Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

T

Trubbla

Väljer att skriva detta inlägg som anonym, eftersom det hela fortfarande är rätt känsligt...

Efter sex års äktenskap har min man valt att lämna mig.
Vi har inga barn tillsammans, men haft (har) både häst, hund och ja... ett helt liv genemsamt.
Vår gemensamma ekonomi har haltat i princip konstant, mycket pga mitt hästägande. Min man har varit helt fantastiskt stöttande och bla avstått från egna intressen och saker han velat genomföra till förmån för mig och hästen. Hade jag inte varit så egocentrerad och tagit "hela handen" hade vi kanske aldrig hamnat här, men som tyvärr är det lite sent påtänkt nu...
Nu har han alltså fått nog och vill inte mer. Skiljsmässan är klar om ett par veckor och vi har flyttat ifrån varandra. :cry:

Saken är den att jag inte på något sätt klarar det ekonomiskt att betala allt vad hästägandet innebär OCH stå för alla de vanliga vardagliga kostnaderna (hyra, mat, bil, bensin mm) själv. Alltså en helt egen ekonomi + häst.
Hästen min är 15 år, tävlad tom PSG, men fick en senskada i somras och är precis igångsatt (om man ens kan påstå det, travar korta snuttar på rakt spår). Skadan har läkt fint, och förhoppningen är att han ska bli helt friskförklarad vid nästa återbesök (nästa månad).
Han är en relativt svårriden häst (i vanliga fall, nu är han dessutom konvalescent och en riktig surpotta som helst bara vill slänga av alla som försöker sig på att sitta upp ), men mycket välutbildad och till rätt person skulle han säkerligen vara en alldeles utmärkt läromästare... Tyvärr är det ju så att det kommer ta TID innan han är fullt igång, och det är just tid jag inte har (eller rättare sagt så har inte ekonomin tid).

Nu är det alltså kris. Jag är mitt uppe i en skiljsmässa, och har egentligen inga ekonomiska resurser alls att behålla hästen. Skulle behöva sälja IDAG enbart för att bli av med utgifterna.
VAD sjutton gör man? Försöker vända och vrida på det och vill så klart inte sälja, egentligen... KAN öht man sälja en "sjuk" häst? Vågar jag ens? Jag är vansinnigt rädd att han ska hamna hos någon oseriös och att han ska fara illa för att jag sålt honom för "billigt"! Samtidigt förstår jag ju att han knappt ens kan gå att sälja då det är som det är...
Jag har ju vetat ett tag att det ev skulle bli så här, men jag har nog blundat lite för sanningen och någonstans hoppats att det skulle lösa sig... att det inte skulle sluta med att vi går skiljda vägar.

Vet egentligen inte varför jag skrev det här, vet inte något alls just nu... Tror mest jag är lite rådvill och kanske behöver lite tips och råd från någon klok som tänker lite mer klart än vad jag själv gör just nu. :(
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

men om hästen är friskförklarad så är den ju inte sjuk..bara inte igångsatt..
antar att den i princip är frisk eftersom den får trava..

säljer man den till en som vet hur man rider igång hästen och hästen kommer kunna gå fullt igen så går de ju att sälja utan problem..man får bara dra ner priset väldigt...
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

Om du har tur kan du kanske hitta någon som har försäljningsstall. Jag har ett som jag en deal med en f d skadad häst som ska sättas igång för försäljning. Jag betalar 1000:- i månaden för hans upphälle och sedan får de 25% av försäljningssumma som ersättning för sitt arbete. Plus att jag står för försäkring, hovslagare och ev veterinärvård.
Men för mig som inte har tid och möjlighet att själv sätta igång honom är det en bra deal. För när han blir riden och tränad så stiger värdet betydligt över vad jag kunde fått om han sålts direkt efter utläkningen av skadan.
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

Lider med dig och hoppas att allt löser sig till det bästa. Nu vet inte jag var du bor. Om du bor i en stor eller liten stad. Men har du jobb? I så fall skulle jag försökt hitta ett billigt boende och en billig stallplats. Brukar vara billigare i stall där man sköter det kollektivt. Jag skaffade min första häst när jag pluggade. Hade då en etta, bil och häst. Inkomsten låg på ca 7000 till 9000 kr i månaden, beroende på hur mycket jag fick jobba extra. Men nu vet ju inte jag var du bor som sagt.

Jag vet av erfarenhet att hästen hjälper en att komma på fötter igen. Om jag inte haft min häst när mitt ex gjorde slut vet jag inte om jag orkat. Jag behövde honom för att kunna må bra. När jag var i stallet glömde jag för en stund bort alla bekymmer. Det är jobbigt att separera och man behöver ha kvar det som gör en glad.
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

Vilken sjukt jobbig sits du har hamnat i. Jag önskar dig verkligen all lycka i världen och hoppas att det löser sig.

Är din ekonomi såpass att du aldrig kommer kunna ha häst mer? Eller kommer den att bli bättre? Isåfall kanske du har någon hästintresserad vän som kan hjälpa dig (fodervärd eller något?) tills du kommit på fötter igen.

Kan inte komma på någon bra lösning för tillfället, men jag tror att du ska göra allt du kan för att behålla hästen.
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

håller med Xect, Försök skaffa en fodervärd lr något liknande, du får in lite extra pengar och hästen kan börja bli igångsatt lite grann. Önskar dej väldans massa lycka!
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

Först och främst: Stackars dej!!

Om jag var du så skulle jagförsöka hitta en fodervärd som är villig att ta honom för senare köp. Låta dem sätta igång honom och sedan köpa honom för ett reduserat pris.

Om jag var du så skulle jag rycka i alla trådar jag har. Ring till dina träningskompisar, tävlingskompisar, tränare, stallkompisar, fd stallkompisar mm mm.

Håll huvudet ovanför vattnet och lycka till!!
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

Jag hamnade i den sitsen när jag skiljde mig,vi hade då två hästar,och det skulle jag ej klara ekonomiskt,så en,C-ponnyn valde vi att sälja,och ha D-ponnyn kvar!
Men,ponnyn gick ej igenom besiktningen,men hade en kanonfamilj som var väldigt intresserad,dom hade mist hästar i en stallbrand,dom kunde stå för vet.kostnader och köpte honom till ett lägre pris,trots att han ej gick igenom!
Och fick honom helt frisk och tävlingsbar!
 
Sv: Sälja ej fullt frisk häst? *familjekris*

Sålde min senaste häst som varit behandlad och stått i sjukhage, och endast var igångsatt i skritt till en suvären tjej som nu tränar upp han ifrån grunden, dock till reducerat pris.

Men det gäller att hitta rätt hem...och det är inte alltid så lätt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder, hur gör man för att sälja sin häst? Jag har sålt tre hästar under mitt liv som hästägare, och vid två av...
Svar
8
· Visningar
2 344
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp