Min älsklingshäst ska säljas - hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästa gång du skriver om såna här "dilemma" så är mitt tips att inte outa någon såhär. Jag kollade upp detta och det är väldigt enkelt för andra också att göra och som sagt så driver hon ett försäljningstall. Att gnälla över att få mocka lite när man får erbjudande om att rida typ så mkt man orkar och vill är enligt mig bortskämt och barnsligt. Det är inte som att hon planerade att bli fast utomlands. Normalt sett så betalar man för att vara medryttare/fodervärd och du är ändå 14 år gammal så nog förstår du att ingen håller ett stall fullt med hästar och ponnyer för att andra ska rida gratis?! Håller även fast vid att köp ponnyn eller hitta annat ställe att rida på.


Nu har jag ingen aning om vad som hänt, och vad som är rätt och fel. Men jag tycker nog att dina inlägg bidrar till att "outa" personen lika mycket som TS. Jag hade t.ex. inte fått för mig att googla om inte för dina inlägg. Om du är vuxen och bekant med stallägaren är det kanske inte en toppenidé att ta dialogen med TS på det här viset, i det här forumet?

TS är ju ett barn och kan ha fått saker om bakfoten. Jag hoppas att det är så att stallägaren primärt har kontakt med föräldrarna, inte med TS och hennes kamrater - för det vore ju åt skogen.

Till TS: det är inte utpressning när stallägaren meddelar att hon kanske måste sälja sina egna hästar, för det har hon all rätt att göra. Däremot har hon ingen rätt att kräva saker av er. Be henne prata med era föräldrar i fortsättningen, inte med er som är omyndiga. Jag förstår att det känns hemskt att din älsklingshäst kanske ska säljas, men det allra viktigaste är att ingen av er far illa i situationen. Jag lovar att det kommer andra hästar som du inte behöver ha ont i magen över. Hoppas det löser sig!
 
Och vad händer när någon av barnen/ungdomarna blir sjuk eller får förhinder?
Om bara en av dom kan den dagen. När en av dom blir själv med tolv boxar?
Och om ingen av dom kan?

Är man vuxen med verksamhet måste man ju ordna det för sej, och man har ett vuxenansvar.
Man kan prata med ungdomarna/barnen pedagogiskt och klokt utan vare sej hot eller sura miner.
Hästarna kan komma att behöva säljas, det är ju ett försäljningsstall, men måste man ställa det som ett hot för att få folk att hjälpa till?
Och vad händer om någon häst får kolik eller dyligt :nailbiting:
 
Fast det blir inte tid till så värst mycket ridning om man ska fixa för fyra hästar och hinna med skolan på vardagar.
Nej det är sant. Men man har inte mycket tid till ridning om man har eget stall och behöver fixa saker. Jag har två hästar och eget stall och jag har aldrig ridit så lite som sedan jag fick eget.
om man ska jobba för vad det kostar att rida så får man jobba ett par timmar per dag, det är ju mest så att folk är helt ovana vid att behöva betala eller jobba av den faktiska kostnaden. Det mesta medryttarskapet bygger på att ägaren sponsrar med gratis jobb och stallplats för inte ska väl Medryttare behöva stängsla, tömma gödselstack, hämta hö, mocka hagar, handla foder, laga stallet osv?
Problemet är att Sverige svämmar över av hästar och desperata hästägare som gärna vill slippa stallet en dag i veckan. I andra länder existerar inte vår hästhållning, hästar är mer sällsynta och vill man rida så blir det dyrbart.
 
Citatet nedan gör att det dyker upp en röd flagg för min del. Att kräva att en minderårig medryttare mockar och fixar i stallet för att få är en sak och fullständigt naturligt. Men att ha minderåriga hästskötare/medryttare/stallpersonal utan att det finns någon myndig person där är en varningssignal för mig.
Ja det är fel att de är enda personalen men det är inte fel att de får jobba om de nu ska ha det som egen häst utan kostnad.
 
Står ju att det finns en ansvarig vuxen i stallet också, bara att denna inte mockar.
Precis, det är ju uppenbarligen en som sköter om stallet som är vuxen. Just nu är det så som det ser ut i många av stallen i europa dessutom, har vänner i frankrike och spanien där det bara varit stallägarna som varit i stallet ett bra tag nu och det är stall på 30 tal hästar som dom sköter om själva nu innan karantänen försvinner. Det är inte lätt i dagsläget men det är bara att kämpa på.
 
Nästa gång du skriver om såna här "dilemma" så är mitt tips att inte outa någon såhär. Jag kollade upp detta och det är väldigt enkelt för andra också att göra och som sagt så driver hon ett försäljningstall. Att gnälla över att få mocka lite när man får erbjudande om att rida typ så mkt man orkar och vill är enligt mig bortskämt och barnsligt. Det är inte som att hon planerade att bli fast utomlands. Normalt sett så betalar man för att vara medryttare/fodervärd och du är ändå 14 år gammal så nog förstår du att ingen håller ett stall fullt med hästar och ponnyer för att andra ska rida gratis?! Håller även fast vid att köp ponnyn eller hitta annat ställe att rida på.
Fast nu är det ju så att dom flesta inte bryr sig om att googla ner internet för att få reda på vem personen är, förstår inte ens egentligen hur man kan känna ett sådant måste alls. Jag tycker inte Ts skrivit något som outat någon, visst om man känner personen kanske men inte annars. Och dom flesta förstår tror jag att inte stallägaren har gjort något direkt fel och har förmodligen ett fungerande koncept förutom just nu då det krisar lite överallt. Det är inte fel att skriva om sin situation och tänker man efter så kan man nog i dom flesta trådar på ett eller annat sätt lista ut vilka det skrivs om, om man känner ett måste att göra det.
 
Fast nu är det ju så att dom flesta inte bryr sig om att googla ner internet för att få reda på vem personen är, förstår inte ens egentligen hur man kan känna ett sådant måste alls. Jag tycker inte Ts skrivit något som outat någon, visst om man känner personen kanske men inte annars. Och dom flesta förstår tror jag att inte stallägaren har gjort något fel och har förmodligen ett fungerande koncept förutom just nu då det krisar lite överallt.


"Felet" (såvitt jag förstår det) är väl att stallägaren haft kontakt med barnen, inte med föräldrarna? Det ligger ju dock både på stallägaren och föräldrarna. Enda lösningen nu är väl att de vuxna har kontakt och gör tydligt vad som gäller.
 
Fast nu är det ju så att dom flesta inte bryr sig om att googla ner internet för att få reda på vem personen är, förstår inte ens egentligen hur man kan känna ett sådant måste alls. Jag tycker inte Ts skrivit något som outat någon, visst om man känner personen kanske men inte annars. Och dom flesta förstår tror jag att inte stallägaren har gjort något direkt fel och har förmodligen ett fungerande koncept förutom just nu då det krisar lite överallt. Det är inte fel att skriva om sin situation och tänker man efter så kan man nog i dom flesta trådar på ett eller annat sätt lista ut vilka det skrivs om, om man känner ett måste att göra det.
Jag förstår inte heller hur ts outat detta stall, jag har ingen aning om vad jag ska googla på för att hitta detta ställe, och varför jag ens skulle göra det.
 
Står ju att det finns en ansvarig vuxen i stallet också, bara att denna inte mockar.
Ja, men hela upplägget känns så svajigt.

Nu i krisen kan helt plötsligt inte den vuxna mocka och andra sysslor... vad är det då som säger att den kan ta hand om en sjuk häst, eller notera att den sjuka hästen blivit just sjuk.

Lite ot;
Jag bara tänker på min egen arbetsplats, tänk om vi hade en 12, 14 och 16 som stod för basskötseln av verksamheten...
 
Ja det är fel att de är enda personalen men det är inte fel att de får jobba om de nu ska ha det som egen häst utan kostnad.

Det håller jag helt med om. Som sagt, jag hade gladeligen mockat några boxar när jag var 14 år mot att få rida. Jag hade älskat det! Men jag hade inte velat vara enda personalen. Det hade inte känts bra och dessutom hade mina föräldrar aldrig accepterat det. Att jobba för det man får är bra men att utnyttja minderåriga och hota med att sälja hästen om de inte gör en massa jobb är en helt annan sak. Kan inte hästägarenlösa hästens dagliga skötsel utan de minderåriga så ska hästägaren inte ha nån häst.
 
Nej det är sant. Men man har inte mycket tid till ridning om man har eget stall och behöver fixa saker. Jag har två hästar och eget stall och jag har aldrig ridit så lite som sedan jag fick eget.
om man ska jobba för vad det kostar att rida så får man jobba ett par timmar per dag, det är ju mest så att folk är helt ovana vid att behöva betala eller jobba av den faktiska kostnaden. Det mesta medryttarskapet bygger på att ägaren sponsrar med gratis jobb och stallplats för inte ska väl Medryttare behöva stängsla, tömma gödselstack, hämta hö, mocka hagar, handla foder, laga stallet osv?
Problemet är att Sverige svämmar över av hästar och desperata hästägare som gärna vill slippa stallet en dag i veckan. I andra länder existerar inte vår hästhållning, hästar är mer sällsynta och vill man rida så blir det dyrbart.
Men här handlar det om en företagare som utnyttjar ungdomar som arbetskraft och inte alls om att de är medryttare, det är där problemet ligger. Det är inte rimligt att på sin fritid hinna med att i snitt mocka till 4 hästar om dagen och lite annat arbete kring detta. Ska de ett par lediga dagar var och lite extra vid behov så är bara 2 ungdomar närvarande för det mesta och då handlar det snarare om att 5 dagar i veckan mocka till 6 hästar.

Och det för att en person ska kunna bedriva ett försäljningsstall och tjäna pengar på det. De handlar snarare om att barnen jobbar typ en halvtidstjänst tillsammans (som behöver delas på 2 personer för att klara helger och semestrar) och det sparar in kanske 20-30.000 i månaden på arbetsgivaravgifter och lön.
 
Hästvärlden är så otroligt märklig. Här har vi alltså ett försäljningsstall (dvs vinstdrivande näringsverksamhet) som använder minderåriga för skötsel och ridning av hästarna. Sedan sitter andra hästmänniskor och skriver att en fjortonåring är "bortskämd" när hon inte vill mocka boxar eftersom hon får rida gratis. Jag skulle snarare säga att ägaren till stallet begår ett brott eftersom barn inte får ha arbeten som innebär stort ansvarstagande eller vara psykiskt eller fysiskt tungt. Även att rida (motionera) hästen är ett arbete. En oriden, otränad häst är betydligt mindre värd än en häst i kondition.

Det är ett utnyttjande att använda minderårig, obetald arbetskraft för att sköta om hästarna. Varför har denna ägare inte vitt anställda beridare och hästskötare som tar hand om hästarna? Svar: gratis är godare. Hästälskande unga tjejer är väldigt lätta att dupera, särskilt när attityden inom hästbranchen är "så här var det för mig, jag fick minsann jobba för att rida när jag var ung". Och det är klart att barn och unga kan hjälpa till i stallet, och att det kan finnas situationer där det är rimligt att äldre ungdomar (enligt arbetsmiljölagen 16 år och uppåt) arbetar mot ridning (om arbetsgivaren är seriös och har lämpliga tillstånd, försäkringar och betalar skatt vill säga). Men att tre ensamma barn varav den yngsta är så ung som 12 år själva motionerar hästar och mockar boxar i en näringsverksamhet - det är inget annat än barnarbete.
 
Det finns ju redan en anställd. Jag tror verkligen inte ts och hennes vänner har ensamt ansvar för hästarna bara för dom behöver mocka.
Den anställda hinner uppenbarligen inte mocka (och lite till) så det behövs uppenbarligen en anställd till eller utökad tid. En ensam person klarar inte att sköta ett stall med normala arbetstider. Det är jobb 7 dagar i veckan utan semestrar i så fall.
 
Det håller jag helt med om. Som sagt, jag hade gladeligen mockat några boxar när jag var 14 år mot att få rida. Jag hade älskat det! Men jag hade inte velat vara enda personalen. Det hade inte känts bra och dessutom hade mina föräldrar aldrig accepterat det. Att jobba för det man får är bra men att utnyttja minderåriga och hota med att sälja hästen om de inte gör en massa jobb är en helt annan sak. Kan inte hästägarenlösa hästens dagliga skötsel utan de minderåriga så ska hästägaren inte ha nån häst.
Det finns som sagt personal, ts har skrivit det flera gånger.
 
Hästvärlden är så otroligt märklig. Här har vi alltså ett försäljningsstall (dvs vinstdrivande näringsverksamhet) som använder minderåriga för skötsel och ridning av hästarna. Sedan sitter andra hästmänniskor och skriver att en fjortonåring är "bortskämd" när hon inte vill mocka boxar eftersom hon får rida gratis. Jag skulle snarare säga att ägaren till stallet begår ett brott eftersom barn inte får ha arbeten som innebär stort ansvarstagande eller vara psykiskt eller fysiskt tungt. Även att rida (motionera) hästen är ett arbete. En oriden, otränad häst är betydligt mindre värd än en häst i kondition.

Det är ett utnyttjande att använda minderårig, obetald arbetskraft för att sköta om hästarna. Varför har denna ägare inte vitt anställda beridare och hästskötare som tar hand om hästarna? Svar: gratis är godare. Hästälskande unga tjejer är väldigt lätta att dupera, särskilt när attityden inom hästbranchen är "så här var det för mig, jag fick minsann jobba för att rida när jag var ung". Och det är klart att barn och unga kan hjälpa till i stallet, och att det kan finnas situationer där det är rimligt att äldre ungdomar (enligt arbetsmiljölagen 16 år och uppåt) arbetar mot ridning (om arbetsgivaren är seriös och har lämpliga tillstånd, försäkringar och betalar skatt vill säga). Men att tre ensamma barn varav den yngsta är så ung som 12 år själva motionerar hästar och mockar boxar i en näringsverksamhet - det är inget annat än barnarbete.
Ja fast att stallägaren gör fel som inte anställer betyder inte att inte ungdomarna är bortskämda. Båda kan ha fel liksom. Jag tycker stallägaren gör fel men jag tycker ungdomarna verkar ohjälpsamma och naiva som inte förstår att borstning och ridning inte räcker om man ska ha hösten som sin egen.
 
Ja fast att stallägaren gör fel som inte anställer betyder inte att inte ungdomarna är bortskämda. Båda kan ha fel liksom. Jag tycker stallägaren gör fel men jag tycker ungdomarna verkar ohjälpsamma och naiva som inte förstår att borstning och ridning inte räcker om man ska ha hösten som sin egen.

Men herregud det är BARN vi talar om. TS är enligt egen utsago 14 år och har en favorithäst som hon älskar och inte vill överge. Detta utnyttjar stallägaren till max. Ägaren bedriver högst troligt inte en välgörenhetsorganisation för att 14-åriga flickor utan ekonomiska resurser ska få ha hästar som sina egna utan hon vill tjäna pengar på hästarna. Det är ju en ren ekonomisk vinst för henne att slippa betala någon för att utföra jobbet med att motionera dem. Att "lova" att dessa ungdomar ska få ha hästarna som sina egna är ju bara ett sätt att få behålla sin gratis arbetskraft.

Alltså jag är ledsen men detta är ruttet och jag blir förbannad å hela hästbranschens vägnar att det ska få gå till så här.
 
Men herregud det är BARN vi talar om. TS är enligt egen utsago 14 år och har en favorithäst som hon älskar och inte vill överge. Detta utnyttjar stallägaren till max. Ägaren bedriver högst troligt inte en välgörenhetsorganisation för att 14-åriga flickor utan ekonomiska resurser ska få ha hästar som sina egna utan hon vill tjäna pengar på hästarna. Det är ju en ren ekonomisk vinst för henne att slippa betala någon för att utföra jobbet med att motionera dem. Att "lova" att dessa ungdomar ska få ha hästarna som sina egna är ju bara ett sätt att få behålla sin gratis arbetskraft.

Alltså jag är ledsen men detta är ruttet och jag blir förbannad å hela hästbranschens vägnar att det ska få gå till så här.
Bra rutet!
Hela situationen är ju vrickad. Utnyttja kids liksom.. Skulle inte ske i andra branscher.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 116
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp