Säkerhet i bilen?

Efter att ha läst allas inlägg och granskat olika sorters burar och grindar har jag kommit fram till att jag ska köpa mig en ordentlig krocktestad bur til min kombi, dock blir det en dubbel bur så vovven får gott om plats sedan ska jag testa och halvera den efter hand när han vant sig vid buren och se om det funkar då byter jag ev. ner mig till en enkelbur.
Dock så får jag ju hem min lill snutta (nakenhund) i juli och då måste hon ju får en plats att ligga på, dock är hon bra mycket mindre än schäfern :D

Någon som har en dubbelbur som kan svara på om det går att montera mellanväggen så den ena delen blir mindre än den andra istället för att de ska vara lika stora?
Verkar mer praktiskt att bara ha ex. 1/4 del till den lilla och 3/4 till schäfern :confused:

Om det inte går på en färdig bur Kanske det går att beställa det så om man beställer en helt ny bur?

I skåpbilen får det nog blir säkerhetsbälte... Dock får jag försöka montera det i soffan för han kan ju inte ligga i passagerarstolen, där får han bara plats att sitta och det kan han ju inte göra i flera timmar.
 
det blir nog svårt att hitta en bur som du själv kan ställa mellanväggen i, men du kan säkerligen beställa den färdigt med olika storlekar på delarna!
 
Hon åker i bakluckan på bilen (kombi-bil). Hårt galler sitter för så man inte får henne "i huvudet" vid ev. krock.
Har också funderat på grind, är rätt smart på sommaren om man måste lämna hunden i bilen för en stund.
 
Visst är de! Jag skulle vilja komplettera med såna där dragspelsaktiga saker i trä(?) som man sätter i ett delvis nedvevat fönster! :bump:
 
Vi har pratat om att skaffa fläkt som man kan sätta i sidorutan, som polisen har till sina hundar. Det har bara inte blivit av än och de sitter sällan längre stunder i bilen, men är man lite prylfantast och inne på "bra att ha"-prylar så får vi väl se när det kommer. :angel: :D
 
Jag har köpt en bur, med löstagbar mellanvägg. Buren är specialbyggd till Volvo V70 (de bygger till de flest bilmärken). Jag har alltid mellanväggen i, så jämten åker i ena halvan och taxen och petiten i den andra. Tycker att buren är otroligt bra, det är hel plåt i botten, som är lite skålformad och där har jag lagt ner en bit heltäckningsmatta och ovanpå där ligger fällar. Buren är helt tyst också, inte en massa skrammel ifrån grindar och dyl. Jag har klätt buren längst ner (ca 20 cm) med gummimatta, för att skydda bilens klädsel emot hundhår och det fungerar mycket bra.
 
Är det inte risk att hundarna får drag med alla problem som följer om man använder en fläkt? Är det varmt så sitter/ligger de ju gärna mitt framför fläkten. Men annars är det ju ingen dum idé, speciellt inte de tokvarma, stillastående dagarna. Fast såna dagar ska ju inga hundra behöva ligga i bilarna. Då kan man ju alltid kombinera friskluftskrok med dragspelsgrej i fönster. :)
 
Jag har faktiskt sett såna i trä! Bambu kanske? Minns inte, det var ganska länge sen. Men plast verkar ju funka det med! Ska beställa ett par tror jag. :D
 
Jag har små hundar.
Den största tiken åker i en hundbur (ser ut som en stor kattbur) som vi spänner fast med säkerhetsbälte i bagagutrymmet.
Den lilla tiken åker i en kattbur som vi spänner med säkerhetsbälte på en av stolarna i bilen.
 
Jag har också säkerhets sele till Nova.
Känns som bättre än inget, för egentligen hade jag velat byta bil.
Men vad jag har funderat på är följande;
Hon sitter ju inte som en människa i säkerhetsbälte. Hon ligger oftast ner i baksätet.
Alltså är bara framdelen av kroppen fast spänd. Vad händer egentligen vid en krock? Jag undrar om hennes bak del skulle slungas framåt? För att hela hon skulle hållas tillbaka borde hon sitta som en människa, med fötterna ner på golvet.
Risken finns att man ändå 60kg hund * hastigheten i nacken, om det fungerar så som jag misstänker.

Vad tror du? Något du funderat över?
Andra funderingar?
 
Fläkten är ju i en sidoruta och buren i lastutrymmet bak, så de kommer inte åt den. SÅ starka är inte fläktarna, de hjälper bara till att skapa lite cirkulation i kombination med kroken och luckan. Det blir varmt trots vattenskålar, öppen, låst, baklucka och solskyddsfilm. Är man på långkörningar och behöver stanna för lunch eller något, så kan man inte alltid parkera i skugga och vi vill inte att hundarna ska sitta ute om de inte sitter hos oss. Men sånt där galler i rutan är ju ett billigare alternativ, vi funderar på ett sånt till att börja med. :)
 
Folk brukar flina åt vår bil på parkeringar, när jag släpar fram ett stort lakan :D och draperar över bilen. Balsnören i varje hörn så det är lätt att knyta fast. Men det är oerhört effektivt tillsammans med god ventilation i övrigt och så behöver man inte oroa sig över att skuggan skall vandra iväg snabbare än man räknat med.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården...
2
Svar
36
· Visningar
3 108
Senast: Ponnyfoton
·
Övr. Hund Det verkar vara många hundar som har en väldigt speciell relation till bilen. Dels så är det ju ofta väldigt uppskattat av hundar att...
Svar
15
· Visningar
862
Övr. Hund Jag har en bil idag där hundarna åker i bagaget, med lastgaller framåt och jeppegrindar bakåt, jag skulle egentligen vilja fälla...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund hur ska hunden vara lastsäkrad? hundbur fastskruvad i golvet? pappa har en husbil och är ofta iväg med den, gamla hunden älskade att...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp