Sälja föl/unghästar

rebus

Trådstartare
Ni som har föl/unghästar till salu, får ni dem sålda? Kontaktas ni av några seriösa spekulanter?

Anledningen till att jag frågar är att jag fått erbjudande om att köpa ett dräktig sto billigt. Det är ett elitpremierat gångartssto (halvblod) som är dräktig med en poppishingst, nuvarande ägare har fått stora personliga problem och måste göra sig av med stoet rätt snabbt. Dock vill hon inte annonsera eftersom hon vill känna personen hon säljer till och kunna hälsa på, vilket är OK för mig då det är en bekant.

Jag har själv två ston som jag inte kommer att betäcka i år pga låg efterfrågan på föl, och årets två föl tänker jag behålla tills de är 3 år åtminstone. Plats har jag, men så är det tid som ska till om jag behåller hästarna. Planen är alltså att sälja fölet om jag köper stoet. Visst går det kanske alltid att sälja ett föl väldigt billigt, men jag tänkte mig minst "normalpris" för ett föl.

Grannen har två i mina ögon fina föl och ett par åringar till salu på annons, men ingen spekulant har hört av sig-min fråga är därför om det är riktigt så illa på marknaden, eller om grannen haft otur eller inte gör attraktiva annonser.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Min uppfattning (fast jag håller inte på med halvblod) är att marknaden aldrig varit så i botten som den är nu. Varpå man också kan göra en del klipp.

Men någongång kommer marknaden att vända, förhoppningen är ju att är vi på botten nu kan det bara bli bättre och vid nån punkt kommer det att råda brist på bra föl och unghästar. Inte brist på hästar i allmänhet möjligtvis men brist på bra hästar och särskilt då yngre hästar, eftersom det oftast är dom seriösa små uppfödarna utan mycket pengar som kanske avstår att betäcka nu då dom inte törs bli stående med hästarna och inte vill dumpa priserna.

Det är min teori iallafall.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Eftersom modern är elitpremierad och betäckt med en populär hingst så bör just den avkomman vara lättsåld, men annars upplever jag det väldigt svårt att sälja föl och åringar. I alla fall till normalpris. Jag har sålt en hel del hästar och jag upplever att köpare vill kunna komma igång med ridning ganska snabbt och inte behöva vänta på ett föl.

Har själv en åring till salu (fast jag inte vill :cry: ) och även om modern är i alla fall lite meriterad så är det väldigt svårt.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag upplever det som att de föl/unghästar som säljs till normalpris är de som säljs genom kontakter. Sälja på annons verkar vara näst intill omöjligt, speciellt om det handlar om hingstar.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag sålde mitt sto med föl vid sidan för 4 veckor sedan (quarters), jag fick det jag begärt. MEN det va tyvärr till ett något lägre pris än vad de egentligen borde kostat. Men jag ska inte klaga, det finns likvärdiga hästar på annons till mkt lägre pris som inte blir sålda.

/LL
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Svarar alla; jag var lite rädd för att jag skulle få de svar jag fått och därav min tvekan till att köpa stoet.
Visst är hon ett bra avelssto och hingsten är en av de mer populära, men marknaden speciellt för föl verkar verkligen vara i botten. Man har inte lust att sponsra andra bara för att det är så roligt utan i alla fall få ut det man själv lagt ut + lite till på ett bra föl som det förhoppningsvis blir.
Förutom att det är lågkonjunktur verkar gräset vara så mycket grönare i andra länder nu. Jag vet t ex de som köpt föl och unghästar i Tyskland för dyra pengar, jättefina hästar, men jag tror vi har samma klass på hästar härhemma för de summorna de betalat ( > 100.000 kr). Just nu lutar det därför åt att avstå från köp. Jag har en hel del kontakter, men ingen som i dag sagt att de vill köpa fölet, och visst kan det dyka upp någon på vägen, men om det är helt "kört" med annonsering så blir det nog svårt.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Det finns ju en aspekt till. Antalet betäckningar är extremt lågt i år. Det var dåligt förra året och ser ut att bli ännu sämre i år (?) Hästbrist tror inte jag heller att det blir väl men det kommer alltid att finnas de personer som vill ha en häst från start och de kommer att få betydligt mindre att välja på om ca 2 år... min gissning. Åtminstone svenskfödda. Man kan ju aldrig räkna med någon lönsamhet då man föder upp men man optimerar ju chanserna till en hyfsad ekonomi om man avlar på rätt avelsmaterial och har en god djurhållning i övrigt. Och sedan bör man ju göra det om man verkligen tycker att det fortfarande är kul! :love:
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag tycker inte att man bara kan tänka på marknaden, för den ändrar sig och den kan ändra sig fort. Vill du ha detta stoet i fråga? Känner du i magen att du vill ha henne, men motstår du för att du tänker rationellt?
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag vill egentligen ha stoet, men jag skulle helst vilja att hon var tom i år och att jag betäckte henne och mina andra två ston nästa år istället. Jag brukar ta föl varannat år och jag vill helst att de har andra föl som lekkamrater. För några år sedan försökte jag att köpa stoet av bekanten, därav att hon nu frågade mig först då det blivit kris för henne. Nu har jag inte helt bestämt mig, men eventuellt vill stoägarens vuxna dotter ha fölet nästa år har det kommit fram, så det kanske löser sig till det bästa ändå. Stoet flyttar nu i helgen till mig eftersom problemen är en ganska överhängande för bekanten. Det lär inte göra det lättare för mig att motstå stoet eftersom hon är en så väldigt trevlig gammal dam ( 17 år), vilket gör att ägaren helst inte vill att hon flyttar mer heller.

Intressant att höra era synpunkter om marknaden ändå. På den station jag vanligen använder kommer de att slå rekord på antal ston för tredje året i rad, så där märks ingen avmattning i antalet betäckningar, men så kanske det inte är på andra stationer? Avel är jättekul tycker jag, men man kan tyvärr inte behålla alla, och man måste kunna få betalt för åtminstone sina utlägg. Om jag räknar lite snabbt så kostar det i alla fall 35000:- med ett nyfött föl, och några tusenlappar ska man väl ha för att man tagit fram det + kostnader fram till det kan skiljas av. Såklart varierar det lite, men betäckning med en bra hingst som ska vara "säljbar". I dag ser jag annonser på välstammade föl för 30000:-, det måste vara ren förlustaffär. Ännu billigare i förhållande till utlägg är ofta unghästar, även där har jag sett flera med goda stammar väldigt billigt.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag vill egentligen ha stoet, men jag skulle helst vilja att hon var tom i år och att jag betäckte henne och mina andra två ston nästa år istället.
Köp henne och se vad som händer. Det är långt kvar tills nästa år och man kan faktiskt inte planera allting i livet!
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Ja, nu lutar det väl mest åt köp ändå, och du har rätt i att man inte kan planera allt, det kunde inte nuvarande ägaren göra heller tyvärr.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Är det ett bra sto så är det inget att tveka på tycker jag. Under förutsättning att man kan behålla fölet till en vettig kostnad om det inte blir sålt.

Jag har faktiskt sålt en åring och ett föl inom loppet av två veckor, och till helgen kommer troligen spekulanter på ett annat föl. Jag vet inte om marknaden har vänt (troligen inte ;)) eller om det bara är en tillfällighet att det sammanfaller så.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

KL Marknaden är inte död i alla fall. Det kommer spekulanter på mitt ena föl på söndag. Förra årets fölungar var sålda före avvänjning förra året.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag brukar titta på "Köpes" annonserna och där står det alltid att folk vill ha 3 åringar om de nu vill köpa unghästar. De är med andra ord inte intresserade av föl, 1 eller 2-åringar och råkar man se någon som söker efter en häst under 3 år så är de beredda att betala max 20 000 kronor. :grin:
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Såg att antalet betäckningar nämndes. Är det någon som vet när årets resultat redovisas? Min station hade oxå ökat nämligen.. och till det positiva så var det många av de ston som krånglat en del som tagit sig mot förra året och tom året innan det oxå!
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Har för mig att betäckningar ska vara inrapporterade senast sista september.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Om man tittar på halvbloden så 2869 ston betäckta enligt språngrulla.se och 1664 av dom är konstaterade dräktiga.
2009 var 4617 ston betäckta på hela säsongen.
Även om säsongen inte är slut än tror jag knappast att det tillkommer ca1800 ston!
Men jag har precis som ni andra hört att stationerna har att göra, är alla ston verkligen med på språngrulla.se?

Jag har själv ett föl till salu, på annons. Sten dött, inte ens oseriösa mail:confused:
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Jag brukar titta på "Köpes" annonserna och där står det alltid att folk vill ha 3 åringar om de nu vill köpa unghästar. De är med andra ord inte intresserade av föl, 1 eller 2-åringar och råkar man se någon som söker efter en häst under 3 år så är de beredda att betala max 20 000 kronor. :grin:

Jag kan förstå dem och undrar mest vem som köper ett föl/1-åring?
Har noterat att en del som redan har en vuxen häst köper en fölis som kommande påläggskalv.
Hästintresserade kvinnor med småbarn verkar också vara en grupp som slår till på de riktigt unga, antaglige med tanke på att den skall vara klar att sätta igång när ungarna blivit större?
Uppfödare kan jag också tänka mig slår till på småttingarna.

För min egen del önskar jag bara en häst, jag vill kunna sätta igång med ridning på stört, jag vill ha en häst som iaf överlevt sina första tre år utan betydande skador OCH jag vill kunna ha ganska klart för mig om den har de kvalitéer jag önskar.
 
Sv: Sälja föl/unghästar

Du får inte glömma småhandlarna heller. De stora handlana köper inte så mycket föl, men många småhandlare gör. Så sparar de fölen till 3-års och säljer sedan vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 218
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 473
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp