Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

N

Nela88

Hej!

Finns säkert trådar om detta, men har inte riktigt tid att leta i timmar efter svar på just mina frågor :p

Vi har en potentiell köpare på våran nyblivna ettåring. Men han är inte helt avvand och kan alltså inte åka till nya ägaren nu. Hur gör man? Handpenning? Betala hela hästen och stå kvar tills han kan åka? Hur gör man med försäkringen? Kan den nya ägaren ta över den om bara handpenning erlags, eller måsta han äga hästen? Antar det...

Så ja, hur gör man? Hur gör ni? Annat man ska tänka på?

Tack på förhand! :)
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Man avvänjer under tiden man väntar på besiktning av hästen ;) Köparen betalar och du för över försäkringen på hästen .

Tillägg ; Samt så fort köparen bestämt sig tar du en handpennning innan du/köparen ringer om vetbesiktningen .

Mia
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Vanligast är nog att man skriver ett kontrakt/avtal som säger när hästen ska leveras och vem som ska stå för vad fram till dess. Ofta tar man en del av köpesumman innan och resten vid leverans. Men ett underskrivet avtal gäller så man behöver inte ta handpeng om man inte vill.
Vem som ska stå för försäkringen är något man gör upp i vart enskilt fall. Men det bör ju vara den som kommer att få stå för om det händer något med fölet innan leveransen. Den som kommer att få betala ev veterinär räkningar eller den som blir av med sina pengar om den dör. Så är den betald fullt ut är det bäst för köparen att stå för den är den inte det så bör du stå för den så att du kan få ut ersättning om det skulle behövas.

Var noga med att skriva in i avtalet från och med vilket datum som "risken" (det heter så juridiskt) övergår till köparen. Det är den datumen som blir avgörande för saker som försäkring och kostnader som kan uppstå.
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Tack för svar! Miaa också :)
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

har du en potential kopare, avvanjer du folet pa en gang, sedan har ar nastan ett ar (officiellt ar han ett ar och skulle varit avvand for lange sen), sen om du har forsakring pa honom, forbered overflyttning pa ny agare, bestall vetbesiktning om sa onskas, och och hava in handpenning fran kopare.

HHa saljkontrakt och ha det ifyllt, och nar kopare hamtar hast far du slutsumman av priset. Kontant.
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Varför ska han ha varit avvand "för länge sen"? varför avvänja så tidigt?
Det blir väl lagom att avvänja nu när det är dags att sälja.
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Så länge stoet mår bra och håller hullet låter jag alltid mamman vänja av lillen själv. Det är absolut bäst för dom och så naturligt det kan bli, men i detta fallet där det finns en köpare skulle jag börja vänja av den omedelbart genom att sära dom åt delar av dagen,plus natten. Det är ju absolut ingen fara för unghästen att klara sig utan mammans mjölk nu.
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Det kan vara jobbigt för stoet ett ge di så länge. Speciellt om hon är dräktig.

Vi vänjer av våra i oktober. Lagom till installningen. Då är våra ca 6-7 månader.

Men visst är TS föl född sent så kanske fölet inte är mer än 6 månader nu ;)
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

När jag har sålt föl som gått brevid mamman har jag tagit in handpenning och fått kontrakt påskrivet, sedan vet beiktigat (brukar man ju kunna göra inom någon vecka) och sedan fått resterande av köpesumman. Risken, försäkringen och ägarskapet övergår då på nya ägaren och fölet går som sagt kvar "gratis" hos mig tills den är avvand. Övriga omkostnader efter försäljningen såsom verkning, vaccinering, ev vetv ård osv har således oftast övergått på den nya ägaren direkt, om vi inte kommit fram om något annat. Kan ju variera lite men oftast säljer jag till för köparen bättre pris om hästen säljs innan avvänjnig och det är ju bla för att jag slipper omkostnader osv efter försäljning. (jag står självklart för registrering, pass, foder fram till avvänjning osv)

Kontentan är iallafall att antingen köper köparen "klart" fölet direkt eller så får köparen vänta med att köpa tills hästen är leveransklar.
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

Kan ju mkt väl vara så min vart 7 månader nu i januari och böjade vänjas av lördags förra veckan då hon skulle komma hem till mig i lördags. så håller med dig inte alls konstigt att den inte är avvand
 
Sv: Sälja ettåring som inte är leveransklar *snabbt svar*

kl

olik for olika folk med avanjning. Ett avels sto som ar betackt pa "foalheat" ar da 7-8 manader gravid och har en diande unge pa sidan, inte vackert... Aven om vid den aldern folunge no1 skall kunna ata egen mat utan problem. Men kanske annorlunda om man har ett fol istallet for 5 eller 6 som springer runt.

Vi satte alltid alla folen tillsammans da de alla var fodda ungefar samtidigt (inom en manad) och sen fick de bo ihop i losdrift uppstallning. Och larde sig vaxa upp fran kompisar. Folen brydde sig inte, det var stona som hade problem.. Dock manga av stona var gravida igen sa de tyckte det var skont att bli av med ungen..

Dock vissa fol behover vara vid mamma langre, pa olika grunder Och da far de.Och man fyttar dem nar de ar redo. Men folet kan ju fortfarande bli arbetat, och ha lart sig allt som ar vikitigt for framtiden (trailer,bad hovslagare etc etc).

Men som sagt, vi alla gor olika
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 511
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp