Säker uppstigningspall

Sv: Säker uppstigningspall

Kabeltrumman funkar ett tag, men de tappar stabiliteten efter ett tag och då är de inte så kul att stå på längre. De är ju inte gjorda för att agera pallar...

Alternativet med lastpallar, som någon nämnde ovan, låter ju som ett bra alternativ om man vill ha något större. Själv använder jag en vanlig kökspall, alltså en sån man sitter på vid bordet istället för stol, eftersom jag fick tillgång till några såna efter ett dödsbo. Jag gillar också Ikeas lilla pall, som är oerhört stabil och gluggarna i den är nog tillräckligt små för att inga storhästhovar ska fastna i dem.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Nej visst måste man öva. Det jag har gjort är att öva först 'stå still' och sedan uppsittning. Går hästen iväg eller snurrar börjar jag om. Och de jag ridit har ganska snabbt förstått vad jag vill. Men huvudsaken att man får det att funka - om man nu tycker att det är viktigt att ha en häst som står still vid uppsittning. Jag tycker det är förvånansvärt många hästar som inte gör det och det måste rimligen bero på att man inte lagt så stor vikt vid det.

Nu funkar ju inte det på alla. Att stå och öva på marken. Min häst är som sagt otålig överlag och det skulle bara göra honom uttråkad. Han står inte stilla när han står i gången och blir borstad heller. Men det är bättre än när han kom för 9 månader sen. Då gick det inte binda upp honom. Han snurrade konstant. Han är sån bara men vi har hittat en gräns nu som funkar för oss båda.
Nu står han still dom sekunderna det tar för mig att hoppa upp från pallen och det är jag nöjd med.
 
Sv: Säker uppstigningspall

KL
Tack för alla svar hittills, mer förslag är väldigt välkomna! Vi tränar på att kunna stå still men det här är en häst som har myror i benen och överallt ska vi vänta med ridningen tills han står helt still lär det aldrig någonsin bli någon ridning överhuvudtaget, jag tror att han kommer att lugna sig bara vi får rutin på uppsittningarna. Så tack inga mer lär hästen att stå still kommentarer, jag vet om det och det var inte vad jag frågade efter!
Jag har Ikeas träpall med trappsteg, men den känns inte säker. Har även en aluminiumpall från jula även den med hål han kan trassla in sig i. Pallen ska helst gå att flytta lätt så inte allt för tung.
 
Sv: Säker uppstigningspall

Den bästa "uppsittningspall" jag stött på var en ridväg ungefär som ett dike. Vi råkade sitta av av någon aledning och det var så pass djupt att det bara var att svänga benet över hästen (islandshäst) när det var dags att gå. Väldigt smidigt.
 
Sv: Säker uppstigningspall

KL

Självklart vill (ska) man sitta upp från pall ;)
Men att hästen inte står still vid uppsittandet och skylla på orutin FRÅN HÄSTEN är ju rent nonsens...

Alla utom en av alla våra hästar som vi ridit in står BLICKSTILLA vid uppsittning. Detta för att de är lärda så såklart ...

Den enda som inte stod still hade verkligen en uppsjö av bokstavskombinationer där det inte gick att stå still TILLS jag en dag tog tag i det, 2 timmar senare (kan ha tagit mer) stod hästen prick stilla vid alla uppsittningar... Detta var på en häst som man inte kunde rida mer än 2 varv i samma varv för sen va det tråkigt (med diverse skolor över mark som protest)

Så att den inte står still är tyvärr enbart pga vad ryttaren tillåter/lärt den...
 
Sv: Säker uppstigningspall

Knapplån!
Ikeas pall gillar jag inte som uppsittningspall, det är stor risk att hästen fastnar om den trampar in i den! Har också pallarna från Kaballus, de är super och absolut värda sitt pris. Både hållbara och säkra!
 
Sv: Säker uppstigningspall

Bästa pallen jag någonsin haft är Ikeas Bekväm. Har en hemma i stallet och en som alltid följer med på tävlingar.

bekvam-koksstege-pall__0122140_PE278505_S4.JPG


Stabil och lätt att flytta och är ca 50cm. Jag har målat mina röda och satt på halktejp för att vara på den säkra sidan :D

Det är dessutom hur enkelt som helt om man vill täcka sidorna på den. Jag har dock aldrig haft det problemet även om hästarna stimmar lite vid uppsittning. Haft dem så länge jag kan minnas och ingen häst har fastnat i dem
 
Senast ändrad:
Sv: Säker uppstigningspall

På förra stället hade vi en vattenbrun som var suverän att sitta upp från. Den saknar jag!

I nya stallet använder vi en pall från Ikea. Lika så använder min svägerska också en pall från Ikea, båda två är samma modell som rubytoo länkar till. Aldrig har någon häst fastnat i dessa trots att de snurrar runt som idioter. Enda gången en sådan blev mosad var från min sambos lastbil när han backade :D
 
Sv: Säker uppstigningspall

Ikeas pall är inte helt säker dock, vid ett försök till uppsittning hoppade hästen till, jag trampade bakåt, halkade, fick i ena foten emellan trappstegen och föll baklänges.
Inte så trevligt., så en pall med hela sidor är det bästa. Sen tål inte Ikeas pall att stå ute så länge. Har på 4 år förbrukat 2st. Trots att de varit målade.
 
Sv: Säker uppstigningspall

min stallägare har byggt en trappa som man går upp för och beroende p åhästens höjd går man upp på vald trappsteg. Den är robust och kan ej vicka.
Den tycker jag är toppen!

Annars funkar en vanlig pass från IKEA=)
 
Sv: Säker uppstigningspall

Ikeas pall är inte helt säker dock, vid ett försök till uppsittning hoppade hästen till, jag trampade bakåt, halkade, fick i ena foten emellan trappstegen och föll baklänges.
Inte så trevligt., så en pall med hela sidor är det bästa. Sen tål inte Ikeas pall att stå ute så länge. Har på 4 år förbrukat 2st. Trots att de varit målade.

Klart den inte tål att stå ute även om den är målad. Hade faktiskt inte vågat ha en pall som jag använder att stiga upp på ute dygnet runt ;)

Halktepj förhindrar det ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 919
Senast: Görel
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 108
Senast: Cornelia
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp