Sätta ihop kaniner

casssandras0

Trådstartare
Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så för drygt en vecka sedan flyttade en ny kompis hem till oss, en kastrerad hane på ca 1 år. Min hona är 3,5 år och okastrerad.
Första gången jag lät dem träffa varandra var för 5 dagar sedan, det var på en ganska liten yta där ingen av dem har varit förut. Men jag märkte ganska snabbt att det inte gick lika smidigt som när jag satte ihop mina förra kaniner.
Min hona kommer hela tiden fram till hanen och sänker huvudet, men hon kommer fram i en ganska snabb hastighet. Hanen däremot, han är livrädd. Så fort hon bara närmar och vill hälsa så stampar han och sticker iväg i full fart, samtidigt som han knorrar lite. Det är endast när jag sitter bredvid honom och klappar på honom som han sitter kvar och låter henne nosa. Min hona gör oftast inget annat än att lägga ned huvudet och blunda, men ändå är hanen livrädd.

Såhär har det varit nu i fyra dagar, och det verkar inte gå framåt över huvud taget. Är det något jag gör fel eller måste jag bara ge det tid? Hanen har haft en ganska jobbig bakgrund trots hans unga ålder så jag kanske bara måste låta honom inse att andra kaniner inte är farliga?

Tacksam för svar!☺️
 
Jag hade låtit dem bo bredvid varandra ett tag, och sen släppa ihop i ett större utrymme (som inte ingår i någon revir, precis som du gjorde) :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 226
Senast: Blyger
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Keb71
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp