Säkerhet i bilen?

QuickStar

Trådstartare
Hur har du löst det för att din hund ska åka säkert i bilen?

Min ligger för tillfället bara lös i bagaget med ett vanligt mjuk-(standard) nät mellan baksätet/bagaget.
Detta känns inte alls särskilt trygg om man faktiskt skulle råka ut för en olycka, få kan ju ens älskling bli ordentligt skadad.

Jag funderar på att köpa ett riktigt galler i metall att sätta vid baksätet och en grind till bagaget, det är ju smidigt på sommaren, då kan jag låsa bilen=försäkring gäller och kan ändå ha bagageluckan öppen så hunden får ordentligt med luft.
Men hur säkert är det egentligen vid en olycka?

En bur borde ju vara det absolut säkraste men jag tycker de ser så hemskt små ut!!!
Jag har en modell större schäfer, tycker han borde få det vänligt trångt i buren???
Vi åker väldigt mycket bil så jag vill att han ska åka säkert men ändå bekvämt!

Hur har ni löst det?

Dessutom har jag förutom min vanliga kombi ofta en skåpbil och åker i, där i har jag ingen aning om hur jag ska lösa säkerhets biten! Tips och förslag emottaget glatt!

Liten beskrivning på min skåpbil:
Vi har bodel i den så jag har två säten framtill med ett mellanrum så man kan gå bak, baktill finns soffa och en bänk. Ledig yta på golvet ca 80*110cm. Det är ju tillräkligt stort för en bur, men vart tusan ska jag göra av buren på natten när han vill sova på golvet?

:confused:

Hur skulle ni ha gjort, låtit han sitta i passagerar sätet med ett hundsäkerhets bälte?

Hoppas det inte blev för förvirrat...
 
vi har hårt galler fram men inga galler bak. Har 3 stora hundar så vi har ingen bur utan slänger bara in dom där bak. Mamma däremot har en tibetansk spaniel som hon sätter i en katt?/hund bur och sen sätter fast med säkerhetsbältet :)
 
I skåpbilen om du vill ha en bur finns det utställningsburar som går att vika ihop när man inte använder dom. :)
 
Ihopfällbart var ju en praktiskt idé men är det säkrare att åka i en bur som står "löst" på golvet eller att åka lös är ju frågan.. Då kanske ett säkerhetsbälte är bättre?

Helst vill jag bara ha ett hårt galler mellan baksäte/bagage och en grind i bagage öppningen men hur säkert är det för hunden ur krock-synpunkt?
 
Dra fast buren mned spännband. Alla burar ska dras fast, även de som står i bagageluckan.
 
Vi har lastbilsreggat våran Golf Combi. Vi har bur (R.U) och den har vi spännt fast med spännband i lastögglorna :idea:
 
En bur i kombiutrymmet är det allra bästa om man vill att hunden ska åka säkert. Hunden ska heller inte ha för stort utryumme att röra sig på. Halva bagageutrymmet i en Mondeo/Passat/855 är lagom för en hund av schäferns storlek. Ju större utrymme hunden har, desto mer far den omkring och slår sig om du krockar.

I skåpbilen kan du använda en ihopfällbar utställningsbur som du sätter fast med spännband.
 
Vi använder en speciell säkerhetssele för hund som kopplas till grejen man knäpper säkerhetsbältet i! Vi har en schäfertik och nu kan hon ligga i baksätet, nära oss, och röra sig lite och byta ställning och ändå åka säkert. Eftersom vi inte har barn passar den här varianten oss väldigt bra. Och det får ju fortfarande plats en passagerare där bak.
 
Vi har en Volvo V70 XC och för att få plats för hundarna måste vi ha baksätet nerfällt. Har låtit modifiera ett metallgaller som passar i hållarna bakom framstolarna, där det eg skulle bara vara lastnät.
Att få en stor leonbergerhanne i nacken vid en inbromsning är ingen hit så ett rejält galler var nödvändigt.

Vid bakluckan har vi gallergrindar, just för att kunna ha bakluckan öppen när vi parkerar. Det är suveränt.
Enda nackelen med våra grindar (Volvo standard) är att de inte är låsbara. Idiotiskt att de inte tänkt på det på Volvo. (Det hade varit plättlätt att vid tillverkningen sätta en ögla i öppninghandtaget så man kunde låsa fast den i gallret med ett litet hänglås t.ex.).

Vi löste det så att vi istället har en några dm lång låskrok till bakluckan. Den blir tillräckligt öppen för frisk luft, men går inte att öppna när vi låst bilen och därmed får man inte heller upp hundgrindarna. Tillsammans med smarta galler som träs på på sidodörrarnas fönster och sen kläms fast får vi stor luftväxling i bilen. Utan dessa fönstergaller hade vi inte kunnat ha rutorna nervevade 2-3 dm.

Man har ju läst att det hänt att bakluckan flugit upp vid en krock och hundar tagit sig ur bilen, eller att de hoppat ut genom krossade fönster, då är nog en sk krocktestad bur det bästa. Tyvärr får inte vi plats med det i bilen, så vi har försökt göra det så bra som möjligt utan bur.

Har funderat lite på den där nya "bur"varianten "DOGBAG" som är som ett tält i nylon/nät. Åtminstone till den mindre hunden. Verkar vara väldigt användbart och praktiskt, både i bil, på camping, resa osv. Finns det någon här som har erfarenhet av den?

På samma ställe finns det en smart variant som heter "PetTube", till den som måste ha hunden i sätet/baksätet.
 
Jag har en dubbelbur till mina. Har en i krokarna som bygger burar, vilket ju innebär att man kan få den precis som man vill. :) Det är riktigt bra kvalité på hans grejer, och dessutom billigare än de andra leverantörer jag hittat. Pm:a om du vill ha namn och nummer.
 
Problemet med skåpbilen är att det inte finns något att sätta fast spänn-banden i.
I själva skåpet finns ju stora öglor till spännbanden med det finns inte i bo-delen... hmm det får jag nog ta mig en funderare på... kasnke går att skruva fast några någonstans :confused:

Men kan en stor schäfer vända sig och greja i en enkel bur? Min hund vill gärna ligga platt på ena sidan och sova när vi åker bil
 
Jag har själv löst min säkerhetsfråga genom att köpa en bur som jag spännt fast med spännband o lastöglorna. Och jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att sätta din schäfer i bur, som Jadiza sa, ju mer utrymme hunden har desstomer kan den fara omkring om den händer något.
Min snutta avskydde sin bur i början då hon oxå suttit lös och utan något som kunnat fånga upp om olyckan varit framme. Men hon vande sig o nu vill hon knappt stiga ur sin bur om man ska iväg. Hon älskar den! En billig försäkring för din älskling.
 
De kan vända om de viker ihop sig lite. Det är bara bra att de inte kan fara runt hur som helst i buren. Sova utsträckt på sidan går dock inte. Använder du hela buren är det däremot tillräckligt med plats.

När det sedan gäller hundens bekvämlighet kontra säkerhet så får den förstnämnda ge vika. Jag anser att så länge hunden kan sitta och ligga är det bekvämt nog.
 
Det många inte tänker på med sina kombibilar är att kombidelen är den del som är byggd för att ta det mesta av krocken. Kombidelen ska skrynklas ihop vid krock för att skydda baksäte och framsäte. Så egentligen så är den sämsta platsen för hundarna längstbak, men vad gör man!?

Det bästa för hundarna är egentligen nedfällda baksäten och en fastsatt bur där. Dels så är det bästa stället vid krock, men även är det mindre "svaj" där när man svänger. Bra att tänka på om man har åksjuk hund.

Själv har jag mina hundar i kombidelen på min volvo. Med galler mot baksäte och snart galler vid öppningen. Har inte hunnit sätt i det nu när jag bytte bil.
 
Vi har köpt en rejäl, dubbel hundbur till våra belgare. Den är fästat mha spännband i lastöglorna bak, krocktestad, låsbar med utrymningslucka om det skulle behövas. Sen har vi även låtit sätta in solskyddsfilm bak så de får skugga även om solen ligger på + att vi har lastkrok som tillåter att bakluckan står på glänt även om bilen är låst. Märkligt nog så är det markant mycket svalare bak i bilen där filmen sitter, än fram där vi sitter. Vår bur är tillverkad efter vår bilmodell. Byter vi bil så kan vi byta in buren till en annan modell istället hos tillverkaren + att det är högt andrahandsvärde på dem. :)

En utställningsbur tål ingenting och går sönder direkt vid en kollision. Den är bara förvaring och inget skydd. Sätter du in gallergrindar så har du ändå inget skydd på sidorna eller något som hindrar att hundarna kan komma lös om sidorutorna går sönder.

Bälte har vi inte testat, men det kan nog vara ett bra alternativ.
 
Var hittade du denna låsbara krok till bagageluckan??

Har letat överallt men bara hittat icke låsbara.
 
Den krok vi har tillåter att man låser bilen med luckan öppen ca 1 dm, inte att man låser själva kroken. :D
 
Sån krok har vi med. Jättebra! Minns bara inte var jag köpte vår...kan ha varit Börjes?
 
Finns hos Granngården, djuraffärer mm. Rätt vanliga tror jag? Guld värda nu när det börjar bli varmt ute. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården...
2
Svar
36
· Visningar
3 108
Senast: Ponnyfoton
·
Övr. Hund Det verkar vara många hundar som har en väldigt speciell relation till bilen. Dels så är det ju ofta väldigt uppskattat av hundar att...
Svar
15
· Visningar
862
Övr. Hund Jag har en bil idag där hundarna åker i bagaget, med lastgaller framåt och jeppegrindar bakåt, jag skulle egentligen vilja fälla...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund hur ska hunden vara lastsäkrad? hundbur fastskruvad i golvet? pappa har en husbil och är ofta iväg med den, gamla hunden älskade att...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp