Säga upp stallplats

Sv: Säga upp stallplats

En liten fundering är ju då varför du överhuvudtaget har hyresgäster? Någon nytta/glädje antar jag att du har av dem? Eller varför höjer du i så fall inte kallhyran till att motsvara det du faktiskt lägger ner?

Det är ju i de flesta fall inte så att stallägaren har hyresgäster av välgörenhet, utan antingen får in en liten vinst, får sin egen hästs stallhyra "betald" eller får hjälp med fodringar m.m. vilket underlättar för dem eller kanske tom gör det möjligt för dem att ha hästen överhuvudtaget (alla har ju inte möjlighet/lust att fodra flera gånger om dagen varje dag).

Så förhoppningsvis är det en vinst för båda sidor, på något sätt. Av ditt inlägg får jag för mig att du är en stallägare man gärna står hos, därför att du gärna ser att det funkar för alla, tyvärr är det inte den erfarenheten man har av många stallägare. Och det finns faktiskt många stallägare som tom går med ekonomisk vinst av sitt uthyrande.

Bubbla skrev:
En liten fundering är ju då varför du överhuvudtaget har hyresgäster? Någon nytta/glädje antar jag att du har av dem? Eller varför höjer du i så fall inte kallhyran till att motsvara det du faktiskt lägger ner?

Jag har hyresgäster för att jag hade tom box när rätt person kom för att fråga. Har själv hästar i alla boxar utom en som blev tom då den tidigare inackorderingen blev tvungen att avlivas och ägaren ville inte skaffa ny häst(hon sköter en av mina nu)

Jag är inte beoende av att ha inackorderade, klarar mig själv MEN det är ju alltid trevligt med sällskap!

Så det kanske man kan se som en vinst!
Dock så är det faktiskt ren förlust ekonomiskt. Om jag slår ihop alla utgifter och delar med antalet boxar så överstiger det mina 300 i kallhyra med råge.

Då har jag inte räknat med själva lånekostnader för gården utan endast övriga kostnader.

Om man ska gå med vinst så bör man ha ett stort antal boxar och hög kallhyra.

Jag må vara blind (har hänt förr) men i dom inlägg man pratar om polisanmälan är när hyresgästen betalar hyra för en box fast man flyttat hästen (under uppsägningstiden) och stallägare/hyresvärden tar in en ny hyresgäst och alltså får dubbla hyror. Det kan väl aldrig någonsin vara okej att göra så, hur billig hyra man än har?

kenneth skrev:
Har man en månads uppsägningstid så får man vackert betala för en månad till oavsett om man står kvar eller flyttar och oavsett om någon annan flyttar in!!!

Knappast! Boxen är ju "din" hela den månaden du betalar för den så då får antingen ingen flytta in under den tiden eller så slipper du betala från den dagen någon flyttar in.

MissFideli skrev:
Jag må vara blind (har hänt förr) men i dom inlägg man pratar om polisanmälan är när hyresgästen betalar hyra för en box fast man flyttat hästen (under uppsägningstiden) och stallägare/hyresvärden tar in en ny hyresgäst och alltså får dubbla hyror. Det kan väl aldrig någonsin vara okej att göra så, hur billig hyra man än har?

Du är nog inte blind.. ;)

Det är själva attityden jag är emot. Varför ska man polisanmäla i stället för att ta en diskussion?

Varför kan folk inte prata med den det berör rakt ut?
Vi har det så i vårt stall, vi pratar.., Är något enligt ens eget tycke fel, då säger man till, åtgärdar och sen är det bra med det!

Om du tar din häst och flyttar ut ur din box och bort från stallet, vad har du då för rätt att bestämma över ett stall som inte är ditt och som du lämnat??? Uppsägningsmånaden har du väl redan betalt hoppas jag. Dom flesta matchar nog sin uppsägning med när man faktiskt flyttar ut. Väljer man att flytta tidigare får man för jissenamn stå för det. Och en annan sak, självklart vill jag gå med ekonomisk vinst om jag hyr ut boxar, nåt annat vore ju skitkorkat.

Bubbla skrev:
Och det finns faktiskt många stallägare som tom går med ekonomisk vinst av sitt uthyrande.

Och det är ju faktiskt bra, eller hur???? Jag har inackorderade hästar och det är precis att det går runt, någon större vinst är det inte men jag får betalt för investeringen, mitt arbete, löpande kostnader osv. Däremot skulle jag lägga av omedelbart om det innebar minsta lilla förlust att ha inackorderingar. Varför skulle jag i så fall ha inackorderingar?

Håller med Grängesberg att det som stallägare är nyttigt att vara på det här forumet. Jag begriper inte riktigt inställningen att det skulle vara fel att en stallägare tjänar pengar (OBS! Inte riktat till någon särskild!). Vi vill väl alla tjäna pengar när vi arbetar?

Nu har jag i och för sig ingen egen häst för närvarande, utan har bara inackorderingar (10 st) som komplement till lantbruket, men har hållt på med hästar i hela mitt liv. Jag tror att det är bra att tänka efter om man helst vill stå i ett stall där uppstallningsavgiften är låg, det saknas kanske skriftliga kontrakt och verksamheten kanske bedrivs svart. Eller, om man hellre vill stå i ett välskött stall, bra rutiner, vita pengar men dyrare avgift. Jag vet i alla fall hur mina inackorderingar har resonerat.... :love:

Om ingen kan tjäna pengar på sin verksamhet kommer det på sikt inte finnas kvar vetttiga ställen som följer alla lagar och regler för alla de hästägare som vill ha sin häst på ett bra ställe men som av olika anledningar inte kan eller vill ha eget stall!

Om du tar din häst och flyttar ut ur din box och bort från stallet, vad har du då för rätt att bestämma över ett stall som inte är ditt och som du lämnat???

Det faktum att jag betalt för boxen och faktiskt har rätt att komma tillbaka och utnyttja den fram till det datum jag slutar att betala ger mig rätt till ett visst inflytande. Stallägaren hamnar verkligen på pottkanten om denne i det läget redan hyrt ut alla sina stallplatser och hästen som håller på att flytta kommer tillbaks. Det kan exempelvis röra sig om en häst som är på bete/betäckning/tävlingsturne och blir skadad och ännu inte fått tillgång till sin nya stallplats, det inte funkar på det nya stället.... ägaren räknar givetvis med att kunna utnyttja sin plats under uppsägningstiden. Andra skäl kan vara att man vill ha tid på sig att mocka ut och flytta sina grejor i lugn och ro och är villig att beta för det (men knappast för att bli utslängd för att någon annan ska utnyttja utrymmet).

Vad är det i kontraktet som säger att stallägaren har rätt att hyra ut samma utrymme till två personer samtidigt? Är det någon som har ett kontrakt som ger utrymme för detta.

Senast ändrad:

Lobelia skrev:
Vad är det i kontraktet som säger att stallägaren har rätt att hyra ut samma utrymme till två personer samtidigt? Är det någon som har ett kontrakt som ger utrymme för detta.

Jag har med i mina kontrakt att jag kan flytta en häst till en annan likvärdig box i stallet. Men, då måste det ju finnas en ledig box till och lediga boxar är det sällan jag har :angel: Sedan begriper jag inte hur en stallägare kan få för sig att hyra ut en box under uppsägningstiden utan att prata med den som har boxen så som det stått i den här tråden tidigare.

En månads uppsägningstid betyder en kalendermånad.
Fel, en månads uppsägningstid är just en månad, den som vill ha en kalendermånads uppsägningstid måste precisera detta i kontraktet.

Aldrig, en månads uppsägningstid betyder kalendermånad. Om du blir uppsagd från ditt jobb med en månads uppsägningstid så vill du nog vackert ha en sista lön. Tänk om jag som arbetsgivare skulle säga att du får bara en halv lön för jag sa upp dig mitt i månaden.

kenneth skrev:
Aldrig, en månads uppsägningstid betyder kalendermånad. Om du blir uppsagd från ditt jobb med en månads uppsägningstid så vill du nog vackert ha en sista lön. Tänk om jag som arbetsgivare skulle säga att du får bara en halv lön för jag sa upp dig mitt i månaden.

Helt fel, blir du uppsagd den 3 augusti och har en månads uppsägning så är din sista dag 3 september så för september så får du alltså bara betalt för tre dagar.

Men hur tänker du nu?! Om du blir uppsagt den 15 har du ju lön från den 15:e till den 15:e. Och det kan jag enkelt bevisa genom mina lönespecifikationer.

Kalendermånad är kalendermånad. En månad är 30 dagar.

Om man blir uppsagd mitt i månaden så är det brukligt att uppsägningen gäller från månadsskiftet och därmed 1 månad och en ytterligare lön. Om det skulle gälla från 15 i månaden så skulle du ju bara få en halv lön till om du nu avlönas i slutet av varje månad som brukligt är. Så en månad uppsägning betyder en lön eller stallhyra till.

Jag tycker att det är helt rätt om stallägaren tjänar på sin verksamhet. Jag förstår inte att man håller på om man inte anser att man tjänar något på det. Sen behöver ju inte vinsten vara rent ekonomisk alla gånger utan kan vara t ex sällskap, hjälp med fodringar, hö, målning m.m.

Det jag ifrågasatte var inställningen som man fått från både stallägare här och irl att de håller på med någon slags välgörenhet, och att man ska vara så himla tacksam att man får ha hästen där, för det är ju faktiskt deras stall...

När jag har min häst i ett stall så betalar jag ju en hyra för det, och har ett kontrakt där det står vad jag får och vad jag förväntas göra. Jag förväntar mig att båda håller sin del av avtalet och att det är en bra överenskommelse för båda. Jag betalar gärna några kronor mer för att stå i ett seriöst stall, jag diskuterar gärna fram lösningar som fungerar för alla och jag hjälper till bra mycket mer än vad som står i mitt kontrakt.

Ett helinackorderingsstall har jag svårt att tänka mig att det går runt mer än i storstäderna, men jag vet flera kollektivstallsvarianter häromkring där ägarna faktiskt tom får in en liten ekonomisk vinst. Men fram för allt skulle flera av dem inte kunna ha sina egna hästar där om de inte hade in fler i stallet som hjälte till med fodringar m.m.

Säger jag upp mig den 15:e får jag ju lön för tiden jag arbetar, förutsatt att jag arbetar minimitiden d v s till den 15:e. Jag kan ju alltid välja 15 dagar till (om jag sagt upp mig själv), och får då hel lön.

Samma logik som att om jag börjar den 15 augusti får jag 15 dagars lön för augusti. Men fortfarande 15 dagar mer än om jag väljer att börja 1 september.

De flesta uppsägningar gäller kalendermånad, dock inte om det inte är utskrivet. Min hyresvärd har t ex tre månaders uppsägning. Inte kalendermånader.

De uppsägningar jag gjort, både av arbete och stallplats, har gällt i månader från uppsägningsdagen och aldrig kalendermånad!

Jag har 3 kalendermånaders uppsägningstid på min lägenhet, det är noga definierat vad som menas med kalendermånad. På jobb har jag däremot 2 månaders uppsägningstid (från båda parter) och kan gå efter precis 2 månader om det är det jag önskar och givetvis får jag lön hela tiden.

Jag har haft både och när det gäller kontrakt på stallplats. Givetvis har det stått exakt vad som gäller i kontraktet och det har inte varit någon som helst diskussion, bara raka puckar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka