Min älsklingshäst ska säljas - hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tova.t

Trådstartare
Hejsan!
Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom hästbranschen via den hårda vägen. Det är nämligen så att jag är medryttare/fodervärd på en häst som ägs av en kvinna sombor på Irland under vinterhalvåret och bor i Sverige under sommarhalvåret. Till en början var avtalet att all min energi skulle gå ut på att ta hand om hästen. Jag skulle inte mocka eller någonting annat. Tiden gick och jag blev snabbt ännu mer förälskad i denna fina häst och jag blev snabbt villig till att hjälpa till mer i stallet.

Problemet är nu att ägaren har börjat utnyttja detta för mycket. Vi är tre minderåriga bästa kompisar i stallet. En 12-åring, en 14-åring (mig) och en 16-åring. Det har gått så långt att hon nu tvingat på oss alla att mocka 12+ boxar på vardagarna och om vi inte gör det så hotar hon oss med att sälja våra älsklingshästar. Vi är om sagt minderåriga vilket gör att denna utpressningen inte är laglig, samt så har vi inte tid med så många boxar på grund av skolan. Det finns inga andra i stallet som kan hjälpa till, och det måste ju mockas åt hästarna. Det hela är en otroligt komplicerad situation och mycket kan förändras. Det ändå jag ser fraför mig är just nu hur min älsklingshäst ska säljas och att jag aldrig ska få träffa henne igen. Jag älskar henne med hela mitt hjärta och kommer göra allt för att köpa henne. Problemet är bara att jag har skilda föräldrar, vilket gör att vi inte har råd med en häst. Jag klarar inte av att släppa taget om denna häst då hon är en "one in a million-häst".

Ägaren har även sagt att vi gnäller och att vi brde skärpa oss här hemma i Sverige, "Tolv boxar delat på tre är ju inte så mycket på en vardag. Nu får ni ta er i kragen.". Vi har pratat med våra föräldrar och vi alla är mycket upprörda. Jag klarar som sagt inte av att bara släppa hästen. Jag älskar henne för mycket. Samtidigt känner jag mig otroligt emotionellt utnyttjad.
Har ni några tips på hur jag kan lösa denna situationen utan att bli tvungen att släppa taget om denna häst?
 
Det här är ett tråkigt svar, och jag VET hur svårt det kan vara när man är ung och älskar en häst av hela sitt hjärta.

Men för din skull: ta hjälp av dina föräldrar, säg ifrån, och stå på dig. Det kanske tyvärr innebär att du "blir av med" din älsklingshäst och det är ju jätte jobbigt och hemskt, men det finns andra supermysiga hästar som du säkert också kan komma att trivas jättebra med.

Det är inte okej att en vuxen dumpar över ansvaret för sina hästar på tre minderåriga ungdomar utan att ens ha en överenskommelse med era föräldrar, vilket det inte låter som?

Vad säger dina föräldrar om hela situationen?
 
Det finne egentligen bara en lösning, känner du dig utnyttjad så sluta, det finns troligen ingen annan lösning. Det är ingen rättighet att få tillgång till en häst och att någon annan ska hålla hästarna. Samtidigt är det ett alltför stort ansvar att 3 skolungdomar tar hand om stallet, jag antar att det inte bara är mockning ni utför.
 
Det här är ett tråkigt svar, och jag VET hur svårt det kan vara när man är ung och älskar en häst av hela sitt hjärta.

Men för din skull: ta hjälp av dina föräldrar, säg ifrån, och stå på dig. Det kanske tyvärr innebär att du "blir av med" din älsklingshäst och det är ju jätte jobbigt och hemskt, men det finns andra supermysiga hästar som du säkert också kan komma att trivas jättebra med.

Det är inte okej att en vuxen dumpar över ansvaret för sina hästar på tre minderåriga ungdomar utan att ens ha en överenskommelse med era föräldrar, vilket det inte låter som?

Vad säger dina föräldrar om hela situationen?

Hej! Tack för ditt svar!
Denna ägare har inte meddelat våra föräldrar angående det vi gör i stallet, utan vi har själv fått berätta det. Mina föräldrar tyckte att det var ett bra intiativ av mig att vilja lära mig mer, men nu när hela situationen är ur kontroll, är de mindre lyckliga. De tycker självklart att det är fult av en vuxen människa att lura ungdomar och leka med deras känslor till hästar på de sättet som hon har gjort. Just nu säger de att jag ska vänta ut det hela. Vi har pratat med ägaren, men hon var rätt okontaktbar och vi fick inte så mycket ut ifrån samtalet. Istället ringde hon min andra stallkompis (16-åringen) och skällde ut henne. Det var nämligen så att jag hade överlyssnat ett samtal som min kompis (16-åringen) och ägaren hade haft, där jag hade hört att hon betedde sig otroligt dåligt mot min kompis, samt hotade med att sälja hästarna. Min kompis har denna ägare som sin förebild då hon tidigare lärt henne otroligt mycket. Kompisen har även slitit som ett djur i stallet utan att få något tillbaka (förutom en mindre månadsavgift). Efter det samtal som jag och min mamma hade haft med ägaren ringde hon som sagt till min kompis och skällde ut henne på grund av att jag hade överhört deras konversation. Hon sa även till henne att hon ville att jag nu bara skulle rida tre gånger i veckan, istället för hur många gånger som helst som jag tidigare gjort, och att hon dessutom ville hitta en till medryttare till hästen. Jag är otroligt ledsen över att detta berör hästarna som är oskyldiga djur som inte har något att säga till om.
 
Det finne egentligen bara en lösning, känner du dig utnyttjad så sluta, det finns troligen ingen annan lösning. Det är ingen rättighet att få tillgång till en häst och att någon annan ska hålla hästarna. Samtidigt är det ett alltför stort ansvar att 3 skolungdomar tar hand om stallet, jag antar att det inte bara är mockning ni utför.

Hej! Tack för ditt svar!
Det är inte bara mockning som vi utför utan mycket annat också. Det hela är mycket mer komplierat än vad man kan tro. Det var nämligen så att hon skulle skicka fyra nya hästar från Irland till Sverige till vårt stall. Vi skulle då mocka boxarna i stallet och i utbytelse få rida dessa hästar gratis. Hon sa att vi skulle få träna och tävla dem och att de inte skulle säljas igen. Några dagar efter detta ser vi att hon lagt ut ett inlägg på Facebook där hon skriver att dessa fyra hästar är till salu. Detta innebar att det vi ägnat oss åt under hela detta påsklovet - mockningen av stallet, var helt förgäves. Detta var hur det startade och vi har börjat inse att hon nu utnyttjat oss något enormt. Att sluta är det sista jag vill, för jag vill inte lämna hästen i sticket, samt att jag älskar henne något enormt, men tyvärr måste man kanske inse att verkligheten inte ibland stämmer överens med ens drömmar...
Tack för ditt råd!
 
Gissningsvis är ni varken de första eller sista. Tyvärr. Och det är inte ok att ni utnyttjas. Eller att ägaren utövar nån sorts utpressning..

Lår det sjunka in och försök tänka dej (er) bort därifrån. Just nu känns det skit men man har sina favoriter kvar i hjärtat även om man får andra senare.
Det är inte sunt och det är inte roligt i längden heller att ha det som ni har det nu. Ta hjälp av era föräldrar eller kanske andra vuxna som kan stötta er eller hjälpa er att komma därifrån.

Ta hand om dej! ❤️
 
Gissningsvis är ni varken de första eller sista. Tyvärr. Och det är inte ok att ni utnyttjas. Eller att ägaren utövar nån sorts utpressning..

Lår det sjunka in och försök tänka dej (er) bort därifrån. Just nu känns det skit men man har sina favoriter kvar i hjärtat även om man får andra senare.
Det är inte sunt och det är inte roligt i längden heller att ha det som ni har det nu. Ta hjälp av era föräldrar eller kanske andra vuxna som kan stötta er eller hjälpa er att komma därifrån.

Ta hand om dej! ❤

Tova.t
Trådstartare
Alldeles nyss
Tack för ditt svar och din omtanke! Betyder mycket! :)
 
Men vem fodrar hästarna? Ser till att de kommen in och ut i hage? Ser till de blir skodda, vaccinerade für träffa veterinär vid behov? Någon vuxen eller är det också ni?
Jag glömde nämna det, men det finns en kvinna där som tar hand om stallet nu under vinterhalvåret. Planen var att denna kvinna skulle åka nu i April, men på grund av situationen med Coronaviruset kunde inte ägaren komma hem och därför fick denna kvinna stanna kvar nu ett tag till. Hon sköter fodring, insläpp, utsläpp, osv. (Hon fick betalt för att bo där och sköta dessa uppgifter.)
Hon har dock inte samma uppgifter som tidigare när det gäller mockningen och annat och därför har det ansvaret landat på oss. Ägaren säger att i måste hjälpas åt om detta ska fungera och om vi inte gör det hotar hon med att sälja hästarna och hyra ut stallet.
 
Du får försöka ta det här som en lärdom - om det låter för bra för att vara sant, då är det sannolikt så. Det kostar tusentals kronor bara att importera en häst - känns det rimligt att ni skulle få hästar gratis för att ni mockar ett par boxar?

Helt ärligt, hitta en annan medryttarhäst. Det är tråkigt när man behöver skiljas från en vän, men det finns ingen lösning som ger dig en gratis häst ifall nu ägaren vill sälja den.
 
Du får försöka ta det här som en lärdom - om det låter för bra för att vara sant, då är det sannolikt så. Det kostar tusentals kronor bara att importera en häst - känns det rimligt att ni skulle få hästar gratis för att ni mockar ett par boxar?

Helt ärligt, hitta en annan medryttarhäst. Det är tråkigt när man behöver skiljas från en vän, men det finns ingen lösning som ger dig en gratis häst ifall nu ägaren vill sälja den.

Du har nog rätt. Jag har tänkt i samma tankebanor. Jag är bara rädd att jag inte hittar någon annan och att förlusten av denna häst blir för stor, så att jag slutar rida. Detta är det sista jag vill.
Tack för dina kloka råd!
 
Jag glömde nämna det, men det finns en kvinna där som tar hand om stallet nu under vinterhalvåret. Planen var att denna kvinna skulle åka nu i April, men på grund av situationen med Coronaviruset kunde inte ägaren komma hem och därför fick denna kvinna stanna kvar nu ett tag till. Hon sköter fodring, insläpp, utsläpp, osv. (Hon fick betalt för att bo där och sköta dessa uppgifter.)
Hon har dock inte samma uppgifter som tidigare när det gäller mockningen och annat och därför har det ansvaret landat på oss. Ägaren säger att i måste hjälpas åt om detta ska fungera och om vi inte gör det hotar hon med att sälja hästarna och hyra ut stallet.
Förstår jag det rätt så importerar ägaren hästar och ni sköter om dem rider osv, stämmer det?

Det behöver faktiskt inte vara ett hot utan den krassa verkligheten att om hon inte har gratis arbetskraft så måste hon lägga ner verksamheten. Det är ingen bra miljö att vara i stor press och du får nog vänja dig vid tanken att vilken häst som helst kan säljas bara hon får köpare. Och att situationen kommer inte att ändras utan ni kommer alltid att utnyttjas så länge ni är i stallet.
 
Förstår jag det rätt så importerar ägaren hästar och ni sköter om dem rider osv, stämmer det?

Det behöver faktiskt inte vara ett hot utan den krassa verkligheten att om hon inte har gratis arbetskraft så måste hon lägga ner verksamheten. Det är ingen bra miljö att vara i stor press och du får nog vänja dig vid tanken att vilken häst som helst kan säljas bara hon får köpare. Och att situationen kommer inte att ändras utan ni kommer alltid att utnyttjas så länge ni är i stallet.

De hästar vi är medryttare på ska aldrig säljas enligt henne och det är våra "grundhästar" sedan är det som sagt en bonus att vi får rida de hästar som hon importerar i utbytelse mot att vi mockar. Dock har ju detta gått överstyr och hon var ordentligt arg idag under vårt telefonsamtal och skällde ut min kompis på grund av att vi var "fjantiga" som inte upplev att vi hann mocka boxarna på vardagarna på grund av skolan. De är säkert så som du säger, att hon har det otroligt tufft just nu, både konomisk och personligen och att hon därför utnyttjar oss. Dock kände jag verkligen att hon använde det som ett hot när hon argt skrek i telefonen att om vi inte "skärpte oss" så skulle hon sälja hästarna. Har dock bestämt mig för att vänta ut det hela. Ta kontakt med henne om några dagar när allt lugnat sig och säga att det blev ett missförstånd.
Tack för din kommentar!
 
Du har nog rätt. Jag har tänkt i samma tankebanor. Jag är bara rädd att jag inte hittar någon annan och att förlusten av denna häst blir för stor, så att jag slutar rida. Detta är det sista jag vill.
Tack för dina kloka råd!
Även om det inte känns så just nu, så kommer det alltid flera hästar. Livet är långt, ibland pausar man och ibland kommer det en ny häst när man minst anar det.
 
Jag glömde nämna det, men det finns en kvinna där som tar hand om stallet nu under vinterhalvåret. Planen var att denna kvinna skulle åka nu i April, men på grund av situationen med Coronaviruset kunde inte ägaren komma hem och därför fick denna kvinna stanna kvar nu ett tag till. Hon sköter fodring, insläpp, utsläpp, osv. (Hon fick betalt för att bo där och sköta dessa uppgifter.)
Hon har dock inte samma uppgifter som tidigare när det gäller mockningen och annat och därför har det ansvaret landat på oss. Ägaren säger att i måste hjälpas åt om detta ska fungera och om vi inte gör det hotar hon med att sälja hästarna och hyra ut stallet.
Uppkom detta med att mocka i samband med corona eller var det så även innan?
 
Det finns en dokumentär på P1 som heter hästgården. Den är i 5 olika delar vill jag minnas. Det kan tyckas löjligt att rekommendera nått sånt men lyssna, se om du känner igen dragen i din situation.

Personligen så skulle jag sluta. Det finns andra stall och andra hästar, det låter väldigt klyschigt att säga så och som 14åring så finns det väldigt mycket kvar att upptäcka. Man ska inte bli utnyttjad utan ett förhållande ska alltid vara ge och ta inom rimliga proportioner.

När jag var 14 fick jag hyra min första ponny. Jag grät floder när jag lämnade henne samtidigt som jag stod med en 1åring som jag skulle lära massor. Som 15 åring skolkade jag, red massor av hästar, hade hand om misshandlade ponnyer och levde i övrigt rövare. Visste inte vad jag skulle göra med livet. Sen rättade livet upp sig, skaffade ett jobb och allt det där.
1åringen har jag kvar idag (fyller 19 snart). Och det har passerat många hästar genom åren, många hästar har också stannat kvar i hjärtat även om de fysiskt vandrat vidare till en ny människa. Man överlever det också även om det inte känns så 🙂
 
När man är 14 och håller på med hästar ska det vara kul och lärorikt. Det ska inte vara en konstant oro.

Det finns säkert någon vettigare människa som söker medryttare. En med vettigare upplägg för dig. Jag skulle leta efter en ny medryttarhästägare och ny medryttarhäst.

Det är svårt att släppa hästar. Jag har varit i en situation som du (dock endast i kortare perioder under lov men ändå) där ägaren var... underlig. Men som hade en häst som jag klickade med, som ler och långhalm, efter bara kanske 10 minuter med den hästen i boxen hade jag hittat DEN hästen. Min oro var i stället vanvård. Jag fick till slut släppa den hästen. Det suger, verkligen.
Men i bland måste man. Jag har hittat andra hästar att älska. I bland drömmer jag om att jag ska vinna massor pengar och ringa ägaren och erbjuda så mycket pengar att hon släpper min förevigt drömhäst till mig. Fantiserar om hur livet skulle se ut med hästen. Saknar. Men jag ångrar inte att jag tog mig ur situationen.
 
Det finns en dokumentär på P1 som heter hästgården. Den är i 5 olika delar vill jag minnas. Det kan tyckas löjligt att rekommendera nått sånt men lyssna, se om du känner igen dragen i din situation.

Personligen så skulle jag sluta. Det finns andra stall och andra hästar, det låter väldigt klyschigt att säga så och som 14åring så finns det väldigt mycket kvar att upptäcka. Man ska inte bli utnyttjad utan ett förhållande ska alltid vara ge och ta inom rimliga proportioner.

När jag var 14 fick jag hyra min första ponny. Jag grät floder när jag lämnade henne samtidigt som jag stod med en 1åring som jag skulle lära massor. Som 15 åring skolkade jag, red massor av hästar, hade hand om misshandlade ponnyer och levde i övrigt rövare. Visste inte vad jag skulle göra med livet. Sen rättade livet upp sig, skaffade ett jobb och allt det där.
1åringen har jag kvar idag (fyller 19 snart). Och det har passerat många hästar genom åren, många hästar har också stannat kvar i hjärtat även om de fysiskt vandrat vidare till en ny människa. Man överlever det också även om det inte känns så 🙂

Tack för din fina kommentar! Jag ska se till att jag lyssnar på den dokumentären! Återigen, tack för ditt stöd! :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 114
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp