Sängkläder, kuddar o.fl.

Tuvstarr

Trådstartare
Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"?

Då jag räknade kom jag till att jag sovit i 9 olika sängar den senaste månaden, då jag varit ute och rest en del. (Nu inser jag att det här kan tolkas som om jag lever lite, ja... vilt ;) men det är inte riktigt så :D)

Nåja, i varje fall, i få av de här sängarna, förutom min egna har jag sovit gott. Den i övrigt sköna hotellsängen hade för tjock kudde, den ena stugans täcke var alldeles för tunt, trots att det var tilräckligt varmt, på något annat ställe var kudden knölig, lakanet fel, bäddmadrassen halkig, osv osv.

Klarar ni av att sova lite var som helst, eller är andra lika krångliga som jag med att allt ska kännas rätt? Jag lutar mot att jag hädanefter kommer att resa med i varje fall min egna kudde.
 
Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"?

Då jag räknade kom jag till att jag sovit i 9 olika sängar den senaste månaden, då jag varit ute och rest en del. (Nu inser jag att det här kan tolkas som om jag lever lite, ja... vilt ;) men det är inte riktigt så :D)

Nåja, i varje fall, i få av de här sängarna, förutom min egna har jag sovit gott. Den i övrigt sköna hotellsängen hade för tjock kudde, den ena stugans täcke var alldeles för tunt, trots att det var tilräckligt varmt, på något annat ställe var kudden knölig, lakanet fel, bäddmadrassen halkig, osv osv.

Klarar ni av att sova lite var som helst, eller är andra lika krångliga som jag med att allt ska kännas rätt? Jag lutar mot att jag hädanefter kommer att resa med i varje fall min egna kudde.
Jag är nog rätt petig med detta (trots att jag inte bäddar sängen :D ). Jag gillar rätt höga kuddar, så en tunn liten kudde hade varit besvärligt för mig. Och så sover jag med tyngdtäcke sedan några år tillbaka. Det behöver jag nödvändigtvis inte ha, men precis som du vill jag inte ha ett för tunt täcke. Det måste kännas att jag har ett täcke på mig :) !
 
Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"?

Då jag räknade kom jag till att jag sovit i 9 olika sängar den senaste månaden, då jag varit ute och rest en del. (Nu inser jag att det här kan tolkas som om jag lever lite, ja... vilt ;) men det är inte riktigt så :D)

Nåja, i varje fall, i få av de här sängarna, förutom min egna har jag sovit gott. Den i övrigt sköna hotellsängen hade för tjock kudde, den ena stugans täcke var alldeles för tunt, trots att det var tilräckligt varmt, på något annat ställe var kudden knölig, lakanet fel, bäddmadrassen halkig, osv osv.

Klarar ni av att sova lite var som helst, eller är andra lika krångliga som jag med att allt ska kännas rätt? Jag lutar mot att jag hädanefter kommer att resa med i varje fall min egna kudde.

Pga mitt jobb har jag lärt mig att sova överallt... inkl i en King Cab :D Är sängen/kuddarna inte bra märker jag det dagen efter när jag inte kan röra mig... men sovit har jag gjort.
 
Min rygg tycker bäst om hårda sängar, så det är viktigt för mig att de inte är för mjuka. Sen vill jag inte ha en massa kuddar i sängen, det räcker med en men den får inte vara för tunn eller för tjock, det tycker inte nacken om. Täcket får gärna ha lite tyngd.

Jag sover hyfsat bra på andra ställen än hemma så länge sängen är snäll mot min rygg.
 
Jag kan oftast sova i det mesta, men jag ogillar när kuddarna är för tjocka - särskilt i kombination med för mjuka sängar. Då hamnar man i någon sorts ostkroksställning som funkar i hängmattan, men inte är optimalt att sova i. Avskyr också när de bäddat ner täcket åtstramat i fotändan så att fötterna inte får plats. Det första jag gör när jag kryper ner i en sådan säng är att slita loss täcket.
 
Jag är nog en sådan som sover rätt bra var som helst. Självklart har jag preferenser, fluffiga kuddar över platta till exempel, men när allt kommer omkring kan jag sova på/med det mesta.

Min man är betydligt petigare och vill ha tunna kuddar samt tunna täcken, personligen förstår jag inte för mitt liv hur någon kan föredra någon av de sakerna O_o Han löser det med att ta med egen kudde när det är möjligt, och i andra fall har han lärt sig att vara lite kreativ!
 
Mitt största problem när jag sover på hotell (vilket är typ varannan arbetsvecka ca 6 månader om året) är att det är en megakudde som inte går att sova på men också är för tjock för att krama, och sen bara en normal kudde per säng :cautious: Funderar på att lösa detta genom att ha en kudde konstant nerpackad i min resväska på jobbet, för örngotten gör dessutom mitt hår alldeles omöjligt. Föredrar tjocka, fluffiga täcken men klarar mig med det mesta.

Annars sover jag också lite halvkass första natten, sen sover jag som vanligt.
 
Så länge jag har mina öronproppar så sover jag var som helst, hur som helst.

Egen dyna eller andra sängkläder är det sista jag skulle släpa med mig på en resa.

Det jag faktiskt inte gillar är länder där "täcket" är en filt med typ enkellakan under, men sover gör jag i alla fall.
 
Kan sova lite varsom helst. Sen jag jobbat natt har jag lärt mig uppskatta att verkligen få sova på nätterna och slippa vara vaken. (Nattjobbet ingick liksom lite halvt ofrivilligt i tjänsten jag hade). Men när jag vaknar har jag ofta ont i rygg och nacke. Ibland även hemma, förstår inte riktigt varför. Använder bara en kudde, annars blir det för högt. Sängen hemma är mjuk. Nu tex är vi bortresta och jag sover i en säng med bara vanlig madrass, mao hård säng. Ont i rygg och nacke då med.
Börjar bli gammal…
 
Jag sover på de flesta ställen utan större problem, dock föredrar jag tjocka kuddar och helst 2 som jag lägger som typ ett upp och nervänt V. För mjuka sängar är ett otyg av nån underlig anledning, trots att min egen säng är mjuk. Dock är jag rejält petig på lakan, hatar sträva! Jag kan visserligen sova i dem om det är nödvändigt men hemma vägrar jag, på nivån jag sagt till min familj att absolut inte ge mig påslakan i present 😅 Brukade få det tidigare.
 
Jag kan nog sova varsomhelst om det inte är något större veck under mig eller alldeles för stora sandkorn i sängen. Är det för varmt har jag enbart påslakanet som täcke. Somnar med huvudet på armen så kudde behövs egentligen inte heller. Har aldrig sovit med sidenlakan, men tror att det skulle vara lite bökigt.
 
Jag vill ha min egen kudde och mitt egna täcke. Hårda sängar funkar inte, då säger rygg och höft upp sig. Däremot brukar en soffa eller en tältsäng gå bra. Har väldigt svårt för att sova borta och brukar sova väldigt dåligt om det inte är hos nån jag känner mej bekväm med.
 
Sover oftast bra överallt, men behöver en mjukare säng för att inte få ont i ryggen.
Eftersom jag är ruskigt morgonpigg, vill jag helst inte dela rum eller i så fall dela rum med nån som också är morgonpigg.
 
Jag kan sova i de flesta sängar så länge jag har två vettiga kuddar, men det är så oerhört mycket trevligare med en skön säng och riktigt, riktigt bra lakan så jag prioriterar säng rätt hårt i min inredningsbudget. :love:

Kan jag så har jag ofta med mig en resekudde, en bra memoryfoamkudde i mindre format. Då är det inte lika kinkigt vad kudde nummer två är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp