Sällskapsdjur som vanvårdas ökar

Sv: Sällskapsdjur som vanvårdas ökar

(Ljusnan)
Det har blivit vanligare att djur omhändertas och att deras ägare får djurförbud. Ökningen märks särskilt bland sällskapsdjur.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=16151

Vad är det som händer ? Håller folk på att förlora respekten för allt levande? Jag tror inte att det är bara skärpta regler som gör skillnaden förr och nu. Idag skaffar många djur som en kul grej, de har ingen kunskap eller inresse att skaffa sig det eller så saknas totalt empati. Förr var djuren en del av livet, de behövdes för försörjningen och folk levde med sina djur på ett helt annat sätt än idag. Att reglerna för djurhållning blir hårdare är bra men de är ibland lite felinriktade. Ibland verkar måtten på stallarna vara viktigare än djurens allmäntillstånd. Jag är övertygad att en häst i en mindre box som får gå i hagen hela dagarna trots lera och regn mår mycket bättre än en som står inne i ett flott stall med enorma boxar och bara får komma ut korta stunder eller när den arbetas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 465
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 828
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp