Sällskapsspel för två?

Everdell är fantastiskt mysigt och otroligt välgjort. Det är ett rätt klassiskt strategispel där den som har fått ihop störst by med vilda djur vinner.

En spelserie som är rätt tidskrävande men väldigt rolig är Sherlock Holmes Consulting Detective. Man hjälps åt att lösa fall med hjälp av hjälp av ledtrådar och ska försöka slå Sherlock Holmes briljans. Det går aldrig :D Man får verkligen använda huvudet. Nackdelen är väl att när ett fall är avklarat så "kan" man inte spela kapitlet igen eftersom mördaren är avslöjad, å andra sidan så är det många fall att ta sig igenom. Efter två år så har vi fortfarande inte spelat färdigt första spelet. Man tar alltså inte sönder något i spelet utan det går att spela om men det roliga är borta eftersom utgången är densamma för varje kapitel.

På Sherlock Holmes-temat så finns det ett spel som heter Letters From Whitechapel där en spelare/ett lag är Scotland Yard och en spelare är Jack The Ripper. Rätt klassiskt tjuv- och polis men mycket mer sofistikerat. Vi spelar det ofta, det går att spela enbart ett kapitel om man inte orkar med en helkväll. Går också snabbt att plocka fram och ta undan.

Jag älskar Call of Cthulhu-brädspelen, stora skräckspel med expansions i oändlighet, monster och kultister. Man samarbetar igenom spelet och ska klara av ett uppdrag (det finns många att välja på). Det här är kanske inte för alla, tidskrävande att plocka fram och sätta sig in i men det är verkligen fantastiska spelupplevelser oavsett om man är två eller fler. Jag föredrar att vara färre spelare, de kan dessutom spelas ensam men där går nog min gräns. Min personliga favorit är (brädspelsvarianten) Arkham Horror men Mansions of Madness 2nd Edition är också väldigt roligt och lättare att komma in i tack vare appen som sköter grovjobbet. Den driver spelet framåt så man slipper en hel del fysiska kort att hålla reda på och komma ihåg. I Mansions of Madness bygger man dessutom upp den fysiska spelplanen efter hand och det finns många olika scenarion att välja på, i olika svårighetsgrader och speltider. Väldigt visuellt snyggt!

Gillar man riktigt mörka brädspel så är This War of Mine fantastiskt. Man är i en krigszon och ska överleva dagen. Inga zombies, inget övernaturligt, bara mörker och svåra beslut som sällan slutar lyckligt. Ibland tar det flera timmar, någon gång blev vi dödade inom 15 minuter av ren otur. Det är verkligen i en klass för sig vad gäller oförutsägbarhet.

Sorry för en roman. Vi spelar mycket brädspel här hemma och är nästan alltid bara två :p
Tack för alla tips- ska kolla på dem. :) Kanske frågar mer om Arkham, det har jag sett och hört tips om på olika håll. :)
 
Tack för alla tips- ska kolla på dem. :) Kanske frågar mer om Arkham, det har jag sett och hört tips om på olika håll. :)

Det är ett fantastiskt spel! Har man andra intressen, jobb m.m. så kommer grundspelet räcka typ hur länge som helst, även om det såklart är kul med alla expansioner som finns.
 
Måste få rekommendera Wingspan! Prisbelönt bordsspel med fågeltema. Samla fåglar och ägg i rätt livsmiljö och använd passande "mat" som valuta. Går bra att spela på två - och tom ensam. Att spela "mot spelet" är riktigt klurigt och går att göra olika svårt. När man lärt sig det tar spelet inte så lång tid (ca 1h) men innan dess kan det ta några timmar att sätta sig in i.

Lite komplicerat till en början med med mycket bra instruktioner och vackra speltillbehör (fågelkorten är fantastiska). Just nu finns bara amerikanska fåglar om man vill ha spelet på svenska men en översatt expansion med europeiska fåglar kommer i höst.
1617972804941.png
 
Måste få rekommendera Wingspan! Prisbelönt bordsspel med fågeltema. Samla fåglar och ägg i rätt livsmiljö och använd passande "mat" som valuta. Går bra att spela på två - och tom ensam. Att spela "mot spelet" är riktigt klurigt och går att göra olika svårt. När man lärt sig det tar spelet inte så lång tid (ca 1h) men innan dess kan det ta några timmar att sätta sig in i.

Lite komplicerat till en början med med mycket bra instruktioner och vackra speltillbehör (fågelkorten är fantastiska). Just nu finns bara amerikanska fåglar om man vill ha spelet på svenska men en översatt expansion med europeiska fåglar kommer i höst. Visa bifogad fil 67614
Vad gulligt det såg ut!
 
Åh vad bra, vi har grundspelet sedan i julas. Visste inte ens att det fanns expansioner till 😍

Jag tror att åtminstone finns nio expansioner till andra utgåvan av Arkham Horror och en eller ett par stycken till the 3rd edition (som är nyast i serien). Det finns alltså olika varianter av grundspelet Arkham Horror som helt skiljer sig åt, kan vara bra att ha koll på när man letar efter expansioner :)
 
Jag tror att åtminstone finns nio expansioner till andra utgåvan av Arkham Horror och en eller ett par stycken till the 3rd edition (som är nyast i serien). Det finns alltså olika varianter av grundspelet Arkham Horror som helt skiljer sig åt, kan vara bra att ha koll på när man letar efter expansioner :)
Tack för tipset ☺️
Stod ju inte på lådan vilken det var men baserat på dess utseende så verkar det vara 3rd edition
 
Någon kanske nämnt dessa spel redan men..
Hos oss spelade vi det senaste ett av ”exit, the game” spelen, olika scenarion i olika svårighetsgrader..
lite synd att man bara kan spela en gång men förvånansvärt kul ändå :)

lite som Escape room men Hemma och i mindre format.
 
Jag beställde Forbidden sky igår.. I samma serie som Forbidden Island. Får se om jag gillar det lika mycket och om det är väldigt likt. För är det nästan samma så är det ju kanske inte kul..
 
Här hemma brukar vi köra Fluxx (vi har nature versionen), Jungle Speed, Star Realms Frontiers. Sen finns såklart även Othello, Backgammon, Den försvunna diamanten. Man tar lite vad man är sugen på! Temat här hemma är nog "snabbare" spel för att jag har för dåligt tålamod för långdragna spel.
 
Jag älskar att spela spel. Jag har flera bra spel när man är många, men vill ha tips på såna när man bara är två. 🙂

Jag gillar alla möjliga sorts spel. När jag hälsar på familjen i usa blir det mycket spel o då lite allt möjligt. Min absoluta favorit är Cluedo, jag och vänner spelar mycket Hogwarts Battle. Andra som jag tycker om, utan inbördes ordning och där många kräver att man är fler än 2, är: ticket to ride, killing dr lucky, cranium, phase 10, quelf, sushi något, apples to apples, cards against humanity, bönspelet, och nu kom jag inte på fler bara för det haha. Jag har aldrig riktigt fastnat för t ex Catan.

De ovan har jag koll på såklart och det jag är ute efter är spel som verkligen är KUL när man bara är två, inte bara att de funkar med två. :)

Vad är era bästa tips? :bump:

Har inte läst hela tråden så någon kanske redan tipsat om detta.

När då då tycker jag är ett roligt spel för två personer. Väldigt enkelt, det består av kort med olika händelser från tideräkningens början fram tills idag. Man ska sätta händelser i rätt ordning tidsmässigt, 10 händelser var. Låter kanske iite enkelt men ger upphov till en del diskussioner och ibland kommer det händelser som man minns väl och pratar om. Om man redan har ett äldre version så kom det ut ett nytt 2019 med helt nya kort om man vill utöka.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp