särskilda övningar för att träna upp hals?

cristobal

Trådstartare
Min häst har dåligt med muskler från huvud till bål (även ryggen behöver tränas, men det har jag rett ut), och jag undrar hur man tränar upp dessa muskelgrupper.
 
Sv: särskilda övningar för att träna upp hals?

Min häst har dåligt med muskler från huvud till bål (även ryggen behöver tränas, men det har jag rett ut), och jag undrar hur man tränar upp dessa muskelgrupper.

Det är ju som med människor, saknas en grund muskel massa går det inte att punkt träna vissa muskelgrupper utan ditt mål blir en jämn muskling i största allmänhet.

pratar vi då överlinje hals - vilket även leder till rygg, länd och rumpa, så är skritt turer i avslappnad form på lång tygel i KUPERAD terräng utmärkt. det ska inte vara så kuperat att hästen blir spänd - dvs du ska inte skritta runt på ett kalhygge där hästen trasslar in sig i ris och stubbar - då blir det ingen avslappning. men kuperat i det att jag menar backar, upp, ner, och gärna stigar där hästen kan få kliva över rötter, trädstammar och runt stenar här och där, inte plana sandade vägar bara.

Tömkörning. Underbart och oslagbart redskap. Dressyrpass där hästen kan komma till ro och enbart balansera sig själv - utan ryttare - vilket ofta blir mycket mer effektiv träning som grund träning.

även kavaletti arbete både uppsuttet och tömkört, är toppenbra....

du har möjligtvis inte några bilder på hästen?
 
Sv: särskilda övningar för att träna upp hals?

Det är ju som med människor, saknas en grund muskel massa går det inte att punkt träna vissa muskelgrupper utan ditt mål blir en jämn muskling i största allmänhet.

pratar vi då överlinje hals - vilket även leder till rygg, länd och rumpa, så är skritt turer i avslappnad form på lång tygel i KUPERAD terräng utmärkt. det ska inte vara så kuperat att hästen blir spänd - dvs du ska inte skritta runt på ett kalhygge där hästen trasslar in sig i ris och stubbar - då blir det ingen avslappning. men kuperat i det att jag menar backar, upp, ner, och gärna stigar där hästen kan få kliva över rötter, trädstammar och runt stenar här och där, inte plana sandade vägar bara.

Tömkörning. Underbart och oslagbart redskap. Dressyrpass där hästen kan komma till ro och enbart balansera sig själv - utan ryttare - vilket ofta blir mycket mer effektiv träning som grund träning.

även kavaletti arbete både uppsuttet och tömkört, är toppenbra....

du har möjligtvis inte några bilder på hästen?

OK ska prova...
http://i52.photobucket.com/albums/g3/zippan/natt.jpg

Tack för svar!
En tränare sa i förrgår att, ung som du menar, att det handlar om att bygga hela hästen. Skritturer ute i moder natur.
Hon har stått hela sommaren, och det är först senaste veckan som har tyckt att jag kan börja rida mer ordentligt. Under sommaren har det blivit promenader, joggingturer, longering o tömkörning, men jag tycker hon har svårt både att lägga på sig, och att muskla sig.
Är ändå på rätt väg, och det är en skön dam!:)
 
Sv: särskilda övningar för att träna upp hals?

OK ska prova...
http://i52.photobucket.com/albums/g3/zippan/natt.jpg

Tack för svar!
En tränare sa i förrgår att, ung som du menar, att det handlar om att bygga hela hästen. Skritturer ute i moder natur.
Hon har stått hela sommaren, och det är först senaste veckan som har tyckt att jag kan börja rida mer ordentligt. Under sommaren har det blivit promenader, joggingturer, longering o tömkörning, men jag tycker hon har svårt både att lägga på sig, och att muskla sig.
Är ändå på rätt väg, och det är en skön dam!:)

Svårt att se i den vinkel hon står i, men ja - jag vidhåller det jag skrev att det gäller att bygga allmän jämn muskulatur först och främst, då faller bitarna på plats på de "punkter" du avser.
tänk på att variera arbetet, det är nyckeln till det hela, gäller alltså både regelbunden vila, motion och inte alltid uppsutten ridning. ser ut som du gör det redan, så du får uppdatera när det börjar arta sig. Misstaget man ofta gör är att göra det mer komplicerat än man behöver, och tro att man behöver "rida på" mycket hårdare. det är variationen som främst ger rum för musklerna tycker jag, då det behövs för att bygga upp....
 
Sv: särskilda övningar för att träna upp hals?

Ja du, jag lyssnar.
Tränaren, som annars inte är mycket för lull-lull, tyckte nog också att det gäller att ta det lugnt, han tyckte att jag skulle glömma det där med skolor å annat ett tag, och vara mycket i skogen (stoet gillar inte att vara på banan), för att få en glad och harmonisk häst.

En tanke som jag har är ju att, som diskuterats i andra trådar, rida mycket lång o låg, ävenså vid tömkörning etc, för att hon ska bli avslappnad, men jag tänker också att det borde vara bra just för halsen o nacken... Hittills har jag fokuserat på att bygga upp rumpa o rygg...

Samtidigt känns det ju som att man inte bygger muskler om man inte anstränger sig, så jag tänker i alla fall prova och se hur hon reagerar på något mera fysisk aktivitet. Jag har tålamod, men vill ju gärna att det ska gå framåt liiite fortare. Mina muskler växer ju om jag tar i lite mer... Hon kanske inte är lika lättränad som jag...

Jo, jag försöker att variera, med vila varannan dag. Läget nu är hursomhelst 100% bättre än för ett halvår sedan!

Funderar också på detta med proteinet. Hon faller lätt ur, men om jag ger mer än en näve soja/varannan dag, så får hon "fnasor" i pälsen, så kanske ska jag gå över till luzern?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp