Sälja hösilage till Norge

A

aabbccdd

Är det någon som sålt hösilage (eller hö) till Norge? Är det krångligt ? Norge är ju inte med i EU. Behöver man speciella analyser? För det är ju trots allt foder man säljer. Hur fungerar det med momsen?

Alla tips mottages tacksamt:)
 
Sv: Sälja hösilage till Norge

Tror inte du behöver analyser utan istället intyg från typ växtskyddsinspektionen och kanske även tillstånd från norska myndigheter. Så enkelt blir det nog inte, utan då får kolla med tullmyndigheterna på bägge sidor av gränsen för behövs och även Jordbruksverket.
 
Sv: Sälja hösilage till Norge

Hej
Vi säljer träd till Norge. Det är ganska omständigt, men måste ha speciella papper som är stäplade av tullen inför varje frakt. Och kontakt med tullen i Norge som ska ha kopior sedan så måste man ha proforma fakturor osv. Sedan så måste jordbruksverket ( tror ja det är) komma och kolla på träden innan så de är friska.
Tror det är samma med hö/hösilage.
 
Sv: Sälja hösilage till Norge

köparen måste ju tulla in det och dessutom betala moms, dvs 25%. så kan knappast vara lönsamt för norska köpare om du inte smugglar in det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: LovingLife
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp