Bukefalos 28 år!

Sälja hästar och lägga om verksamhet *behöver stöd/input*

eigollet

Trådstartare
Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och utbildningsverksamhet kombinerat med inackorderade avelsston och unghästar.
Som den rådande marknaden är så är vi nära att ta beslutet att helt lägga ner vår egen avel, men behålla seminverksamhet och ta emot andras ston.

Inackorderingarna ger ju löpande intäkter, i stället för att husera våra egna hästar som jag ändå inte får sålda. Och de som säljs tycker jag att jag i princip får ge bort, trots fina individer med bra stammar.

Det svåraste är nu vad jag ska göra med mina ston.

4 åringen får jag fortsätta ha på utbildning och fortsätta försöka sälja.

5 åringen passar mig som handen i handsken, kan behållas som ridhäst och tävlas. Om jag någon gång vill ta upp aveln igen så är hon en utmärkt individ.

21 åringen har jag inte hjärta att göra mig av med, så hon kan gå kvar som pensionär även om hon inte betäcks.

Sen har vi 14 åringen. Hon är egentligen den andra som jag rent krasst borde sälja. Men jag har sån jäkla ångest för att hon skulle hamna på fel ställe. Jag har haft henne i 8 år och hon är en sån otroligt fin individ att det skär så i hjärtat att göra mig av med henne. Tänk om hon blir vandringspokal eller hamnar på helt fel ställe, jag skulle ju aldrig förlåta mig själv.

Tänker jag rätt i det stora hela runt stona? Hur ska jag tänka för att inte oroa mig så för den sista märren? Jag försöker att tänka krasst men det är svårt att inte bli blödig när det väl kommer till kritan!

Otroligt jobbiga beslut och jag behöver lite hjälp att tänka i andra banor tror jag....

Tack på förhand!
 
Sv: Sälja hästar och lägga om verksamhet *behöver stöd/input*

Jag tror att du blåser upp det lite grann ;)

Ett 14-årigt avelssto borde vara vad många seriösa uppfödare söker. Jag hade själv ansett ett sådant sto vara väldigt intressant. Vad är det för stam på henne? Har hon egna meriter? Vad har hon lämnat?

Ett sto i sina bästa år, med bra stam och som har fått flera föl borde vara lätt att hitta en vettig ägare till. Tyvärr står ju avelsston väldigt lågt i värde prismässigt men de har ofta ett stort värde för sin nya ägare om de kommer till rätt person.

Jag köpte nyligen ett sto på 10 år och hon är verkligen allas älskling! Hon kommer att stanna hos mig livet ut. Hittar du en avelsintresserad människa med god hästhållning borde denne kunna ge ditt sto ett liv som hon förtjänar. 21-åringen däremot hade jag aldrig i livet sålt, men det verkar ju inte aktuellt.

Mvh JV
 
Sv: Sälja hästar och lägga om verksamhet *behöver stöd/input*

Usch jag känner din ångest. Sitter lite i samma sits själv och håller på att lägga om verksamheten lite vilket innebär att göra sig av med hästar som man egentligen inte vill släppa.

Imorgon besiktas min fina 2-åring som jag hade tänkt behålla som egen tävlingshäst... är hon UA är hon såld. Svider mer än jag kan säga i hjärtat och inte får man betalt det man skulle vilja ha för en sådan häst men alternativet är att vänta och har man väl bestämt sig så är det nästan så att man får sälja om man hittar rätt hem helt enkelt. Allt blir ju inte sålt ändå...

Ett av mina avelsston, gammeltjejen var jag också var livrädd för skulle bli vandringspokal eller fölmaskin -hon har lite kroppsliga problem som man måste hållas efter och eftersom man inte kan ta mkt pengar för ett oridbart 20-årigt avelssto även om hon är bra -risken är att någon inte vill lägga ner pengar och tid på underhåll av en sådan häst utan bara krämar ur så många föl man kan. Men henne har jag gjort en specialdeal med en bekant, som först lånar henne och sedan får henne, men med strikt kontrakt att hon inte får säljas eller ges bort osv. Inget kontrakt är vattentätt men det kommer bli kostsamt om det bryts så att säga och hästen kommer inte att byta ägare förrän två föl är födda, så det är ju ytterligare några år fram i tiden så att säga.

Jag vägrade att sätta ut gammeldamen på annons utan har enbart gått genom kontakter med henne, allt för att säkerställa att det ska bli bra så långt jag kan. Nu känns det bra i magen med denna lösning.

Att sälja 2-åringen är det värsta. Hon är född hos mig och har drömstammen. Men jag har kvar hennes mamma och ett par ston till iallfall tillsvidare. Jag kommer att fortsätta med aveln men i mindre skala.

Jag har en superfin fölunge kvar att sälja, samt ett par leasingston som får åka hem.

Det är tufft när man tar sådana beslut eftersom hästarna är mer än bara hästar så att säga. Det är min familj och mina arbetskamrater.
 
Sv: Sälja hästar och lägga om verksamhet *behöver stöd/input*

Ja, visst är det tråkigt... Din sista mening stämmer verkligen, familj och arbetskamrater är ju precis vad de är.

21 åringen har jag haft i 14 år och hon har tagit mig både genom en hel tävlingskarriär och gett mig 5 fina föl, så henne går det ju bara inte att sälja, även om hon är mest meriterad.

Jag har en bekant som råkade ut för just det du beskriver med fölmaskin när hon sålde sitt sto. Märren for väldigt illa och min bekanta var mer än olycklig över att den fick sluta sina dagar på ett sånt sätt.

Tack för er input och pepping, det behövs just nu!
 
Sv: Sälja hästar och lägga om verksamhet *behöver stöd/input*

Jag tycker du ska behålla 5åringen och gammeltanten annars kommer du att ångra dig.

Om du kan sälja 4 åringen vore det ju väldigt bra, även om du tycker att du får förlite betalt för henne.
Men det blir ju ändå en liten slant i handen och en kostnad som försvinner.
Du kan ju då försöka hyra ut hennes boxplats och få en liten intäkt istället.

Det 14 åriga stoet, kan du inte låna ut henne på foder?
Alt ha medryttare/halvfodervärd och hon står kvar hemma?
Då får du ju både äta kakan och behålla den?
Kan ju vara skönt att du har koll på vad som händer med henne men att någon annan sköter/rider/tar föl och står för kostnaderna eller iaf en del av dom?

Jag hoppas det löser sig för dig, för det är inte kul att behöva göra sig av med sina älsklingar när man egentligen inte vill..
 
Sv: Sälja hästar och lägga om verksamhet *behöver stöd/input*

Jag sällar mig till att rekommendera att sätta ut 14-åringen på foder.
Skriv ett Bra kontrakt, där du även skriver vite för vad som händer om fodervärden bryter mot kontraktet. Att fodervärden skall betala vet.kostnader om 1) denna lämnar igen hästen skadad, 2) om du måste hämta hästen (och den behöver vet vård) pga misskötsel eller misshandel av hästen.

Skriv även att du har 1 månads uppsägningstid. Då kan du alltid hämta hem hästen om du anser att något är fel (been there, done that. Tack och lov kom hästen hem!).

Se till att få goda rekommendationer och att fodervärden är en seriös och ansvarsfull människa. Så undviker du att personen försvinner och stjäl hästen.
Rekommendationen skall vara från flera personer samt den tilltänkte stallägaren. Se till att ha kontakt med stallägaren så du vet om hästen flyttas utan din vetskap.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 366
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 407
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 973
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp