Säkra Ca/P-kvot utan analys?!

Tabitha

Trådstartare
Jag har ett dilemma. Denna höst har jag haft enormt svårt att få tag i hö av god hygienisk kvaliet. Då jag hittills bara har lyckats få tag i mindre partier har jag inte gjort någon analys ännu. Det hö jag fick hem i förra veckan kommer räcka i tre-fyra veckor till, därefter är det troligt att jag får hem hö från ett annat parti. OK, jag VET att man behöver analys på höet för att kunna göra en ordentlig foderstat, och jag kommer även att göra en så snart jag antingen vet att jag kan fortsätta fodra med det hö jag har alt. får hem ett större parti. Men det hjälper ju inte just nu - så min fråga är; kan jag på något sätt säkra att mina hästar (och då ffa mitt 9-månaders föl) får i sig en vettig balans av Ca/P till dess att jag har analyserat hö att tillgå? Har förstått att det är OK med ett visst överskott av kalcium så länge fosforbehovet är täckt? Tänker att jag kanske kan säkra tillförseln av fosfor på ett ungefär åtminstone och även ge extra kalk för att hindra att kvoten skevar åt fel håll? Eller är det då risk för överdosering av fosfor (överdosering av Ca är väl inte lika illa)? Ja, jag inser ju att det är att famla i mörker, men jag vet faktiskt inte vad jag skall göra. J-kla höår.! :(
 
Sv: Säkra Ca/P-kvot utan analys?!

Jag brukar, när en analys är omöjligt att ordna av praktiska skäl, beräkna en foderstat utifrån riktigt dåliga mineralvärden i höet för att vara på den säkra sidan.

Ca 1,5 gram/kg foder
P 1 gram
Mg 0,7 gram

Det är mycket osannolikt att ditt hö har sämre värden ett dessa och du har därmed garanterat att näringsbehovet är täckt.
 
Sv: Säkra Ca/P-kvot utan analys?!

Jag skulle göra likadant, räkna med riktigt dåliga värden så är du säker. Kalköverskott är inte farligt alls så det behöver du inte oroa dig för. Hoppas att du snart hittar ett hö som du kan få i stort parti och analysera det.

Lycka till
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 507
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 156
Senast: isafore
·
Foder & Strö Sitter och räknar på foderstat åt mitt Varmblod, normalpreserande, äter glatt men behöver nog rätt mycket för att hålla hull. har inte...
Svar
0
· Visningar
891
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp