Folkbokföringsbrott?

pepp

Trådstartare
Person A och person B flyttade ihop, skaffade barn och gifte sig. Det tog slut och de har skiljt sig.

Person A hade ingenstans att ta vägen så fick bo kvar i lägenheten person B stod på, medans B flyttade hem till sina föräldrar.

Person A står nu skriven hos person B:s föräldrars adress sen 2023 medans person B står skriven på lägenheten de tillsammans bodde i.

Är det ett folkbokföringsbrott om detta inte stämmer? Att A faktiskt bor kvar i lägenheten och B bor hos sina föräldrar?

Mvh. Nyfiken i en strut 😅
 
Enligt skatteverket sida
____
Om du ska bo någon annanstans än där du är folkbokförd, kortare tid än ett år, behöver du inte göra någon flyttanmälan. Om du istället kommer att växla mellan olika bostäder ska du normalt vara folkbokförd där du har starkast anknytning. Det är vanligtvis där du oftast sover och tillbringar natten. Andra omständigheter, som till exempel var din familj bor, kan påverka vad som är rätt folkbokföringsadress för dig.

Beskriv din situation i din flyttanmälan så kommer Skatteverket att bedöma var du ska vara folkbokförd. Ta gärna kontakt med Skatteverket om du är osäker.
-----
Att B står skriven på lägenheten kan nog vara okey ett tag. Men inte att A står skriven hos Bs föräldrar om nu inte A bott där öht.
 
Att B står skriven på lägenheten kan nog vara okey ett tag. Men inte att A står skriven hos Bs föräldrar om nu inte A bott där öht.

Bara ett tag? Trots att det är B:s hyreskontrakt från början?
A har aldrig bott hos Bs föräldrar förrän nu, väldigt mysko!
 
Ponerar helt vilt nu.
Att det är så att B har lägre inkomst och därför kan plocka ut hyresbidrag?
Hade vänner som gjorde liknande fast tvärtom, de separerade och blev sen ihop igen.
Men ena parten stod fortfarande skriven på en annan adress fast de flyttat ihop igen, för att de inte skulle bli av
med hyresbidraget.
 
Vet det störde mig ganska mycket när jag fick veta hon plockade ut samma nettosumma i bidrag varje månad (och gick hemma) som jag hade på mitt deltidsjobb.
 
Person A och person B flyttade ihop, skaffade barn och gifte sig. Det tog slut och de har skiljt sig.

Person A hade ingenstans att ta vägen så fick bo kvar i lägenheten person B stod på, medans B flyttade hem till sina föräldrar.

Person A står nu skriven hos person B:s föräldrars adress sen 2023 medans person B står skriven på lägenheten de tillsammans bodde i.

Är det ett folkbokföringsbrott om detta inte stämmer? Att A faktiskt bor kvar i lägenheten och B bor hos sina föräldrar?

Mvh. Nyfiken i en strut 😅
Beror lite på hur tillfälliga arrangemangen är. Och om det är ligger i planen att man kommer komma tillbaka till adressen, eller om det är givet att så aldrig kommer ske redan från början.

Att A anmäler utflyttning från lägenheten är definitivt fel om hen bodde där när de var gifta och fortsätter bo kvar. Dessutom till ett ställe där det inte finna någon intention om att någonsin bo.
Om B bor tillfälligt hos föräldrarna och ska flytta tillbaka, behöver det inte vara fel att fortsätta vara skriven i lägenheten. Men det kan inte pågå för länge.
 
Bara ett tag? Trots att det är B:s hyreskontrakt från början?
A har aldrig bott hos Bs föräldrar förrän nu, väldigt mysko!
Spelar ingen roll vem som äger eller vem som har kontrakt. Det går bara på var en tillbringar sin tid och var man sover (i viss mån var man har familj/annan anknytning vid t.ex. veckopendling)

Kan vara så att Hyresvärden har regler om att bostaden ska användas för eget boende. De kanske vill undvika att det ska tolkas som en andrahandsuthyrning om B anmäler flytt men inte A?

Tror det finns en del regler om hur saker ska räknas när tidigare gifta med barn bor tillsammans (försörjning/bidrag/underhåll?- typ att det ska fortsätta ses som ett hushåll/gemensam ekonomi?) Skulle kunna vara något sådant som de vill komma undan med att inte vara skrivna på samma adress tills A kan flytta ut?
 
Ponerar helt vilt nu.
Att det är så att B har lägre inkomst och därför kan plocka ut hyresbidrag?
Hade vänner som gjorde liknande fast tvärtom, de separerade och blev sen ihop igen.
Men ena parten stod fortfarande skriven på en annan adress fast de flyttat ihop igen, för att de inte skulle bli av
med hyresbidraget.
Tyvärr min första tanke att något sådant kan ligga bakom.
 
Tillägg:
De gjorde slut 2021, A har bott i lägenheten sen dess fram till nu. Därför jag blev extra fundersam, det har liksom gått 2 år 🤔
Finns även att det förekommer där båda har bostadsbidrag och där båda hyr ut i andrahand och bor på ett tredje ställe där ingen av dom är skriven. Ingen aning om det är vanligt eller ovanligt dock.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 204
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 907
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 826
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp