Sälja föl/unghästar

Sv: Sälja föl/unghästar

Jag tänker köpa föl. Just att följa den från liten till vuxen, se den utvecklas osv är superroligt.
Dessutom är jag så egoistisk att jag då får en häst på mitt vis. Jag slipper sitta och korrigera en äldre häst som ngn annan ridit in osv.
Att rida är kul men inte det mest viktiga när det gäller hästar, dock är ju min plan att vara med på 3års osv om hästen är redo.

Dessutom är det så att jag inte har en chans att köpa en sån häst jag vill ha (inköpspriset för sådana är långt över 100 000 kr) så jag köper hellre ett föl för runt 50' och sen betalar jag månadskostnaderna eftersom det är mer fördelat. :D
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Det du får räkna med om du köper ett föl är att den som vuxen inte kanske blir det du tänkt, prisskillnaden beror inte bara på uppfödningskostnaderna utan också mycket på att man inte vet hur fölet kommer att utvecklas.


Jag tycker det är synd att så många verkar sälja direkt efter avvänjning. Som jag ser det finns det normalt nästan bara fördelar för uppfödaren att behålla tills hästen är 2 1/2 - 3 år.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Javisst men jag lovar, jag förväntar mig inte en OShäst :D (fast det vore ju trevligt OM det blev så, dock med annan ryttare i sadeln). Alla normala hästar kan iaf gå msv och det räcker gott o väl.
Sen finns det såklart en risk, fölet kan skada sig i hagen men det kan en äldre också göra.

Den uppfödare jag ska köpa av säljer normalt inte föl utan behåller de till 3 års ålder men eftersom jag har bra referenser så kan hon tänka sig att sälja ett föl till mig :bump:
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag köpte precis en ettåring, vill fylla stallet men behöver inte fler att rida just nu. Är en av dom som haft köpesannons med maxpris 20 000:-.....
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Gå Msv kanske de flesta kan, men en häst med kapacitet att någorlunda regelbundet placera sig i Msv räknar jag som en mycket bra häst.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag fick gå upp till 25 och fick en åring e. Ronaldinho H.

Bra jobbat :D

Ramona:
Under tiden som jag letade var det en stor mängd hästar som låg länge alt annonserades flertal gånger och många av dem finns fortfarande kvar.
Jag har även sett en hel del "måste bort"-annonser och det brukar öka efter betessäsongen.

Jag såg en gång en dokumentär om två kvinnor som födde upp arabhästar.
De levde på sina blänkare dvs toppfölen fick bära verksamheten medan en hel del såldes relativt billigt.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Elektron: Vad heter den åringen du köpte efter Ronaldinho :)?

Jag själv kom undan med 50' på en toppstammad 1åring i våras så är riktigt nöjd över mitt kap, hon blir ju påläggskalv till min andra unghäst om några år .
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Elektron: Vad heter den åringen du köpte efter Ronaldinho :)?

Jag själv kom undan med 50' på en toppstammad 1åring i våras så är riktigt nöjd över mitt kap, hon blir ju påläggskalv till min andra unghäst om några år .
 
Sv: Sälja föl/unghästar

KL

Jag har precis köpt ett föl för en summa som säkert uppfödare skulle jubla över ;) Det är svårt att veta vad det blir men man måste ju chansa :D Blev väldigt förtjust i stammen och mamman till fölet.

Jag satte ut en köpesannons :D Sen kom det fram att hon var syster till en som jag jobbat för. Världen är liten :angel:
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag kikade också på en åring e Ronaldinho som kostade under 30 000. (minns inte vilken dock men en 08)

Jag kikade på många förra året e bland annat Hamilton, Lord Alberth, Briar, Lancier, Ronaldinho, Sheraton, Hip hop, Bocelli, Lucky point mm.
Den dyraste av dessa kostade 35' vill jag minnas samtliga hade givetvis gröna papper.

Just åringar tenderar att ligga ganska bra i pris.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

*kl*

Om man säger en en 2-2½ åring, hur mycket skiljer det sig i vad man kan få beroende på hur mkt hanterad den är? Är det värt det att lägga ner jobb och rida in innan man försöker sälja? Eller är det kanske helt lönlöst att lägga ut en 2-åring som är inte är mer än grundhanterad?

I vilket fall som förväntar jag mig definitivt inte att vi ska få vad vi lagt ut, så halshugg mig inte, även om jag är en oseriös hobbyuppfödare som dumpar priserna och gör att ni inte får ut det ni vill :o
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Det beror på vilka förväntningar man har. Men jag kan återkomma om ett par år.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag har fått precis vad jag ville ha. Skulle antagligen inte kunnat köpa en annan häst som är mer min typ av häst än henne. :love:
Sen är hon visserligen efter en hingst som inte var en poppishingst men som jag själv föll för på hingstvisning.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

KL
Min ena fölunge är bokad (av en duktig tävlingsryttare) och den andra kommer det spekulanter på i veckan. Jag har nästan fått det jag har begärt och i alla fall inte behövt gå ner i pris jämfört med förra året. Bra fölungar får du sålt utan att behöva rea bort dem. Däremot begär jag inga fantasipriser utan de ligger kring 50 000 kr. Hade det varit stoföl hade det varit en annan prisbild för då hade jag själv varit intressent :grin::D.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 218
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 473
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp