SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Hade förr ren bomull och strök när jag bodde ihop med mitt ex.
Sen jag blev själv stryker jag inte så ofta längre, kommit underfund med att det gör ingen skillnad va jag upplever.
Nu kör jag med bomullssatin då jag tycker ren bomull känns för sträv.
 
Jag kräver bomull. Prasselfria, icke-halkiga. De ska vara i vitt eller lugna färger (helst naturfärger) och nytvättade. Bryr mig inte om att mangla/stryka, men hänger gärna underlakan på tork i torkskåp så att de inte är jätteskrynkliga iaf. Och precis som @cambodia skrev så måste de ha hål uppe i hörnen!

De lakan jag använder mest nu kommer från Hemtex och Dollarstore. Ikeas har jag bojkottat helt pga hålbrist.
 
Gillar alla typer av rena lakan, går inte att välja en slags!

(Men stryka i mangla känns som överkurs, pga arbetsinsatsen, de blir fina och släta av att hänga och vikas)
 
Tvättar mina viker ihop dem och kör dem i torkskåpet. Då är de perfekta enligt mig 😄 Har alla möjliga lakan, bomull, bomullsatin osv. Ingen egentlig favorit.
 
Jag avskyr skrynkel och hade gärna mangla om jag kunde. Nu har jag bara dra på lakan och en 400 kg mangel från 40-talet som jag inte vågar använda 😅 så jag får sova skrynkligt :D
 
Jag gillar nykänsla, litet strävt och styvt tyg, då sover jag bäst. Manglat... har aldrig provat, skulle säkert gilla det om nån annan gitte mangla åt mig. :D
 
Uppvuxen med manglat.
Har en mangel i tvättstugan, en elektrisk men har inte använt den.
Har tänkt att jag ska, men ja.
Jag har inte råd med kvalitet så blir Ikeas lakan och bäddset.
Att ta ur nya lakan ur förpackningen och sova på dem är helt underbart, jag vet att man ska tvätta dem först, men det struntar jag i.
 
Beror på. Jag har fantastiska gamla vita broderade örngott som jag ÄLSKAR. Köpta på loppis. De är lite sträva och rejäla.
Nu på vintern sover jag med flanellakan - storfavorit. Mjukt och varmt :) ! Men där är det viktigt att det blir rätt sort. De från IKEA är toppen, men jag hade ett påslakanset från Jysk som inte funkade. Något med materialet gjorde att det kändes småstickigt och vasst. Jag är väldigt känsligt för statiskt elektricitet, så det var nog det som var problemet.
Rustas påslakanset är för övrigt UNDERBARA har jag upptäckt. De kallas inte bomullssatin, men känslan är väldigt lik.
 
Mjukt och gosigt förstås! På lakanen(det man ligger på) mjuk bomull och påslakan/örngott bomull sommartid och flanell vintertid. Helst ska det torktumlas så det blir riktigt mjukt :love: Köper endast från Hemtex för att inte bli besviken.
 
Manglat är ju inte hårt, snarare slätt och mjukt?
Jag har utvecklat något slags husmoderprecision när jag viker, och den hårda vikningen plus tät förvaring ger nästan strykeffekt. Har bomull och bomullsatin, det mesta är från hemtex tror jag.
Jag gillar den nytvättade, mjuka känslan men jag avskyr den där "smutsmjuka" känslan som blir efter ett par dagar.
Nu tvättar vi i 60-95, hängtorkar, och bäddar rent ca var femte dag pga svåra kvalsterallergier, så njuter nästan alltid av nytvättat-feelingen. Märker dock att om jag tvättar i 95 utan sköljmedel, blir det lite väl torrt och knastrigt.
 
Jag känner att jag vill ha fler röstningsalternativ. Helst sover jag i bomull av kvalitet ostruket och omanglat (aldrig provat nån av dom metoderna) Dock köper jag bomullsatin på grund av att dom drar åt sig mindre katthår än bomull.
 
Sällar mig till skaran som inte sätter likhetstecken mellan manglat och hårt, manglat är slätt, mjukt, svalt och underbart.

Jag sover helst på manglade, tätvävda lakan. Var nog en av få som använt mangeln i de hyreshus jag bott. Nu i hus med liten tvättstuga kör jag lathetsprincip med torktumlare vintertid pga platsbrist, och viker och hänger ut sommartid. Sålänge det inte är grovt och raspigt tyg gör inte skrynklorna så mycket...
 
Jag kanske ska förtydliga vad jag i den andra tråden menade med hårt. Lakanen ska vara hårt manglade så att de är stela. Då blir de fasta, mjuka och som en slät dröm att sova på. Är de för löst manglade så skrynklar de sig snabbt på mitten när man rör sig i sömnen och så vaknar man på ett stort obekvämt skrynkel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp