Bukefalos 28 år!

Säkerhetsstigbyglar som är bra för knän, finns det?

AbCdE

Trådstartare
Vi rider nu i sprenger bow balance som är dunder för våra knän, men dottern som tävlar skulle gärna ha ett par säkrare stigbyglar men som samtidigt är skonsamma för knän, finns det??
 
Har Acavallo Arena, men har inte ridit i dom än då vi jobbar från marken tills hon landat :) Men min stallkompis har likadana och har ett dåligt knä, dom funkar bra för henne.
 
Jag hade flexride, distansstigbyglar som funkade jättebra för mig som ofta fick ont i knäna när jag red länge
 
Jag kan inte hitta några Flexride på Google 🧐 Skulle du kunna länka? 🙏
Glömde trycka på svara knappen där ovan 😅
Men såg att det stod att dom rekommenderades till distans och uteritt, så vet ej om man borde hoppa med dom (om det nu är vad din dotter gör 😊 )
 
Jag har precis köpt ett par Venice Dressage Plus från Tech Stirrups. Har bara ridit en gång än så länge vilket kanske inte ger ett säkert svar men är väldigt nöjd så här långt. Hade Bow Balance tidigare pga rygg och knä men har letat länge efter något motsvarande som löser ut. (Fick köpa mina från Tyskland eftersom jag bara hittade hoppstigbyglar med svikt i Sverige)

https://www.techstirrups.com/en/prodotti/venice-dressage-plus/
 
Jag har precis köpt ett par Venice Dressage Plus från Tech Stirrups. Har bara ridit en gång än så länge vilket kanske inte ger ett säkert svar men är väldigt nöjd så här långt. Hade Bow Balance tidigare pga rygg och knä men har letat länge efter något motsvarande som löser ut. (Fick köpa mina från Tyskland eftersom jag bara hittade hoppstigbyglar med svikt i Sverige)

https://www.techstirrups.com/en/prodotti/venice-dressage-plus/
Vad är det för skillnad på hopp och dressyr-stigbyglar?
 
Jag har Ophena och det har funkat för mina artrosknän :)
Innan red jag bara i sprenger och märkte skillnad som jag lånade någon annans häst.
 
Jag har kassa knän och en kass fotled. Har också tittat efter ersättare till bow balance men jag behöver smala stigbygelplattor för att inte fotleden skall kajka ut totalt. Tycker att alla moderna stigbyglar har så bred platta.
 
Jag har ett par stigbyglar från B Vertego. Dom har väldigt bred platta med bra fäste och är otroligt sköna att rida i. Dom har utlösande båge på ena sidan. Tyckte bow balance och likande ledande stigbyglar känns ostadiga och vingliga jämfört med dom jag har idag.
 
Jag har ett par stigbyglar från B Vertego. Dom har väldigt bred platta med bra fäste och är otroligt sköna att rida i. Dom har utlösande båge på ena sidan. Tyckte bow balance och likande ledande stigbyglar känns ostadiga och vingliga jämfört med dom jag har idag.
Jag har ett par stigbyglar från B Vertego. Dom har väldigt bred platta med bra fäste och är otroligt sköna att rida i. Dom har utlösande båge på ena sidan. Tyckte bow balance och likande ledande stigbyglar känns ostadiga och vingliga jämfört med dom jag har idag.
På vilket sätt är de skonsamma för knän?
 
Vad är det för skillnad på hopp och dressyr-stigbyglar?
Från den här tillverkaren på modellen med svikt har de har olika vinkel på plattan (2.5 grader för dressyr och 5 för hoppning). Ser ut att vara mer grepp i den med hopp och tror att även formen är lite olika så att dressyrstigbygeln ser lite mer slimmad ut även om de har samma dimensioner. Lättast är att läsa om dem på tillverkarens sida :)
 
Senast ändrad:
De har olika vinkel på plattan (2.5 grader för dressyr och 5 för hoppning). Tror att även formen är lite olika så att dressyrstigbygeln ser lite mer slimmad ut även om de har samma dimensioner.
Aha. Då förstår jag. Har aldrig tänkt på att det skulle vara olika på det sättet.
 
  • Gilla
Reactions: AW

Liknande trådar

Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: AW
·
Utrustning Magnetiska stigbyglar från Ophena. Nån som rider med dem? Sitter de bra? Finns ingen risk att man glider ur dem, åt sidan, där det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 807
Senast: Oknytt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag märker jag kunna behöva ännu lite mer comfort vid långa uteritt. Har ett par ariat barnyard som är bra, skönare än mina jodphurs...
Svar
0
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp