Särbo pratar om att bli sambo

Cacao_

Trådstartare
Jag och min pojkvän pratar om att flytta ihop. Vi känner båda två att vi har ett underbart förhållande och trivs oerhört bra tillsammans. Vi bor båda i små lägenheter, så det går inte riktigt att prova på samboskapet i förväg, utan vi vill helt enkelt skaffa en egen, ny lägenhet.

Hur stort bor ni? (vi känner båda att vi vill inte bo för smått och vem vet inom några år kanske det väntas smått och skaffa nytt boende i stan är inte det lättaste så det kan vara bra att tänka efter före). Vad har ni för krav på ert boende? (ex. hiss, balkong, diskmaskin, ligger i centrum/ute på landet)

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?
Tips och idéer är välkomna då ingen av oss varit sambos med någon annan innan. (även om vi inte är purunga)
Samboavtal är väl lämpligt att skriva, är det något särskilt man bör tänka på när man skriver det?
Hur delar ni på ekonomin?
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

skaffa nytt boende i stan är inte det lättaste

Vet inte hur ni bor och hur era kontrakt ser ut, men med en bra hyresvärd och lite tur så kan man hitta ett par som är på väg att göra tvärt om - flytta isär.

Men skaffa en lägenhet, som ni känner är ok. Det är inte ett beslut för livet som ni tar nu. Provbo ihop där en stund medan ni letar det där alldeles perfekta boendet ni vill ha utan stress. Blir det smått på en gång så är det ju fortfarande inte tokakut eftersom bäbisar inte tar så mycket extra plats varken i eller utanför magen utöver alla blöjpaket. Men sen när det blir tonåringar.... :nailbiting:

Kort sagt - gör det inte till en så otroligt stor grej.

Sambo avtal - prata igenom det själva, fundera på hur ni vill att det ska bli om någon av er dör eller hur ni nu när ni är sams tycker att den bodelning ska gå till för att vara rättvis. Sen går ni till en jurist (t.ex. hos er bank) som hjälper er att förrätta ett bra avtal som innehåller "det gamla vanliga" och era egna specifika önskemål.

Testamente och försäkringar - vem ärver och får ut livförsäkringen om något händer den andre t.ex. när det finns barn med i bilden?

Ekonomi - testkör med skilda ekonomier, med ett gemensamt konto för mat, bensin, hyra och gemensamma räkningar. Det kommer falla sig självt när det är dags att lägga ihop alla pengar i en hög och på vilket sätt man i så fall vill göra det.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Jag undrar också HUR man gör.. Det är klart att man flyttar sina saker och bor på samma adress ja, men HUR.. Det måste ju finnas problem som alla par har när de flyttar ihop. Vilka är de? Hur undviker man dem? Finns det några bra tips och sätt så att det går så smidigt som möjligt?

Gå igenom era möbler gemensamt och bestäm vad ni vill ha med er till nya stället. Det är onödigt att flytta med er två matbord med tillhörande stolar, tre bakmaskiner och två hörnsoffor när man egentligen kanske inte ens har plats med en enda hörnsoffa. Gör er av med överflödiga möbler INNAN flytt alltså så blir det mindre hektiskt när det väl är dags att packa och bära flyttlådor. Kanske inser ni att något som behövs saknas också och ni hinner kanske avsätta lite tid till att fönstershoppa i förväg för att inte känna er stressade över att ni MÅSTE ha en soffa NU då ingen av era gamla gick in i tv-rummet. Så kan ni lugnt åka iväg dagen efter flytten och köpa den där soffan som ni redan sett ut och slippa känna att det var ett nödköp som ni egentligen redan när ni köper den vet att den inte är vad ni ville ha, men att ni får ta den "så länge"... :)

Börjar man i tid med att bestämma möbler hinner man dessutom reda ut eventuella skilda åsikter om huruvida mormorsmors gamla vingliga och oanvändbara sekretär och star wars-bokhyllan verkligen går att leva med för den andra parten med hänsyn till de nostalgiska värden som finns.

Sen de gamla vanliga råden om att packa lådor så klart. Typ packa rum för rum och skriva på dem vilket rum i den nya lägenheten lådan ska till, försöka packa sådant som hör ihop i samma lådor, hellre packa för lite än för mycket i lådorna osv. Det där suger jag på själv. Jag kör på metoden

* Ställ lådan vid kortsidan på skrivbordet
* Fös ned allt på skrivbordet i lådan
* Släng i julgardinerna, som dräller i soffan nytvättade och redo för flytt, när du ändå går förbi eftersom det finns plats kvar i lådan som räcker precis till alla gardinerna
* Ta pärmen med bokföringen också, den går ned om man trycker lite.
* Stäng lådan, låt bli att märka den varken med till vilket rum den ska eller vad den innehåller
* Tappa sen bort den bland alla de där andra lådorna som kanske innehåller hälsosamma blandingar av jultomtar, påskdukar, ett par gamla löparskor som egentligen borde slängts men som är bra att ha, picknickbesticken och tre av sju delar av hatthyllan.

Fungerar. Men inte så bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Mitt första samboskap var tre år i 32 kvadrat stor lägenhet. Inte några större problem egentligen. Vi hade inte med oss så mycket möble utan kunde anpassa bohaget till lägenheten och oss, och det kändes inte särskilt trångt. Nu bor vi på dryga 200 kvadrat (men drygt en tredjedel är byggarbetsplats, en tredjedel halvkaos och resten fullt användbar boyta. :D
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Jag och min sambo har varit sambos i lite över 2 år nu och flyttat tre gånger :angel:

Mitt tips är väl som moiran skrev att kolla genom möbler osv innan, det blir ändå jäkligt trångt när man precis flyttat in och onödiga möbler som säljs kan vara ett välkommet kassaklirr för nya prylar. Organisera flyttarna och var närvarande när saker kommer in i nya lägenheten så saker hamnar rätt direkt- grejer som ändå ska stå i förrådet kan flytta dit direkt.

När det gäller ekonomi får man göra som det passar, vi har halvdelad ekonomi med ett gemensamt konto. Vi delar alltså upp räkningar, sambon brukar tex betala hyran/avgift och jag betalar bensin, bredband och försäkringar, summan blir ungefär detsamma och vi tjänar ungefär lika mycket. Jag vet andra som delar upp procentuellt efter inkomst eller de som lägger ihop inkomster och sen har gemensam ekonomi till 100%
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Tycker att moiran fick med mycket.

Vad som är värt att tänka på mer är väl lite vem gör vad? För mig och sambon löste det sig efter hand när jag flyttade in efter knappt tre månader tillsammans. Nu efter ett par år i samma lägenhet och med flytt på G så funkar själva ruljansen i hemmet fortfarande väldigt bra utan att vi en endaste gång försökt dela upp sysslor på något visst sätt. Men jag har flera vänner hos vilka det varit ett problem - så att från början vara överens om hur saker och ting ska funka och vem som får dem att fungera är nog inte så dumt.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Oj vad många bra svar du har fått. O det är ju så sant som det skrivs här att var o en får göra som dom själva vill och vad som känns bäst för var o en.

Jag kan ju bara beskriva hur det är hos oss, nu är vi ju visserligen gifta men har också varit sambo innan.

När vi träffades bodde min man fortfarande hemma o jag bodde i lägenhet sedan ett antal år tillbaka, han kom aldrig till skott medans jag flyttade från mamma o pappa så snart det bara gick.

Tillslut fick han köpt sig en bostadsrätt o flyttade dit. Ett tag var vi särbo precis som du, sen skiftades vi om o bo på båda ställena ett tag tills katten blev sur då bestämde vi oss för o bo i hans lägenhet o hyra ut min i andra hand. Mest för o prova. När vi sedan kom på att vi ville ha hus så flyttade vi in i min hyresrätt o sålde hans. Nu sitter vi i hus o resan dit har gått bra så att man börjar smått tror jag inte är något problem.

Ekonomin hade vi delad så länge vi hade olika adresser sen la vi allt i en hög o kom överens vart eftersom. Nu är det ju så att jag har både min häst o min dyra (läs alltid skrangliga) katt som kostar massa pengar så jag har aldrig sagt stopp till min man när han har velat köpa nåt. Han jobbar ju själv. :)

Men vi har alltid, båda två, resonerat som så att tak över huvudet o mat på bordet ska betalas först o sen därefter får man ju se vad det kan bli över till.

OJ, vad detta blev massa skrivit o en hel del svammel men jag hoppas du fått ut något av det, annars är mitt bästa råd till dig att prata om det o kom överens. O kan man inte komma överens nu så lär det inte funka sen heller, vare sig det gäller pengar eller möbler... så hade jag det med mitt ex o det gick inget vidare kan jag tillägga.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Varför kan ni inte bo en stund i liten lägenhet? Vi bodde också tre år på 30 kvadrat utan problem.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Varför kan ni inte bo en stund i liten lägenhet? Vi bodde också tre år på 30 kvadrat utan problem.

Skriver också under på att det funkar alldeles utmärkt! Jag och sambo bor visserligen på 33m2 men det funkar ju utan några som helst problem. Min kommentar när folk frågar om det inte är påfrestande är: "Om vi inte klarar att bo smått, hur ska vi då klara av typ kolikbarn med förhållandet i behåll?".
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Varför kan ni inte bo en stund i liten lägenhet? Vi bodde också tre år på 30 kvadrat utan problem.

För att ingen av oss gillar att bo smått. Inte ens när vi bor själva. Det skulle säkert fungera att bo ihop i liten lägenhet. Men vi vill båda när vi flyttar ihop skaffa något gemensamt och som det fungerar att pendla till bådas jobb ifrån. Dessutom är det lättare att få tag i lite större lägenhet här än mindre.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Det var inte speciellt avancerat när jag och min sambo flyttade ihop.

Vi började med att bestämma i vilken stad vi skulle bo då vi bodde 30 mil från varandra.
När vi kommit fram till att bo i sambons stad så hyrde jag ut min lägenhet (bostadsrätt) och flyttade in i hans lägenhet.
Tanken var att bo här och se om det fungerade, skulle det inte fungera hade jag min egen lägenhet att falla tillbaka på och om vi kände att det fungerade så skulle vi hitta ett annat gemensamt boende som skulle bli "vårt" eftersom det är lätt att känna sig som en inneboende annars.
Nu har det gått 5 år och vi har fortfarande inte flyttat....
Men när jag flyttade in hade jag i stort sett med mig kläder och småsaker då jag hyrde ut lägenheten möblerad.
Vi började ändå ganska omgående att köpa nya gemensamma möbler, dels så var sambons möbler fula och dessutom ville jag ju känna mig hemma och vi skulle ju starta ett liv tillsammans och då kändes det bra med nytt som vi valt tillsammans.
Dock finns det favoriter kvar från förr. Sambon har tex byggt sin egen sängram och ville inte byta den så den fick vara kvar men vi böt madrasser osv.

Annars är det väl ingen skillnad med att flytta ihop än att flytta ensam.

Vi har dock gemensam ekonomi då det känns bäst för oss, vi är ett team, en familj med våra djur och våra pengar.
Men många har separat och det fungerar ju uppenbarligen det med men så vill inte jag ha det.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Precis så tänkte vi också. Nu bor vi större, men går varandra inte på nerverna om vi lever tätt inpå varandra heller.
 
Sv: Särbo pratar om att bli sambo

Hej!

För mig och sambo var det enkelt. Vi flyttade till annan stad där jag skulle plugga och vips bodde vi ihop. Sen dess har vi bott både pyttelitet (12kvm) och ganska stort (84kvm). Nu letar vi nåt lite större med färre grannar och bättre utsikt.

Saker vi saknar just nu är större kök, 2 toaletter (underbart när båda måste gå samtidigt), badkar och just färre grannar. Jag vill gärna bo nära naturen.

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket, hitta en lägenhet ni båda trivs i och flytta dit.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 265
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Person A och person B flyttade ihop, skaffade barn och gifte sig. Det tog slut och de har skiljt sig. Person A hade ingenstans att ta...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 707
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp