Bukefalos 28 år!

Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Red_Chili

Trådstartare
Jahapp. Så har jag med egna ögon sett att det inte är så jäkla roligt område som vi bor i. Det har visserligen varit mycket stökigheter senaste året men har ändå känt mig lugn.

Nu när jag var på väg hemåt från en långpromenad gick jag genom en liten skogsdunge och hörde plötsligt en hund som gläfste och skällde på ett för mig ovant sätt. Jag tittade ditåt för att se vad som stod på och såg en kille med en amstaffliknande hund.

Människan höll på och försökte hetsa hunden till att hoppa upp i en trädgren och hugga tag i den. Ju mer hunden hoppade, desto mer försökte han få igång den osv...

Om jag förstått det hela rätt så är det många som börjar på just sådant sätt när de ska träna sina hundar för hundkamp.

Och då till frågan - vad fan gör man?
Eftersom ingen skadats (ännu) lär ju inte polisen bry sig ett smack. Samtidigt vill jag absolut inte möta den hunden någonstans, för visst, den kanske går kopplad, men om den råkar komma lös, vad händer då? Om den hunden tränas till kamp, då lär det finnas andra häromkring som också tränas för sådant.

Jag känner mig inte trygg om jag vet/tror att hundar häromkring tränas för att vara minst sagt otrevliga mot andra hundar. Dessutom tycker jag synd om hundarna - om de nu faktiskt används till kamp.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Jag hade ringt länsstyrelsen och rådfrågat.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Det märks att du har vinthund och inte rottis......

Nu låter jag inte hunden kampa med levande träd (eftersom jag inte har egna) men djävlar vad kul det är att hänga i grenar och slita trädgrenar/stammar i stycken.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Det märks att du har vinthund och inte rottis......

Nu låter jag inte hunden kampa med levande träd (eftersom jag inte har egna) men djävlar vad kul det är att hänga i grenar och slita trädgrenar/stammar i stycken.

Hade det varit någon som inte verkar ha hund "för att ha något coolt att skrämmas med" så hade jag inte brytt mig, precis som jag inte har något emot de som tränar skydd, IPO osv. Men när man hör folk här gå runt och säga att hundarna minsann kan slita andra hundar i småstycken om de vill, ser hundar med hemkuperade öron, bor i ett område där det varit flera mord, mordförsök, inbrott och gud vet vad senaste tiden...

JAG blir i alla fall skeptisk när jag då ser vad jag såg. Det tror jag att jag hade blivit oavsett vilken hund jag haft. Sedan kanske jag är mer cynisk än vad du är, men min oro är inte helt obefogad.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Så länge du inte ser tydlig aktivitet på hundkamp och/eller mycket sår, ärr och liknande på typiska "kampställen" på kroppen kan du inte mycket mer göra än försöka att undvika dom om han verkar ha svårt att kontrollera hunden.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Nu vet jag ju inte hur det såg ut och jag kanske är naiv men av den beskrivningen skulle jag aldrig kommit på tanken att det var hundkampsträning! Vet många som brukar leka med hundarna så, bl.a. några som har kullsyskon till min stora hund, och de sysslar definitivt inte med hundkamp. :D Men om det verkligen är det det handlar om tror jag tyvärr inte det finns så mycket man kan göra. :( Mer än typ anmäla för skadegörelse om de har sönder träd, men det hjälper ju inte hundarna...
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Nu vet jag ju inte hur det såg ut och jag kanske är naiv men av den beskrivningen skulle jag aldrig kommit på tanken att det var hundkampsträning! Vet många som brukar leka med hundarna så, bl.a. några som har kullsyskon till min stora hund, och de sysslar definitivt inte med hundkamp. :D Men om det verkligen är det det handlar om tror jag tyvärr inte det finns så mycket man kan göra. :( Mer än typ anmäla för skadegörelse om de har sönder träd, men det hjälper ju inte hundarna...

Nu är det ju inte BARA det jag såg nu som får mig att börja tänka i de banorna jag börjat tänka. Det är allt kombinerat, ett område fyllt med "konstigt folk", tusen otrevliga händelser, människor som skryter om hur farliga deras hundar är osv.

Min fråga i tråden var ju dessutom inte riktigt "Hur får jag bort hunden jag såg och hundens ägare?" utan mer: "Hur handskas jag med tanken på att bo i ett område där jag inte ens kan känna mig trygg med hundarna?".

Jag är fullständigt, 300% medveten om att hunden jag såg kanske inte alls används/ska användas till något otrevligt. Det kan absolut bara vara en "glad hund som får leka" osv, men senaste tiden har jag ju insett att alla hundar här kanske inte är trevliga.

Vanligtvis kan jag gå ut och känna mig trygg för att jag har hundarna med mig - nu blir det mer och mer så att jag blir rädd för att inte behöva försvara bara mig, utan kanske även hundarna. Hur kan man känna sig trygg då?
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Red_Chili, jag brukar inte kritisera dig, men allvarligt talat, det här är lite väl långsökt!! Jag tror att du har sett för mkt idioti med dessa "mördarhundar" att du blivit lite "mördarhundsskadad" ;) :P No offence men för lite kunskap skriker här!!

"Kamphundar" har ett stort kampbehov (dvs dra, slita och rycka i saker), nu menar jag inte att ett levande träd är optimalt, men att aktivera en bull n' terrier hund med springpole, flirtpole, drag weight, weight pulling etc ger både fysisk och mental stimulans, det gör inte en hund av den här typen aggressiv, snarare tvärt om, OM man nu har en mentalt stabil hund, vilket inte är en garanti med alla förortsblandningar. Men att frukta sitt liv för att någon leker med hunden i skogen är lite väl paranoid...
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Nu är det ju inte BARA det jag såg nu som får mig att börja tänka i de banorna jag börjat tänka. Det är allt kombinerat, ett område fyllt med "konstigt folk", tusen otrevliga händelser, människor som skryter om hur farliga deras hundar är osv.

Min fråga i tråden var ju dessutom inte riktigt "Hur får jag bort hunden jag såg och hundens ägare?" utan mer: "Hur handskas jag med tanken på att bo i ett område där jag inte ens kan känna mig trygg med hundarna?".

Jag är fullständigt, 300% medveten om att hunden jag såg kanske inte alls används/ska användas till något otrevligt. Det kan absolut bara vara en "glad hund som får leka" osv, men senaste tiden har jag ju insett att alla hundar här kanske inte är trevliga.

Vanligtvis kan jag gå ut och känna mig trygg för att jag har hundarna med mig - nu blir det mer och mer så att jag blir rädd för att inte behöva försvara bara mig, utan kanske även hundarna. Hur kan man känna sig trygg då?

Skulle du reagerat likadant om det var en äldre man med golden som "kamphundstränade i skogen?" :rofl:

Sen förstår jag till viss del att du är rädd, med tanke på alla vansinniga mord och händelser som sker där titt som tätt, området är sjukt, men det kan man inte skylla på en viss typ av hund. Gör ont i själen att så fina hundar kopplas ihop med ren och skär idioti!!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Hade det varit någon som inte verkar ha hund "för att ha något coolt att skrämmas med" så hade jag inte brytt mig, precis som jag inte har något emot de som tränar skydd, IPO osv. Men när man hör folk här gå runt och säga att hundarna minsann kan slita andra hundar i småstycken om de vill, ser hundar med hemkuperade öron, bor i ett område där det varit flera mord, mordförsök, inbrott och gud vet vad senaste tiden...

JAG blir i alla fall skeptisk när jag då ser vad jag såg. Det tror jag att jag hade blivit oavsett vilken hund jag haft. Sedan kanske jag är mer cynisk än vad du är, men min oro är inte helt obefogad.

Med tanke på att jag har haft en viss insyn i kamphundsvärden och har arbetat med omhändertagna kamphundar så är jag hyfsat insatt.

Det är möjligt att personen är idiot, speciellt om han lät hunden förstöra levande träd. Det är möjligt att hunden tränas till kamp.
Men det behöver inte vara så, oavsett hur tuff killen, hunden eller leken såg ut.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Men att frukta sitt liv för att någon leker med hunden i skogen är lite väl paranoid...

Jag fruktar INTE för MITT liv, absolut inte. Däremot har jag minst en hund som kan råka illa ut OM det skulle komma lös en stark hund som inte var vänligt inställd till andra hundar.
(Men allt det där har vi redan tagit över msn nu)
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Jag tror inte att syftet med tråden är att klanka ner på hundarna, snarare att TS är orolig över sina hundars säkerhet. Och ja, området är sjukt, så visst kan jag förstå att hon som inte är så van med rasen(eller snarare BLANDraserna) känner sig lite utelämnad när hon går där med sina två vovvar.
MÅNGA är otroligt oansvariga i det området, jag vet, för att jag "Känner" flera va dessa ägare, men tur att hundarna är så pass tåliga, en vanlig schäfer skulle ballat ur för länge sen med flera av dessa hundägare...

Kanske lite ot men ville bara få ur mig mina tankar kring det här.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Knapplån

Jag associerar det du skriver till min släktings granne som har ett stort bildäck hängandes relativt högt upp i ett träd på villatomten, hans två rottisar älskar att kasta sig upp och hugga i däcket. De biter, morrar, hänger fast och ruskar... Det ser kanske lite överdrivet dramatiskt ut men enligt grannen är det ett bra sätt för dem att få kampa "i lugn och ro". Jag har dock aldrig sett någon människa hetsa dem, de går dit själva och dra igång.

Det du berättar om låter rätt korkat (varför ska hunden bita i träd?) och som ett onödigt hetsande, men jag förstår inte riktigt kopplingen till hundkamp? Fast nu var jag ju heller inte med på plats, och såg inte hela förloppet.
 
Sv: Såg en person träna "kamphund"... Vad gör man?

Jag förstår inte varför det skulle vara läskigt att någon låter sin hund hänga i trädgrenar?


Sök på Working pitbullshow.. det är vad jag fattat det som tävlings grenar som just att hoppa högt och bita tag i saker, dragkamp mm just för att få nytta av "kamphundars" egenskaper UTAN att hålla på med hundkamp..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 690
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp