Säga upp sig utan nytt jobb?

sockerdricka

Trådstartare
Hej!

Så. Jag jobbar inom mediabranschen, har de senaste månaderna blivit kontaktad av rekryterare/jobb-grejer. Tackat nej pga av ointresse etc. Har varit på mitt jobb i över 1 år och har mått dåligt sedan min fösta månad här. Saken är att jag alltid varit envist och trott att saker ska bli bättre, vilket de inte har. Den här veckan har jag varit på en intervju för ett jobb jag har sökt, och har även en intervju till för ett annat jobb där de är de som har hört av sig till mig.

Har länge funderat på att säga upp mig, men då jag ändå haft tryggheten i jobbet har det här med att "söka jobb" känts lite avlägset fast jag vantrivts så länge. Nu börjar det dock bli ohållbart.
Jag har 3 månaders uppsägningstid och funderar på att säga upp mig utan att ha signat något nytt.

Korkat tycker många kanske, eller bara bra att ta sig ifrån ett ställe där man inte trivs och mår dåligt?
Ser ut som jag inte kommer ha svårigheter att få ett nytt jobb inom 3 månader men det vet man ju ALDRIG.

Har lite sparpengar så om jag lever snålt skulle jag klara mig de 3 månaderna jag fortfarande har full lön plus kanske 2-3 månader till.

Någon som gjort något liknande och har input?

Det var en tråd om detta för inte inte så längesedan.

Jag har gjort det. Det bästa jag gjort. Jobb löser sig alltid, speciellt om man har tre månaders uppsägningstid att leta nytt jobb på. Själv är jag allergisk mot tre månaders uppsägningstid, så jag sa upp mig lagom tills att det skulle träda i kraft (vi skulle gå från 1 månad till 3 månader för de som varit anställda i 1 år eller mer) :angel: Tycker tre månaders uppsägningstid är rent vansinne.

Jag gör så. Livet är för kort för att spendera på ett jobb jag vantrivs med, men jag har dock pengar så om jag lever snålt klarar mig 6-12 månader när jag gjort sånt... att bara klara mig någon månad extra tror jag inte jag hade vågat.

Jag gör så. Livet är för kort för att spendera på ett jobb jag vantrivs med, men jag har dock pengar så om jag lever snålt klarar mig 6-12 månader när jag gjort sånt... att bara klara mig någon månad extra tror jag inte jag hade vågat.
Jo precis men tänker att jag ändå är hmm.."lite eftertraktad" men kan ju såklart inte räkna med något för det.

Hej!

Så. Jag jobbar inom mediabranschen, har de senaste månaderna blivit kontaktad av rekryterare/jobb-grejer. Tackat nej pga av ointresse etc. Har varit på mitt jobb i över 1 år och har mått dåligt sedan min fösta månad här. Saken är att jag alltid varit envist och trott att saker ska bli bättre, vilket de inte har. Den här veckan har jag varit på en intervju för ett jobb jag har sökt, och har även en intervju till för ett annat jobb där de är de som har hört av sig till mig.

Har länge funderat på att säga upp mig, men då jag ändå haft tryggheten i jobbet har det här med att "söka jobb" känts lite avlägset fast jag vantrivts så länge. Nu börjar det dock bli ohållbart.
Jag har 3 månaders uppsägningstid och funderar på att säga upp mig utan att ha signat något nytt.

Korkat tycker många kanske, eller bara bra att ta sig ifrån ett ställe där man inte trivs och mår dåligt?
Ser ut som jag inte kommer ha svårigheter att få ett nytt jobb inom 3 månader men det vet man ju ALDRIG.

Har lite sparpengar så om jag lever snålt skulle jag klara mig de 3 månaderna jag fortfarande har full lön plus kanske 2-3 månader till.

Do it :D

Jag sa upp mig. Sålde min bil och med dom pengarna i bagaget drog jag utomlands på obestämd tid.
Hyrde ut min bostadsrätt under tiden men efter 6 månader sa de upp kontraktet.

Jag gillade att vara utomlands så jag åkte hem och sålde lägenheten och stack tillbaka.

Jag är fortf här i Australien. Firar snart 3 år här!

det är ju lite mer extrem än din situation men om du har 5-6 månader på dig att skaffa nytt jobb och du låter ju rätt så relaxed så mitt råd: Do it! :D

Det har jag gjort. Flera gånger dessutom och jag har alltid gått på dagen. Har i nåt fall haft semester innestående och i nåt bara några dagar. AG har aldrig krävt uppsägningstid och jag har alltid haft nytt jobb inom en månad.
I mitt fall har det oftast hänt i familjeföretag, det beror säkert på att det är lite för många fingrar med i soppan.
Anställer man en kock så ska inte köksan röra i grytan.

Jag har varit i delvis liknande situation, också i mediabranschen. Men "media" är ett oerhört brett och diffust begrepp, och arbets- och anställningsförhållanden ser helt olika ut beroende på om man är tv-fotograf, reklamsäljare, copywriter, redigerare, systemutvecklare etc.
Jag har arbetat med mediaproduktion inom framför allt TV, och idag är väldigt många yrkesaktiva i den nischen antingen egenföretagande frilansar eller anställda i fåmansbolag. Vill man vara anställd, framför allt på ett större bolag, så är valmöjligheterna betydligt färre än om man kan tänka sig att jobba som fristående frilans. Det behöver alltså inte vara ett jättestort risktagande att säga upp sig från en anställning, som jag ser det.

(Hur läget ser ut för exempelvis annonssäljare på dagstidningar, eller inom andra mer (för mig) fjärran delar av mediabranschen har jag däremot ingen aning om.)

Jag har varit i delvis liknande situation, också i mediabranschen. Men "media" är ett oerhört brett och diffust begrepp, och arbets- och anställningsförhållanden ser helt olika ut beroende på om man är tv-fotograf, reklamsäljare, copywriter, redigerare, systemutvecklare etc.
Jag har arbetat med mediaproduktion inom framför allt TV, och idag är väldigt många yrkesaktiva i den nischen antingen egenföretagande frilansar eller anställda i fåmansbolag. Vill man vara anställd, framför allt på ett större bolag, så är valmöjligheterna betydligt färre än om man kan tänka sig att jobba som fristående frilans. Det behöver alltså inte vara ett jättestort risktagande att säga upp sig från en anställning, som jag ser det.

(Hur läget ser ut för exempelvis annonssäljare på dagstidningar, eller inom andra mer (för mig) fjärran delar av mediabranschen har jag däremot ingen aning om.)

Jobbar inom sociala medier och ser just nu ett stort behov av den typ av kompetens jag har. Har också funderat på frilans! :) Det är sant, kan ju vara smart att frilansa lite under arbetssökningen också!

Jobbar inom sociala medier och ser just nu ett stort behov av den typ av kompetens jag har. Har också funderat på frilans! :) Det är sant, kan ju vara smart att frilansa lite under arbetssökningen också!
Alltså, jobb ordnar sig alltid så länge man inte är arbetsskygg eller har någon typ av problematik. Säg upp dig, livet är alldeles för kort för att ha ett jobb som suger musten ur en. Nytt jobb ordnar sig alltid.

Och det där med att det alltid är lättare att få ett jobb om man har ett stämmer inte heller. Det är lätt att få jobb ifall man är meriterad och har kontakter, och det verkar du ju ha eftersom filk hör av sig till dig.

Tänk på att ha ett bra svar på varför du söker nytt jobb/varför du slutat på ditt gamla.

Är lite i samma situation, fast efter uppsägning.

Jag har gjort det. En av de bästa saker jag nånsin gjort!

Fick nytt jobb innan anställningstiden gått ut :)

Senare (efter 4-5 år) sa jag upp mig från det nya för att ta ett 2 mån somnarvik på annat ställe. Lätt nervöst då jag behövde ha inkomst även efter. Löste sig fint.

Idag har jag ett långtidsvik som går ut 31/12. Och flyttar till lägenhet i stan (ökade kostnader mot nu på landet med häst hemma) den 1/12. Fast jag bara har garanterat jobb en månad efter det. Tackade nej till en fast tillsvidareanställning hos annan arbetsgivare nyss för jag tyckte lönen var för dålig...

Det löser sig!

Innan var jag värsta trygghetsknarkaren. Vantrivdes fyra år på ett jobb men för feg och tänk om för att säga upp mig för att chansa. Sen varslade de alla. Då fick man annat perspektiv på tillvaron. Jag var den enda som fick behålla jobbet i slutänden. Då sa jag upp mig! Utan att ha annat. Men jag behövde sparken i baken för att hoppa och blunda.
Och sen dess har jag varit mycket mer avslappnad i frågan.

det där är en myt! De flesta AG ser mycket positivt på att den nyanställde kan börja inom ganska kort tid - och inte tre månader senare.

Jag har missat jobb pga att jag hade jobb. De hade inte möjlighet försena ett projekt med tre månader för att vänta på mig.
... vilket var anledningen till varför jag sa upp mig innan införandet av tre månaders uppsägningstid. Det gynnar endast arbetsgivaren enligt mig.

det där är en myt! De flesta AG ser mycket positivt på att den nyanställde kan börja inom ganska kort tid - och inte tre månader senare.

Jag har missat jobb pga att jag hade jobb. De hade inte möjlighet försena ett projekt med tre månader för att vänta på mig.
Då har vi olika erfarenheter.

Jag har oxå samma erfarenhet. Jag har fått avstå jobb fast jag bara haft 1 månads uppsägning. I min bransch är det inte alls ovanligt att man går från att skicka ansökan-intervju-provjobb-jobbstart på mindre än en vecka.

... vilket var anledningen till varför jag sa upp mig innan införandet av tre månaders uppsägningstid. Det gynnar endast arbetsgivaren enligt mig.

Jag löneförhandlade till mig att jag skulle ha bibehållen en månads uppsägningstid när jag närmade mig att jag skulle torska på tre månader annars.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka