"sätta ihop" kaniner

NagelacksBeroende

Trådstartare
Har idag fått en ny kanin, en hona som är ett halv år / ett år..
En väldigt trevlig tjej..

Har tänkt på att man kanske kan sätta ihop henne med min kastrerade hane?
Har läst på många ställen att hona + kastrerad hane är det bästa..
Vad säger ni?

Några tips på hur man kan gå till väga för att sätta ihop dom?
antar att dom ska vara på en neutral plats första gången dom träffas..


Hur länge ska jag vänta tills jag "börjar" prova om dom här två går ihop?
jag menar, jag fick henne ju idag.. hon kanske ska vänja sej vid mej och så först innan jag tussar ihop henne med den andra?

:bump:
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

Det brukar inte vara några som helst problem med hona + kastrerad hane. Prova först att sätta ihop dom inne hos dig, eller i en rastbur eller något och se vad som händer. Mocka sedan ut hela buren där dom ska få bo och sätt in dom. Buren ska inte lukta så mycket revir ifrån t.ex hanen. Det brukar aldrig vara några problem! :)
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

okej.. tack för svaret :)
har en helt ny bur som ingen annan har varit i förut.. så det luktar ju ingenting där inne.. :p

tänkte sätta in dom i en varsin innebur idag brevid varandra så dom för lukta och kanske nosa lite på varandra..
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

Jag har min kaninhona ihop med en kastrerad kaninhane och det går jättebra! Annars skulle jag inte vilja ha dom, det blir ju jättetråkigt för dom att sitta helt ensamma i en bur alltid utan kompis. Visst kan honan jaga den lille hannen ibland men han har inga bitmärken så det är nog mest för att sätta honom på plats. Dom tycker om att vara två. :)
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

okej.. va kul :)

jag hade dom ihop för första gången idag på golvet..
den kastrerade hanen typ morrade lite åt honan.. :S .. han bet inte eller något.. fast han sprang fram till henne och typ morrade...
kan han ha varit rädd elr ngt?
eller är det helt kört med dom här två? :/
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

En till kanin? :p
Haha, du är go du..

Som svar på tråden; försök lite mer imorgon. Låt det ta tid, hanen kanske bara är osäker och försöker skydda sig lite. Han känner sig nog tryggare än honan hemma hos dig.
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

Hur har det gått? Bor dom ihop eller morrar han fortfarande?
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

men.. hon såg ju övergiven ut... ;p

okej..
jag hade dom ihop idag igen.. men, han springer lite emot henne och det ser ut som om han ska bita henne, men det gör han inte.. då tar jag bort honom, för jag är så himla rädd att han ska göra henne illa!

vad ska jag göra?
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

När jag fick min yngsta kanin försökte jag ha henne ihop med min äldre. Den lilla blev halvt mördad varje gång jag försökte, dock. Jag hade de i sele tilsammans i flera månader, men det gjorde att jag lätt kunde hålla tillbaka eller helt enkelt dra bort den äldre om hon jävlades för mycket. När det började gå bättre, så gick jag ut med båda i koppel, samtidigt. De var då helatiden nära varandra, men hade annat att koncentrera sig på.

Höll på så helatiden, och efter typ fyra månader kunde jag ha de tilsammans utan problem. De går i samma rasthage nu, och är världens polers.

Men man tycker att en hane och en hona borde gå rätt smärtfritt ändå, men är det hanen som morrar så vet jag inte :crazy:
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

hehe, okej.. :p

jag får väl helt enkelt försöka lite lugnt..
ha dom ihop en stund varje dag kanske.. bara så att dom kanske vänjer sej vid att den andra liksom "finns"..


läste nyss om två kaniner som bitig varandra blodiga, men sedan hade funkat bra ihop..
jag skulle aldrig våga släppa ihop dom kaninerna igen om dom bitit varandra blodiga :crazy:
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

Men hur var det med dendär buren du hade? Som vart "neutral"? Funkar dom inte där heller?

Öh.. Nej, det skulle inte jag heller gjort :crazy:
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

har inte provat att ha dom i den buren än.. har inte vågat.. :p
jag är så rädd att dom ska skada varandra.. *hönsmamma*

men sen kom jag att tänka på att vi hade två okastrerade hanar ihop förut det funkade jätte bra, men sedan började dom slåss.. det blev inte blod men, dom slogs ju ... :p (då var dom typ ungar)
och nu som vuxna har dom råkat möta varandra (syster var ute med ena och jag med andra, och då råkade dom springa till varandra :p) och då slogs dom ju lite.. men, inget blod då heller..

så jag kanske skulle kunna släppa ihop min okastrerade hane + hona utan att ta bort honom?
för, det känns som om två okastrerade hanar slåss "värre"?
hoppas någon fattar vad jag menar :crazy:
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

den första omgången kaniner vi skaffade va systrar så då va d inga problem, sen när den ena dog o vi skaffade en unge (hona) va den äldsta kaninen väldigt på så vi försökte skärma av buren vi hade då men de blev så litet så dom fick gå ihop iaf. sen funkade det bra, den äldsta var lite mer på o högst i rang men de funka. sen så skaffade vi ytterligare en kanin som vi satte i en hundbur i den stora kaninburen vi bytt till första dagarna typ o sen funkade det oxå. nu har vi två hanar tillsammans (okastrerade) men dom e kullsyskon så de har bara vart lite småbråk vid något tillfälle men dom funkar jättebra ihop. jag tror säkert att du kan ha kaninerna ihop, låt dom "hälsa" på varandra ordentligt, precis som hästar ska dom väl göra upp om rangordningen i början
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

okej :)

jag har också haft två okastrerade hanar ihop (också kullsyskon).. men det funkade inget vidare :crazy:
hur gamla är dina?
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

pappa Eros är 2 (tror jag..) o bröderna Apollon och Kaos är 1,5 år.

i vårad avlivade väduren Maja som var 5 eller 6, brodern Pan som då var ca 1 år slutade äta och dog hemma i buren och gamla morsan Nina dom för några veckor sen, var nästan 7 då :cry:
 
Sv: "sätta ihop" kaniner

min kastrerade hane kan inte gå i närheten av en annan hane. :smirk: Så fort de kommer nån hane i närheten ska han visa att han är störst och bäst :smirk:
Men i buren är det honorna som besämmer ! Harry är alltid den som får ge sig ! :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 681
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 265
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp