakt med främmande/bekanta som ett stort övertramp i hens personliga sfär.

Fast kanske hellre det än att barnet blev bitet av en irriterad hund?
 
Sv: Säga till andras barn på skarpen?

Var det mitt barn skulle jag ju fullföljt genom att ha det illvrålande, protesterande barnet i knät tills det lugnade sig och förklara tills han förstod. (jag vill dra fiffi i örat jag vill jag får jag måste!).:D

Men det kan du ju bara göra om du är barnvakt med föräldern på bra avstånd (en fest i andra änden av stan tex :p).

Vad som borde ha hänt är att du sa till två gånger varpå föräldern gick ned och sa till på skarpen och tog det vrålande barnet under armen och gick för att mata ankorna.

:bow:

Instämmer fullkomligt.

TS> du agerade fullkomligt korrekt efter omständigheterna. Det som förundrar mig är att föräldern inte tidigare tog på sig att säga till; det är ju en förälders jobb! Du tog över och gjorde det som föräldern BORDE ha gjort.

Så; tipset för nästa gång är väl just som flera sagt: säg till föräldern att agera. Så kanske du slipper få skäll (för att du faktiskt gjorde det som föräldern själv borde ha gjort).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 218
Senast: startpompe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp