Bukefalos 28 år!

Sänka golv i koladugård

lizzie

Trådstartare
Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja taket. Nu är ladugården en knuttimrad drygt 100 år gammal byggnad, och takbjälkarna i ladugården håller ihop hela byggnaden.

Inte bara att höja taket med andra ord. Så jag höra börjat fundera på att sänka golvet. I dagläget är det 2,20 till undersidan av lägsta bjälken. Alltså godkänst för min shettis ;). Dock behöver jag två storhästboxar också (170 cm i mankhöjd).

Så min fundering är - funkar det att ha sänkt golv i bara boxarna. Jag har permentbäddar till pållarna. Eller är det smartas att sänka i två steg, en nivå på stallgång och en ytterligare nivå i boxen så det inte blir så stora skillnader?

Och hur mycket kan man sänka ett golv? På utsidan är det 60 cm höga stenblock som väggarna vilar på.

Koladugården är 7 x 9,5 m och ska kunna inrymma 2 storhästboxar, 1 shettisbox och skötselplats + sadelkammare. Stallgång på minst 2,5 m bred.

Ni som sänkt golvet, kom gärna med tips och idéer :)

/Lizzie
 
Takhöjden blir, om jag räknat rätt, 2,55 m som lägst. Det gör att du måste sänka golvet 35 cm+ tjockleken på bädden. Nu vet jag inte hur det är byggt hos dig men om du måste gräva så låter det för mig som stor risk att det blir fuktproblem om det inte dräneras väldigt bra.
 
Jag var med och sänkte golv i en gammal ladugård för drygt 20 år sedan. Där var det just så att boxarna var nedsänkta medan det var lägre takhöjd i gången.
Funkade bra där.
 
Takhöjden blir, om jag räknat rätt, 2,55 m som lägst. Det gör att du måste sänka golvet 35 cm+ tjockleken på bädden. Nu vet jag inte hur det är byggt hos dig men om du måste gräva så låter det för mig som stor risk att det blir fuktproblem om det inte dräneras väldigt bra.

Jag bor högst uppe på en drumlin (moränjord), blir lite att bo högst uppe på en sandhög och marken är väldigt bra när det gäller självdränering. Spelar ingen roll hur mycket det regnar så får jag det aldrig lerigt och vattnet rinner undan direkt.

För att få till takhöjden behöver det alltså grävas ur minst 45 cm. Det borde man kunna fördela i två steg, t ex att stållgången och skötselplats är sänkt 25 cm och själva storhästboxarna med yttrligare 20 cm för att få plats med bädd.

Tips på hur man dränerar på bästa sätt? Räcker det med makadam, eller ska vi använda lecakulor också?

/Lizzie
 
Jag var med och sänkte golv i en gammal ladugård för drygt 20 år sedan. Där var det just så att boxarna var nedsänkta medan det var lägre takhöjd i gången.
Funkade bra där.

Det jag läst om stall som inte blivit godkända pga av takhöjden, så har det handlat just om boxarna. Får nog kolla med en djurskyddsinspektör hur de ser på stallgång och skötselplats.

/Lizzie
 
Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja taket. Nu är ladugården en knuttimrad drygt 100 år gammal byggnad, och takbjälkarna i ladugården håller ihop hela byggnaden.

Inte bara att höja taket med andra ord. Så jag höra börjat fundera på att sänka golvet. I dagläget är det 2,20 till undersidan av lägsta bjälken. Alltså godkänst för min shettis ;). Dock behöver jag två storhästboxar också (170 cm i mankhöjd).

Så min fundering är - funkar det att ha sänkt golv i bara boxarna. Jag har permentbäddar till pållarna. Eller är det smartas att sänka i två steg, en nivå på stallgång och en ytterligare nivå i boxen så det inte blir så stora skillnader?

Och hur mycket kan man sänka ett golv? På utsidan är det 60 cm höga stenblock som väggarna vilar på.

Koladugården är 7 x 9,5 m och ska kunna inrymma 2 storhästboxar, 1 shettisbox och skötselplats + sadelkammare. Stallgång på minst 2,5 m bred.

Ni som sänkt golvet, kom gärna med tips och idéer :)

/Lizzie
tänk på att "skötselplats" och måste ha rätt takhöjd
 
Vi sänkte golvet ca 40 cm i ett gammalt kostall, och det blev riktigt bra. Det var mycket att köra ut.....
Sen gjöt vi ramper vid båda utgångarna - den vid gårdssidan är inne i stallet och den på baksidan är utanför.
 
Så min fundering är - funkar det att ha sänkt golv i bara boxarna. Jag har permentbäddar till pållarna. Eller är det smartas att sänka i två steg, en nivå på stallgång och en ytterligare nivå i boxen så det inte blir så stora skillnader?
Stod i ett stall där bara golvet i boxarna var sängt och nej, det blev inte godkänt alls. Stallgången behövde också sänkas trots att hästarna bara passerade igenom där. Hade en skötselspilta vars golv var sänkt i men nej, blev inte godkänt ändå. Alla utrymmen som hästarna passerar igenom måste tydligen ha rätt höjd.
 
Tänk så här när det gäller golv och stall.
Det ska vara minst så mycket som lagen säger, gärna mer och det ska mätas på den lägsta punkten som finns i hela stallet. Är den punkten i en box ska bädd/strö räknas med.
Så det är en missuppfattning att det bara skulle gälla boxen, det gäller hela den ytan som hästar vistas på, gång, spolplats, skötselplats o s v.
 
Vi sänkte golvet ca 40 cm i ett gammalt kostall, och det blev riktigt bra. Det var mycket att köra ut.....
Sen gjöt vi ramper vid båda utgångarna - den vid gårdssidan är inne i stallet och den på baksidan är utanför.

Du inger mig hopp!! :D

Jag har från vänner fått rådet att höja taket och sätta upp vajrar istället. Dock är det en mycket gammal byggnad, och så som den är uppbyggd är det inte bara att dra några vajrar för att hålla väggarna på plats. Jag skulle i sådant fall behöva sätta rejäla plankor på utsida och insida från tak till golv från varje takstol - och då blir det med 1 m mellanrum. Och få tag på nya bjälkar av den dimensionen som sitter nu (inknåpat i timmerväggen) är inte helt gratis eller lätt att få i rätt längd.

Eftersom golvet ändå behöver gjutas om och det inte är betong på hela ytan så känns det som ett "enklare" sätt att få godkänd takhöjd genom att just sänka golvet. Även om det kommer bli mycket att köra ut.

Hur löste ni frågan med dränering etc innan ni gjöt golvet? Hur brant är lutningen på rampen i stallet - hur lång är den alltså?

/Lizzie
 
Tänk så här när det gäller golv och stall.
Det ska vara minst så mycket som lagen säger, gärna mer och det ska mätas på den lägsta punkten som finns i hela stallet. Är den punkten i en box ska bädd/strö räknas med.
Så det är en missuppfattning att det bara skulle gälla boxen, det gäller hela den ytan som hästar vistas på, gång, spolplats, skötselplats o s v.

Jo, att det ska vara minst så mycket som lagen säger, eller gärna mer. Det har jag koll på. Dock osäker på om det gällde HELA stallet. Tur at det finns andra som har koll :).

Mitt nuvarande stall har som lägsta punkt 3,6 m så det är inte takhöjden problemet. Utan problemet är golvytan och storleken på mitt lilla stall. Får endast plats med 1 storhästbox och 1 shettisbox. Har funkat jättebra i 10 år, men så fick jag för mig att betäcka mitt halvblodssto förra året och jag har fått ett jättefint föl. Sto och föl står inackorderade på ett stuteri och fölet kommer gå kvar i en åringsflock. Kommer dock ta hem henne nästa höst som då är 1,5 år.

Nu tror inte jag att vi kommer hinna fixa iordning gamla koladugården över en sommar till ett godkänt stall, så jag har möjlighet att hyra ett grannstall (med godkända mått). Dock är målet att få till ett godkänt stall för alla tre pållarna så fort det går :).

/Lizzie
 
Ikväll så pratade jag med gubben om att gjuta en ramp. Han frågar mig då om det inte skulle funka att även gräva ur framför själva bygganden och sänka även tröskeln. Ladugården ligger i en sluttning så marken vid ingången är 60 cm högre än på baksidan.

Hans idé har jag inte ens tänkt på - utan helt låst mig fast vid det dörrhål jag har. Gräver vi ur framför ingången och även sänker tröskeln behövs ju ingen ramp på insidan...

Vet inte hur det ser ut under betongen, det kan ligga stora stenar (samma som grunden) - men dessa borde gå att kapa av (Lizzie - optimisten!) ;)

Fördelen är ju att man får rätt höjd på dörren in till stallet om vi gör som gubben kom på idag.

/Lizzie

/Lizzie
 
Tack! Vilket funkar bäst i ett stall, isolerad platta eller oisolerad?

/Lizzie
Beror på hur du tänker ha resten av stallet d v s om du ska ett isolerat varmstall eller oisolerat. Normalt i alla fall om man inte bor väldigt långt norrut räcker en vanlig platta på minst 1 decimeter gjutning gärna lite till i tjocklek. Lite att tänka på hur man ska göra med ev vatten och avlopp. Om det ska finnas och ligga i golvet behövs isolering på ett helt annat sätt om man bara ska ha plattan som golv.
 
Beror på hur du tänker ha resten av stallet d v s om du ska ett isolerat varmstall eller oisolerat. Normalt i alla fall om man inte bor väldigt långt norrut räcker en vanlig platta på minst 1 decimeter gjutning gärna lite till i tjocklek. Lite att tänka på hur man ska göra med ev vatten och avlopp. Om det ska finnas och ligga i golvet behövs isolering på ett helt annat sätt om man bara ska ha plattan som golv.

Jag bor i Närke, så visst blir det kallt om vintrarna. Inte att jämföra med Norrland dock.

För övrigt är det liggande timmerstomme i byggnaden (cirka 20 cm tjocka) och ladugården är drygt 100 år gammal så det där med isoleringen är ju bortblåst för länge sedan. Jag tänkte kolla med en byggnadsvårdsaffär i närheten vad som är lämpligt att lägga som isolering mellanstockarna då det är glipor på en del ställen. Det som finns kvar gällande isolering är ju väl torkad mossa ;)

Jag tänker inte tilläggsisolera för övrigt, utan endast sätta upp skivor på väggarna så hästarna inte börja gnaga på trästockarna. I dagsläget är det murat på insidan av stockarna cirka en meter upp. Om detta går att låta vara som det är återstår att se.

I dagsläget har jag två boxar i en loge så är det -25 ute, så är det -25 grader i stallet. Har öppet i tak upp till nocken 8 meter upp... Min förhoppning är att även om vi bygger stall i gamla koladugården, är ju att få en drägligare innertemperatur på vintern. Hästarna klarar kylan, utan det är jag som börjar bli gammal och vill ha det lite mer bekvämt...

En gång i tiden fanns det vatten indraget i ladugården, men de rören har inte blivit använda sedan mitten av 70-talet. Indraget vatten och enklare avlopp står på önskelistan.... Men om det inte går att lösa inom rimlig kostnad (för mig) får jag ha det som nu - bär vatten från huset (20 m)

/Lizzie
 
Det låter som om en vanligt gjuten platta räcker mer än väl till det som du vill ha. Tänk bara på att göra underarbetet så bra och plattan så tjock och gärna armerad att den sedan inte spricker när hästarna går och står på den.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 752
Senast: Ajda
·
Anläggning *Sökt på sökfunktionen men ej hittat* Någon gång i framtiden kommer jag att flytta till/ta över mina morföräldrars gård. (gäller att...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Daredevil
·
Anläggning Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på...
Svar
18
· Visningar
11 009
Senast: Berin
·
S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 154
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp