Bukefalos 28 år!

Hjälp mig tolka lagen?

Och_Aye

Trådstartare
Jag har en bil idag där hundarna åker i bagaget, med lastgaller framåt och jeppegrindar bakåt, jag skulle egentligen vilja fälla baksätena (berlingo multispace), dels för att ge hundarna mer plats och dels för att kunna spänna fast barnvagnen säkert och bra. Försöker läsa mig till vad lagen säger egentligen, jag hittar bara regler för minimått och "om du transporterar hunden i bur" - okej, men jag vill helst slippa burar. Det är ju ganska vanligt att hundarna åker stort och bra bak i sådana bilar, man får plats med 2-3 biabäddar osv - men jag hade någonstans fått för mig att dom måste sitta "instängda"? Kanske är jag helt ute och snurrar?

Frågan är alltså :p, får hundarna åka "löst där bak" fast att utrymmet är större? Med lastgaller fram o grindar bak ändå.
 
Senast ändrad:
Lagligt så räcker det med lastgaller (lastgaller som sitter säkert) så hundarna inte kan flyga framåt vid ev krock. Sen ska givetvis utrymmet räcka till hundarna.
 
Är detta till någon hjälp?

http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

--
Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.
---

Läste på den sidan, och det var därför jag började fundera. Det står lite längre att "om man har bur" - men det kan ju innebära istället för alternativet säkerhetsbälte såklart. Kom jag på sen. :P

@Luff självklart är säkerheten viktigast, men nu var det lagen jag undrade över eftersom att jag bara hittade minimimått.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 106
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 334
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp