Sv: Säga upp kontrakt
Då har fodervärden brutit kontraktet om villkoren inte följs.
Frågan är väl mest vad som skrivits ang. kontraktsbrott, jag har tex skrivit att jag har rätt att hämta igen min häst med omedelbar verkan om jag eller av mig utsedd person anser att den misskötts eller inte hanterats på det sätt som jag anser vara korrekt, tex för tunga ryttare(shettis) eller överansträngning av hästen.
Fodervärden har då skrivit på att hon ger mig rätt att hämta hästen på hennes gård utan hennes tillstånd vid tidpunkten.
Normalt sett anses det väl att kontraktsbrott = uppsägning, alltså uppsägningstid på 1, 3 mån, vad man nu har skrivit. Det gäller att ha ett bra kontrakt helt enkelt..
Om nu jag har en häst utlånad på foderkontrakt och upptäcker att det inte fungerar. Att hästen inte sköts rätt, inte får den fodermängden som avtalats eller något annat. Om jag har skrivit att hästen inte ska ridas av andra än fodervärden exempelvis och det görs. Kan jag inte ta tillbaka min häst då, med omedelbar verkan. Eller måste jag vänta med att säga upp kontraktet om jag upptäcker att fånghästen får gå och beta hos fodervärden?
Eller att hästen som inte ska hoppa hoppas? Måste jag vänta på att säga upp kontraktet då? Då kommer hästen med fång och hästen som inte ska hoppa vara färdiga för slakt när de väl kommer hem igen.
Då har fodervärden brutit kontraktet om villkoren inte följs.
Frågan är väl mest vad som skrivits ang. kontraktsbrott, jag har tex skrivit att jag har rätt att hämta igen min häst med omedelbar verkan om jag eller av mig utsedd person anser att den misskötts eller inte hanterats på det sätt som jag anser vara korrekt, tex för tunga ryttare(shettis) eller överansträngning av hästen.
Fodervärden har då skrivit på att hon ger mig rätt att hämta hästen på hennes gård utan hennes tillstånd vid tidpunkten.
Normalt sett anses det väl att kontraktsbrott = uppsägning, alltså uppsägningstid på 1, 3 mån, vad man nu har skrivit. Det gäller att ha ett bra kontrakt helt enkelt..