Säga upp kontrakt

Sv: Säga upp kontrakt

Om nu jag har en häst utlånad på foderkontrakt och upptäcker att det inte fungerar. Att hästen inte sköts rätt, inte får den fodermängden som avtalats eller något annat. Om jag har skrivit att hästen inte ska ridas av andra än fodervärden exempelvis och det görs. Kan jag inte ta tillbaka min häst då, med omedelbar verkan. Eller måste jag vänta med att säga upp kontraktet om jag upptäcker att fånghästen får gå och beta hos fodervärden?
Eller att hästen som inte ska hoppa hoppas? Måste jag vänta på att säga upp kontraktet då? Då kommer hästen med fång och hästen som inte ska hoppa vara färdiga för slakt när de väl kommer hem igen.

Då har fodervärden brutit kontraktet om villkoren inte följs.

Frågan är väl mest vad som skrivits ang. kontraktsbrott, jag har tex skrivit att jag har rätt att hämta igen min häst med omedelbar verkan om jag eller av mig utsedd person anser att den misskötts eller inte hanterats på det sätt som jag anser vara korrekt, tex för tunga ryttare(shettis) eller överansträngning av hästen.
Fodervärden har då skrivit på att hon ger mig rätt att hämta hästen på hennes gård utan hennes tillstånd vid tidpunkten.

Normalt sett anses det väl att kontraktsbrott = uppsägning, alltså uppsägningstid på 1, 3 mån, vad man nu har skrivit. Det gäller att ha ett bra kontrakt helt enkelt..

Tycker att det är lite roligt det här med fodervärdar osv. Om man läser på dom flesta trådarna angående fodervärdar så låter det lite som att ägaren till hästen kan hämta hästen och bete sig lite hur som helst eftersom det är deras häst, det kan man ju förstå på ett sätt men fattar inte varför det ska klankas ner på alla stackars fodervärdar så fort inte dom kan ta hand om hästen eller något uppstår. Då står det alltid nått i stil med .....Men du måste ju följa kontrakts tiden och det blir ett jävla liv på alla här inne. Lite kul med tanke på att det är ungefär tvärt om ifall en hästägare skriver :confused::grin:.....Ja så kan det va! Tycker att alla som har fodervärd skötare mm borde fatta att saker kan uppstå, folk kan få förhinder man är ingen super människa!!!. Finns idioter absolut men dom flesta gör inte saker för att vara dumma. Har man hästen uthyrd på foder så kanske man borde överväga att sälja ist, att ha häst är ett dygnet runt jobb som inte försvinner bara för att du kommit på att åka jorden runt i 8 månader helt plötsligt. Man kan inte lägga det ansvaret på någon annan helt och hållet. Det är ju trotts allt era hästar som sagt, var bara tacksam att någon annan vill göra jobbet och betala för din häst en tid framöver. Inte min menning att trampa folk på fötterna, vill bara säga vad jag tycker. ;)

Rent juridiskt tar man ju på sig ett ansvar när man undertecknar (accepterar) ett fodervärdsavtal (eller vilket avtal som helst9.

Självklart bär man ansvar för att ta hand om hästen, och personligen tycker jag att ett fodervärdskap är betydligt tyngre än ett ägandeskap. Som ägare kan jag välja att ta bort hästen om jag vill, som fodervärd måste jag vårda och behålla och ta kostanderna enligt ett avtal som jag har med ägaren.

Att du tycker en sak, det har ju inget med det rent juridiska ansvaret att göra. Likväl som man har ansvar när man äger en häst, tar man över detta ansvar som fodervärd (enligt avtal).

Om hästen missköts spelar det ju ingen roll om det är av "dumhet" eller annat; hästen ska skötas. Och är man fodervärd har man ett ansvar. Svårare är det inte.

Kl

För mig är denna sak ur världen nu, då hästägaren har hämtat sin häst.
Tack för alla svar.

Tycker att det är lite roligt det här med fodervärdar osv. Om man läser på dom flesta trådarna angående fodervärdar så låter det lite som att ägaren till hästen kan hämta hästen och bete sig lite hur som helst eftersom det är deras häst, det kan man ju förstå på ett sätt men fattar inte varför det ska klankas ner på alla stackars fodervärdar så fort inte dom kan ta hand om hästen eller något uppstår. Då står det alltid nått i stil med .....Men du måste ju följa kontrakts tiden och det blir ett jävla liv på alla här inne. Lite kul med tanke på att det är ungefär tvärt om ifall en hästägare skriver :confused::grin:.....Ja så kan det va! Tycker att alla som har fodervärd skötare mm borde fatta att saker kan uppstå, folk kan få förhinder man är ingen super människa!!!. Finns idioter absolut men dom flesta gör inte saker för att vara dumma. Har man hästen uthyrd på foder så kanske man borde överväga att sälja ist, att ha häst är ett dygnet runt jobb som inte försvinner bara för att du kommit på att åka jorden runt i 8 månader helt plötsligt. Man kan inte lägga det ansvaret på någon annan helt och hållet. Det är ju trotts allt era hästar som sagt, var bara tacksam att någon annan vill göra jobbet och betala för din häst en tid framöver. Inte min menning att trampa folk på fötterna, vill bara säga vad jag tycker. ;)

Jo, fast om någon vill låna min häst istället för att köpa en egen så förväntar jag mig att de tar hand om den och sköter om den och de lånade sakerna som följer med. Vill göra jobbet? De får ju låna min häst gratis och rida gratis.. Då är det väl inte så mycket begärt att de inte förstör den och att de tar bra hand om den som "tack för lånet".
Lånar jag ut bilen så vill jag ha hem den hel också, ingen skillnad där, förutom att jag är mer rädd om hästen.

Hade min fodervärd velat lämna igen honom innan uppsägn.tiden tagit slut så hade jag hämtat hem honom ändå för hans egen skull. Eller om det hänt nåt så hon inte kan ha honom längre. Det är mänskligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 734
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 300
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Det finns ju ett tak för hur mycket man får tjäna för att få fullt studielån och-/eller bidrag från CSN. Per termin, om jag fattar saken...
Svar
3
· Visningar
221
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 113
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?