Särbegåvning

Nyfiken som man är så gjorde jag det där Raven’s-testet. Fick 138. (Förstår att intresseklubben antecknar, men jag tyckte det var kul. :D)
Jag tycker också de är ganska kul. Testa mensas danska provtest , det är lite svårare och det gäller att vara på samma våglängd som den som konstruerat gåtorna. Jag gjorde det igår kväll och lyckades inte knäcka koden men nu i morse gick det bättre :)
 
@kökshäxan Vilka färger... :crazy: 126 blev det där. 😅 (De skrev där att testet var utformat för åldrarna 18-30 och att man skulle lägga på lite på resultatet om man var äldre. Vaffödådå?)
 
Ok,
Här är resultaten från mitt senaste test som jag utsates för (Cattell/Carroll Gf-Gc)
Gf 150+
Gc 150+
Gq 150+
Grw 135
Gsm 142
Glr 150+
Gv 150+
Ga 147
Gs 150+
Gt 128

Ha en bra dag
 
Du är emot fördomar men du är själv ett hav fullt med fördomar.
Ändå är du den av oss som verkar vilja döma ut andra människors kapacitet att lära dig något efter ett enda mått.

Följande är inte främst riktat till dig utan en kommentar till tråden i stort.

För mig är det som sagt ett väldigt fyrkantigt och ensidigt synsätt genomgående i tråden, bara det att ett inlägg om att hög IQ ju inte innebär att man förstår t ex hur det är att vara svart i USA besvaras med en beskrivning av hur de med högre IQ behöver färre fakta tycker jag säger något om hur olika syn man kan ha på vad som kan vara väsentligt att lära sig och ta in. Att det faktum att icke-svarta särbegåvade (som vi nog kan anta att de flesta av särbegåvade i tråden är då det här ju verkar vara ett ganska vitt forum överlag) oundvikligen har något att lära av en svart människa från USA oavsett hens IQ eftersom den erfarenheten är något man bara inte har, går en förbi. Det ringar in en del av det problematiska i allt det här tycker jag. Påståendet man driver (att människor med lägre IQ inte kan föra givande samtal, inte kan stimulera en mentalt och så vidare, allt pga deras lägre IQ) helt missar alla möjligheter och vad man i själva verket hade kunnat lära sig av 95% av människor om man hade sett dem i hela deras komplexitet bortom deras IQ eller kunnat ta sig förbi att de "talar ett annat språk" och nå det mer betydelsefulla innehållet.

Kanske ska man för att maximera sina intellektuella utmaningar och sina givande samtal alltså inte konstant utgå från sig och sitt? Inte alltid utgå från hur man själv fungerar, sitt eget språk, sina egna intressen, sin egen utgångspunkt, inte alltid göra sig själv till den huvudsakliga aktören som för att inte bli uttråkad måste få sin omedelbara tillfredställelse av en interaktion för annars har den inte gett någon mental stimulans. Går man i stället in med inställningen att andra har kapacitet att lära en något, och att detta något inte alltid behöver vara vad man själv tror eller ens är särskilt intresserad av från början, då kanske man till och med kan få ut en och annan djupare insikt av utbytet.

Då är jag tillbaka i att jag inte alls tror på att det här i grund och botten handlar om intellektuella utmaningar och givande samtal som ger mental stimulans, för det krävs väldigt begränsade och fyrkantiga definitioner av orden för det. Det som beskrivs verkar snarare vara fall av både smala intressen samt det sociala behovet av att spegla sig i andra som fungerar precis som en själv för att känna sig mindre ensam. Det är inget direkt fel i något av det, men när man blandar ihop det med att andra pga IQ inte kan utmana en mentalt eller ha givande samtal, då skapar man ytterligare problem och begränsningar för både sig själv och andra.
 
Fast här håller jag inte riktigt med dig, särbegåvade behöver särskild anpassning i skolan för att få jobba vidare. Här gäller det mest för skolorna att de ska ha råd att sköta anpassningar både för de som behöver mer stöd och långsammare tempo och de som behöver få mer utmaningar. Det är till gagn för hela samhället att alla får möjlighet att nå så långt som de har kapacitet till.
Visst kan man alla sig igenom skolan också men man få då aldrig lära sig saker som studieteknik, utmanas i sitt tänkande och få förståelse för de svårigheter som faktiskt finns. Genom att ge utmaningar på lektioner men ändå kunna gå kvar med jämnåriga behåller man även möjligheten att utvecklas socialt. Det är viktigt att ha med sig att högt iq/särbegåvad fortfarande har ett socialt behov, och behov av att tränas i socialt beteende som ung. Risken med att flyttas upp till äldre elever har visat sig betyda att det sociala spelet inte utvecklas på samma sätt.
Jag anser att det är fel på de senaste läroplanerna, och att det är fundamentalt fel, att kommunerna ska vara huvudman för skolan.

Jag är fullständigt övertygad (såsom själv varandes "särbegåvad" enligt modernt språkbruk), att det är en andel av ytterst "begåvade" elever, som behöver "anpassningar". Annars behöver man som "särbegåvad", snarare rätten, att utan att störa eller förstöra, läsa vidare i egen takt.

Samtidigt så anser jag att ett ensidigt fokuserande på "resultat", "framsteg", och betyg, i de ämnen som är gängse i dagens läroplaner är förödande och onödigt för att stimulera den som är högt begåvad i största allmänhet.
Låt barnet läsa om vad-som-helst, inklusive valfri skönlitteratur.

Det viktigaste för att bli en lycklig och hel människa är faktiskt inte att hinna med så mycket matte, eller franska som möjligt innan skolan är "slut", eller att nödvändigtvis ha bäst betyg, det räcker med "good enough".

Läsning av skönlitteratur, öppnar för en vidgad förståelse av omvärlden, och stör ingen.

Och samtidigt så framhåller jag, och envisas:

De som har problem med att göra något av att "ha tråkigt", och inte klarar av att läsa i en god, eller intressant bok, medan kamraterna i klassen gör något hen redan är klar med, skulle ha problem med att vara i klassen oavsett den s.k. särbegåvningen.

Jag är f.ö. hjärtligt konfunderad över att var och varannan ska "diagnosticeras med det ena eller det andra, när man snarare borde öka spannet för vad som är "normalvariation".

Skolan behöver mer resurser, för att hantera individerna inom denna normalvariation , medan det idag istället blir så att de som är långt utanför normalvariationen ibland, om de har tur, får enorma extraresurser istället.
Det blir liksom en tävling i att få del av extraresurserna via att skaffa sig en diagnos , vilket har gjort att man smalnar av spannet för "normalvariation".
 
Testade det danska testet en gång till och fick då ett ganska mycket högre resultat. Rätt mycket dagsform i det där... Eller så är jag smartare på eftermiddagen. :p Riktigt kul att få klura lite i vilket fall!
 
Jag vet inte hur jag ska förklara annars.
Första raden 0+1 streck.
Andra raden 0+4 streck
Tredje raden 1+2 streckVisa bifogad fil 52078

Tack! Då blev det ju lätt att förstå. Men går man alltid vågrätt i den här typen av frågor? Eller kan det lika gärna vara lodrätt eller diagonalt, eller att man ska jämföra alla rutor eller t ex varannan ruta? Och hur visste du att du skulle börja att kolla vinklar? Känner du till en uppsättning av varianter som det brukar vara, som du testar eller hur vet du vad du ska leta efter?
 
Den här tråden, har gjort det rätt klart för mig, att ordet/begreppet "särbegåvad" bara behövs, när något i personligheten för övrigt, gör att individen har det svårt att passa in.

Det verkar egentligen ha föga att göra med nivån på IQ.

Uppenbarligen kan många som har mycket högt IQ, utan problem, gå i skolan utan särskilda anpassningar, ha "normala" sociala relationer, och fungerar utmärkt på diverse arbetsplatser.

Andra personer med högt IQ, verkar ha det svårt att i skolan, svårt med sociala interaktioner, och behöver hitta jobb som fungerar för just den individen.

Precis som folk är mest alltså.

Och då återkommer jag till vad jag sa tidigare i tråden:

Det finns nog endast ett behov av att kategorisera någon som "särbegåvad", när denna någon blir en fyrkantig kugge i ett runt hål.

Och det beror näppeligen på hög IQ, utan har med andra delar av personligheten att göra.

Jag håller helt med dig innehållsmässigt, men tänker också att det är bra med ett ord för att benämna att en person ligger långt över normalnivån för IQ, såsom det sades att just ordet särbegåvning betyder. Däremot tycker jag att man i tråden blandat in en mängd svårigheter som inte hör till just IQ-nivån i sig. Så om man ska låta ordet betyda just det som det sades göra, enbart IQ-nivån, eller om man ska låta ett annat ord benämna det och särbegåvad användas då IQ-nivån är i kombination med svårigheter, det vet jag inte.
 
Tack! Då blev det ju lätt att förstå. Men går man alltid vågrätt i den här typen av frågor? Eller kan det lika gärna vara lodrätt eller diagonalt, eller att man ska jämföra alla rutor eller t ex varannan ruta? Och hur visste du att du skulle börja att kolla vinklar? Känner du till en uppsättning av varianter som det brukar vara, som du testar eller hur vet du vad du ska leta efter?
Nej det kan gå lite hur som helst. Just här gick det vågrätt bara. Det gäller att hitta det mest logiska.
Vinklarna var fel men det var det jag kollade först. Det hade kunnat gälla samma princip men med vinklar istället. Märkte dock snabbt att det inte var det som gällde här.
Nej ingen uppsättning, bara hitta mönster som går ihop logiskt.
 
Här är en annan som kan se lurig ut men som är logisk. Eller ja, det är alla.
Screenshot_20200607-225327.jpg
 
Nej det kan gå lite hur som helst. Just här gick det vågrätt bara. Det gäller att hitta det mest logiska.
Vinklarna var fel men det var det jag kollade först. Det hade kunnat gälla samma princip men med vinklar istället. Märkte dock snabbt att det inte var det som gällde här.
Nej ingen uppsättning, bara hitta mönster som går ihop logiskt.
Den med strecken - även om nån hållit en miljon framför näsan på mig hade jag ALDRIG klarat det.
 
Och som vanligt när ämnet IQ kommer upp till diskussion så blir det en tävling i vem som är smartast.
Det är så osmakligt och orsaken till att jag inte tar Mensas test och sällan avslöjar mina övriga resultat.
Det skall alltid utmanas.
Alltid - utan undantag.
Jag vill inte definieras som IQ utan som människa.
Blä.
 
Du ska inget tro att du är
och vara märkvärdig så där
komma med siffror är inget bevis
det ska du snart bli vis
spå in i framtiden då
eller lös alla gåtor du få
du har säkert nåt annat fel
svårt att förstå eller nån annan del
jag är normal och ungefär som de flesta
sen finns det de som har svårt med det mesta
men om det även finns de som dig
vad säger det då om mig?
 
Uppgifter likt den ovan mäter inte intelligens utan som jag skrev innan handlar det om väldigt enkla samband som konstruktören av uppgifterna försöker dölja på mer eller mindre kluriga sätt. Det är precis lika som gåtor brukar göras fast då med språket istället för med bilder. Lika dumt som att hävda att förmågan att gissa gåtor mäter intelligens är att hävda att uppgifter likt dessa i IQ-test gör det. För mig framstår hela grejen nästan som humbug.

Svaret på bildgåtan ovan är att lika för prickar i kolumn ett och två ger kolumn tre och tvärtom för strecken, olika ger kolumn tre. Uppgifter på den nivån handlar inte om intelligens eller ens logik, möjligen i viss mån hur alert och kvicktänkt man är men det är det enda och man lär sig dessutom fort hur uppgifterna är konstruerade.

Sen tycker inte det är fel om någon tycker att testerna är roliga att göra, jag kan tycka det själv även om jag tröttnar väldigt fort på dem, men man skall inte lura sig till att tro att de är bra mätare på intelligens och logisk förmåga för det är de inte.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp