Bukefalos 28 år!

sälja eller inte sälja???

rebus

Trådstartare
Jag har fått ett kan man tycka angenämt "problem". Hur som helst så har jag en tvåårsvalack med i mina ögon en mycket god stam för den gren han är avlad för ( vet att den anses mycket bra i många andras ögon också).
Planen var att nu efter betet sätta igång honom lite själv med longering, löshoppning mm och sedan skicka iväg honom på inridning till en pålitlig inridare som jag tidigare har mycket god erfarenhet av. Han skulle sedan komma hem och sättas igång samt visas på treårstest, men förhoppningsvis mycket gott resultat och sedan säljas för en hyfsad summa.

I dag kommer en jag känner och frågar om han är till salu, hon har en god vän som letar häst, personen är en duktig ryttare och har erfarenhet av unghästar samt får hjälp av erfarna. Det är ingen proffsryttare, hon vill tävla lite lätta klasser dressyr och hoppning.
Priset hon tänkt för en 2 åring täcker mina kostnader + lite extra.

Nu till mitt dilemma, liksom många andra så tror jag såklart att jag nu har en häst som kan bli en stjärna, mycket beroende på hans stamtavla, men även på att jag har testat honom lite smått på det han förhoppningsvis ska kunna vara bra på senare. Jag har testat på mycket låg nivå, men jag blev själv imponerad över hur klockren han var både i tekniken och hur han tänkte och verkligen tog sig an uppgiften. Detta var drygt ett år sedan "testet" gjordes, sedan dess har han inte testats alls. Nu går han på ett större bete i en flock och ska tas hem i slutet av månaden, men denna presumtiva köpare vill komma och titta i hagen så snart som möjligt och köpa "nu" om det klickar.

Jag pratade med en kompis för ett tag sedan, hon har försökt sälja några unghästar en lång period utan någon framgång, hon tycker att jag ska passa på nu när köparen s a s kommer till mig.

Å ena sidan tänker jag; han ska ju ändå säljas, å andra sidan skulle jag vilja veta vad han går för lite mer innan jag säljer, dvs vänta några månader till och då är denna ev.köpare troligen borta. Om han visar sig ha talang så är priset alldeles för billigt, men om han visar sig vara normal kanske jag inte ens får det jag begär i dag samt att det är svårt att hitta hästköpare i dag, speciellt till "normala" hästar. Han kommer säkert att få det bra hos denne ev. köpare. Jag har sålt unghästar förr till "normalt" pris, men då har jag inte trott på dem i sporten som jag gör med denna.

Suck, hur jag än vrider och vänder på detta så lyckas jag inte komma fram till ett svar jag själv är helt nöjd med, input behövs om ni orkat läsa hela inlägget.
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Jag skulle sälja ;) Ha kvar en 2 åring rida in och stalla upp över vintern och en olycka händer ,försäkring ska betalas osv så kanske den värdestegringen är borta och hur det än är så är det dåliga tider nu ? Såvad vet man vad som händer vid 3 årstestet ?

Mia
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Tack för ett input utifrån verkligheten. Jo, visst är det sådana faktorer man måste ta hänsyn till. Antagligen är det mycket känslor och drömmar inblandade också när man tror att man kan ha en potentiell stjärna i stallet, men jag vet att vägen dit är lång även om hästen nu skulle visa sig ha talang.

Troligen blir det så att den intresserade kommer och tittar någon gång i helgen, gillar hon inte det hon ser så löser det sig själv, men jag nog ta och bestämma mig för försäljning om hon vill ha honom innan hon kommer, det känns inte seriöst annars.
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Om du har "råd" att mista pengarna så skulle inte jag sälja om jag var du. Du verkar ha lite koll på vad som är bra och vad som är normalt och du anser att denna individ är något att satsa på. Jag skulle nog spela högt med risk att förlora eftersom du kan vinna så mycket mer. Är det dessutom din egen uppfödning tjänar du ännu mer iom att ditt namn alltid kommer följa hästen om/när den kommer upp i klasserna.
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Ja, han finns inräknad i budgeten eftersom jag inte hade tänkt sälja honom ännu, och det jag tänker är att om han visar sig vara en "normal" häst så kan jag sälja honom för ett normalt pris, precis som jag gör nu om jag säljer.

Det är som du skriver jag tänker, men så vet jag inte om jag kan lita på att jag inte är helt hemmablind samt att visst finns det alltid en skaderisk när man har häst.

Jag ska återkomma till spekulanten i morgon kväll angående när hon ska komma ut i helgen, så tills i morgon kväll ska jag ha bestämt mig:confused:
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Varför inte rådfråga din inridare?Ta hem hästen från betet och visa upp den hemma hos beridaren,denne kan nog se något klarare på dina "drömmar".

Lycka till!
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Problemet är att spekulaten vill se hästen "nu" och han går nu på bete.

Min plan var att ta hem honom och stalla in i början av september och det är först då inridaren ser hästen också.

Jag har bestämt mig för att om hon fortfarande inte har hittat någon häst i september så kan hon höra av sig igen. Då har jag hunnit se lite mer vad han går för samt att jag ska be andra kunniga att titta på honom.

Kanske skrämmer jag bort en presumptiv kund, men nu har jag bestämt mig.
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Du har ju bestämt dig men skjuter in min åsikt ändå. Jag hade sålt hästen till min vän. Då för att jag tycker det är värt alla pengar i världen att veta att hästen har det riktigt bra. Sälja dyrare och inte veta vart hästen hamnar vore inte aktuellt om jag hade en välkänd spekulant. :)
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Litet input-

Att föda upp en stjärna är väl alla uppfödares dröm? Visar det sig att denna unghäst lever upp till dina förväntningar kommer det långsiktigt vara mkt gynnande för dig som uppfödare, och för sporten.
Visst kan man se det krasst- det kommer kosta pengar på vägen och det är inte säkert att hästen varken kommer till start eller blir såld i framtiden, men vågar man inte vinner man inte heller...
Hästen är redan medräknad i din budget.

Säljer du till din vän, som bara vill tävla lätta klasser och inte kommer kunna ge din häst profssionell matchning kommer ju hästen ej heller uppnå sin fulla kapacitet....
 
Sv: sälja eller inte sälja???

Ja, tänk om man kunde se in i framtiden! Men jag tycker nog att du ska räkna en gång till. Du sa att du får normalt 2-åringspris + lite till = hästen går med vinst. Om du väntar ett år, vad har den kostat dig och tror du att du kan få ut det priset + plus lite till då? Ju högre pris desto färre potetiala köpare, dessutom risken att hästen skadar sig och kanske inte blir värt ett öre.
Sedan, vad är det som sägen att denna köpare "bara" tävlar lättre klasser? Denne kan ju också utvecklas, se möjligheter i en fin häst och höja ribban vart efter.
Att sälja häst idag är svårt, sälja med vinst är ännu svårare, sälja med vinst till en bra köpare - en dröm! Tänk dig noga för och lycka till!
 
Sv: sälja eller inte sälja???

I dag har jag pratat med spekulanten, jag känner henne inte själv sedan innan, en väns vän, och andrahandsuppgifter stämmer inte alltid. Det visade sig nämligen att hon mycket väl kunde vänta med att se hästen i någon månad, hon hade ändå letat häst i ca 6 månader och fastnat för tre stycken som tyvärr ej var OK på besiktning. Hon sa att en häst visad på bete eller i paddock kan göra stor skillnad, vilket stämmer bra.

Nu kan jag ta hem min häst från betet lite tidigare och se hur han är samt att jag ska visa honom för ett par kunniga. Ibland oroar man sig i onödan, men det var intressant att läsa era svar, det kommer kanske ändå vara svårt att helt säkert veta hur man ska göra, men nu har jag lite mer tid på mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 850
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp