Säljaren vill köpa tillbaks katten

M

mor_anna

Köpte en raskatt (1,5 år) förra veckan, pga sjukdom hos säljaren. Nu ångrar sig säljaren och vill köpa tillbaks katten. Hon har ringt och gråtit i telefon, vad ska jag göra??? Etiskt tänkande??? Eller.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Du har ingen skyldighet sälja tillbaka katten.
Vad vill du göra?
Sålde hon den antar jag att det var väl avvägt beslut, och i viss mån tvunget pga sjukdom?
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Jag tycker säljaren beter sig riktigt illa. Det spelar ingen roll om hon ångrar att hon sålde katten, hon ska inte tynga dig med det.

Om du trivs med katten och katten mår bra hos dig tycker jag att katten ska stanna. En katt mår inte bra av att hatta hit och dit. Vad händer om säljaren får köpa tillbaks katten men återigen bestämmer sig för att sjukdomen gör att hon inte kan behålla katten?

Nej, behåll du katten och ha inte dåligt samvete över det.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Jag säger som de andra, behåll katten. Om ägaren sålde den pga sjukdom så borde det ju betyda att hon inte klarar av att ta hand om den i det tillstånd hon är i. Så jag tror katten har det bättre hos dig. Ha inte dåligt samvete heller.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Håller med de andra. Kan förstå att säljaren ångrar sig och säkert mår dåligt över att hon sålt katten, men du har köpt den och då är den din. Som Sol skrev - tänk om hon ändrar sig igen?
Jag hade behållt!
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Du har haft katten i en vecka och hon har haft katten i nära 1,5 år. Jag skulle faktiskt lämnat tillbaka katten eftersom man inte får några djupare känslor för den på en vecka.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Du gör som du själv vill. Hade jag inte blivit superförälskad i katten själv hade jag förmodligen övervägt att lämna tillbaka den igen.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Klart jag inte har några djupare känslor för katten ännu. Men jag köpte ju katten för att jag ville ha den. Om den inte tilltalat mig hade jag inte köpt den. Jag tycker lite att har man sålt något så får man stå för det?
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Klart jag inte har några djupare känslor för katten ännu. Men jag köpte ju katten för att jag ville ha den. Om den inte tilltalat mig hade jag inte köpt den. Jag tycker lite att har man sålt något så får man stå för det?

Absolut och som djurägare är man skyldig att överväga en sådan sak som omplacering länge och väl. Det är inget man ska göra i en handvändning, för allas skull.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Får man fråga varför hon har ändrat sig? Du har ju all rätt att inte lämna tillbaka, men jag kan ju å andra sidan förstå henne om hennes situation har ändrats radikalt, t ex hon har fått möjlighte till hjälp med sin djurhållning.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Sålt är sålt. Man säljer väl inte en katt på grund av sjukdom som man tillfrisknar ifrån på ett par dagar. Säljaren verkar så pass labil att man inte vet vad som skulle hända med katten om ytterligare några dagar. Om inte säljaren är uppfödaren skulle jag prata med denna och diskutera problemet, men oavsett hur du gör har du rätten på din sida.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Hon som sålt katten är gammal och ensam. Säger att hon saknar katten mycket. Anledningen till att hon sålde var att hon skulle ligga mycket på sjukhus framöver och att katten då skulle vara mycket ensam. Nu är hon lessen och kan inte sova på nätterna.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

men om hon nu skulle få köpa tillbaks katten, hur skulle hon då lösa det när hon är på sjukhus?
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Vet inte hur hon tänkt att hon ska lösa det men kännar att det inte är mitt problem. Mitt problem är ju om jag ska sälja tillbaks eller behålla katten. Velar lite nu känner jag. Ville bara ha andras åsikter om detta.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Jag tycker himla synd om gammeltanten men fråga henne hur hon tänkt lösa det när hon ligger på sjukhus och om hon inte tänker med hjärtat i stället för hjärnan...
Förstår om du velar men ärligt talat så låter det som om katten får det bättre hos dig.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Stackars tanten! Men osagt, om hon inte har fått någon fantastisk plan på hur hon ska lösa det hela så lär ju kissen ha det bättre hos dig. Hade jag varit du så hade jag erbjudit henne att komma och hälsa på om hon ville. Det blir säkert inte många gånger ändå, bara man vet att man får komma tror jag gör att det känns lite bättre.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Jag tänker avvakta några dagar innan jag beslutar mig. Jag erbjöd tanten att hälsa på redan då jag köpte katten, så det erbjudandet finns redan. Men hon verkar sakna den mycket, säkert pga att hon är ensam. Men jag kan inte låta bli att tycka att hon skulle tänkt efter bättre innan hon sålde till mig. Det är ju en del pappershantering som ska till igen om jag bestämmer mig för att sälja tillbaks. Vi får se hur det blir. Men visst är det synd om tanten.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Vet inte hur hon tänkt att hon ska lösa det men kännar att det inte är mitt problem. Mitt problem är ju om jag ska sälja tillbaks eller behålla katten. Velar lite nu känner jag. Ville bara ha andras åsikter om detta.

nej självklart är det ju inte ditt problem, vara bara lite nyfiken på om hon kommit på en lösning till problemet som gjorde att hon sålde katten från första början, eller om katten (om du väljer att sälja tillbaks den) fortfarande skulle vara ensam väldigt mycket
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Jag tror faktiskt att en psykiskt stabil katt kan gå emellan två hem om den har det bra på båda ställena. Katter kan ju till ex vara på pensionat utan att ta någon större skada. En kompis som bara har en liten etta passar en katt ibland och han verkar inte lida... Hon är långtidssjukskriven och har gott om tid med honom. Därför är mitt förslag att när katten funnits sig väl till rätta hos dig så skulle tanten kunna få ha den någon helg ibland om du vill åka bort. Då får hon träffa sin kattevän och ta hand om den ett tag och det kan kanske vara en tröst.
 
Sv: Säljaren vill köpa tillbaks katten

Det tar ju tid o komma över när man blivit av med sitt älskade djur. Jag tycker du ska behålla katten för jag skulle inte kunna sälja tillbaka dit jag vet katten kommer bli ensam mycket pga ägarens sjukdom. Nä det finns inte i mitt samvete.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: Jeps
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 378
Senast: animalasia
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
959
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp