Bukefalos 28 år!

Sätta in spiral?

Helga

Trådstartare
Jag var nyligen på cellprovstagning och tyckte det gjorde rätt ont och hade även ont efteråt.
Så hur mycket ondare gör det att sätta in spiral?
Om jag tyckte cellprovstagningen gjorde ont kanske jag inte ska sätta in spiral?

Har funderat ett bra tag på spiral och förhoppningsvis få mindre mens eller ingen alls och kanske blir av med den huvudvärk som alltid kommer vid mens. Men nu kanske jag ska tänka om?
 
Jag känner obehag och blir öm av cellprov men fick inte ont, senast åtminstone. För mig gick det förvånansvärt smidigt att sätta in spiral, har låg smärtröskel och hade läst skräckupplevelser på nätet innan. Det gick snabbt och lätt och jag mådde helt normalt resten av dagen och blödde bara pyttelite.
Det är nog, som det mesta, väldigt individuellt.
 
Jag satte in idag.. Jag tyckte främst att det var en obehaglig känsla med det gjorde också ont. Men det går ju snabbt över och blir ungefär som mensvärk.
Jag ammar fullt och min mens har inte kommit tillbaka och det kunde försvåra insättning något enligt de två barnmorskor som jag har varit hos. Första gången gick den inte att sätta in för att livmodern krampade.
 
Nu har jag inte tagit cellprov ännu, så kan inte jämföra med det. Men tyckte det var rejält obehagligt att sätta in spiralen. Absolut uthärdligt, men inte speciellt bekväm upplevelse.
Det jag upplevde som jobbigast var dock tiden efteråt, fick något jag kan likna med mensvärk x10 ett flertal dagar efteråt.
Men så fort den la sig har det inte varit några problem, och är väldigt glad idag att jag satte in spiral :) Hur man upplever det är nog dock väldigt individuellt.
 
Svimmade första gången jag satte in spiral, det gjorde ganska ont men främst så var det som värsta magknipet + illamående x 100. De var jätte-chockade på mvc så det är nog väldigt väldigt ovanligt. Andra gången tog jag värktabletter innan och påpekade för personalen att jag svimmat gången innan men de sa att det är ingen risk. Ta ut den spiral jag hade var inga problem, ta cellprovet som jag passade på att göra var helt smärtfritt. Denna gång så hann jag typ ur gynstolen innan jag tuppade av, maken som var i väntrummet blev väldigt orolig då det tydligen var lite uppståndelse. De sa att de aldrig varit med om det förut att nån svimmat. Nu tredje gången så kom vi så långt att de plockade ut spiralen men jag pallade inte sätta in en ny, försöker fundera ut en annan lösning för förutom insättningen så har spiralerna funkat bra för mig. Magvärken och illlamåendet har i bägge fallen lagt sig efter en dag.
 
Har hormonspiral sedan många, många år. Har man en klantskalle vid insättningen är det ingen höjdare, men det har bara hänt en gång (nöp mig hårt i livmodertappen med peangen, jag svimmade).

Lite menskramp samma dag och möjligen en smula på natten, det är allt. Inte ens första gången fick jag mer problem, men det är som annat väldigt individuellt.

Den senaste fick jag lite svajiga blödningar av första tiden, har aldrig hänt innan. Tror de har bytt koncept för Levonova hade jag inte problem med. Nu är det stabilt och som vanligt: ingen mens alls.
 
Jag tycker inte cellprov gör ont. Känns ju lite när de tar provet men har nog inte upplevt att det gör ont efteråt eller så.
Spiralen däremot var bland det värsta jag varit med om. Jag fick jätteont och svimmade nästan vid insättningen och hade fruktansvärt ont efteråt. Tycker dock ändå att det var värt att sätta in den.
Men när den ska ut och om jag då ska sätta in en ny så kommer jag be om att bli sövd, min gynekolog sa att den möjligheten finns.
 
Krävdes två insättningar för att få in min spiral, första gången gick det inte p.g.a kramp. Andra gången gick det men ont som fasen gjorde det ändå... Tog ut den efter ett år sen p.g.a komplikationer som nog inte är så vanliga.
 
Det är nog väldigt individuellt. Jag tyckte inte det var någon fara alls, upplevde ett litet obehag men det var väldigt snabbt överstökat.
 
När jag skulle sätta in min så vrålade jag rakt ut av smärta (jag brukar faktiskt kunna bita ihop, inte häva ur mig avgrundsvrål) samtidigt som det svartnade rejält för ögonen. Låg kvar med benen i vädret och flåsade/svettades en bra stund efteråt innan jag vågade röra mig. :o Första året hade jag REJÄLA smärtor till och från, låg ihopkrupen och grät en skvätt var och varannan dag. Nu har det gett med sig och jag får bara såna där helvetiska värkar då och då. Men i stort sett ingen mens längre iaf :banana:
 

Liknande trådar

Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
611
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp