Säga upp stallplats

Sv: Säga upp stallplats

ja men den tidspress att den tillsvidareinhyrda hästen kan bli tvungen att flytta närsomhelst.. och då inte heller betala mera..

just det här kan vara väldigt vanligt där det finns stall med ridhus, och någon som inte får träna i ridhus under vinterhalvåret får då under sommaren plats 20 m från ridhuset, själklart finns det en marknad, och då är man säkert villig att vara där på "vinst och förlust" istället för att köra transport till ridhuset 5 dagar i veckan som under övriga året (förutom vintervilan)

men frågan är juh, får stallägaren göra så? att den normala boxhyraren får ha kvar boxen som sin för en liten summa för att ha boxen bokad men att nån anna hyr in sig kort tid för resten av pengarna som hyran är..

Om det står inskrivet i ditt kontrakt att betalningen under sommarbetet avser KALLHYRA kan jag inte tänka mig att stallägaren får lämna boxen till någon annan. Du hyr ju då rätten till boxen.

Om det däremot är en bokningsavgift det gäller, är inte avgiften knuten till någon box och då är det ju upp till stallägaren hur h*n vill förfara med boxar som eventuellt står tomma fram till inflyttningsdatum.

Absolut inte! Skulle gärna sett att någon tagit över stallplatsen! Jag är inte dum och vill betala för två stallplatser :D

En månads uppsägningstid betyder en kalendermånad. Säger du upp din box den femtonde augusti får du betala tom september månad ut, en del stallägare är bussiga och räknar enbart en månad som de närmast följande 30-31 dagarna.
Huruvida du enbart betalar kallhyra står reglerat i hyresavtalet mellan dig och hyresvärden.
Under tiden du betalar din box kan stallägaren inte använda sig av dubbeluthyrning.

Stallplatser brukar hyras med avtal att man har nyttjanderätt av boxen och att hyresvärden kan och har rätt att flytta runt sina hyresgäster mellan olika boxar om så skulle behövas. Hyresvärden har aldrig rätt att ta in dubbla hyror på en boxplats, dvs är din box tom så kan de inte ställa en in en annan hyresgäst där utan att ge dig en annan tom box.

när jag flyttade min häst hade jag redan betalat stallhyran för den månaden eftersom vi betalade i förskott. jag flyttade i mitten av månaden, stallägaren drog av några hundra för grovfodret (som ingick i hyran, men som min häst då inte åt eftersom vi flyttade) som jag fick tillbaka.

Då hade du en snäll värd!

Själv har jag struntat i att ta ut hyran för uppsägningstiden, men inte utan att informera om att man egentligen är skyldig att betala.

Mest för att jag själv inte har samvete att ta betalt för ngt man inte ger...

Men då har jag alltid haft nytta av det extra foder mm, som jag köpt in o beräknat att räcka till alla!

Lovisaleonora_ skrev:
Om det står inskrivet i ditt kontrakt att betalningen under sommarbetet avser KALLHYRA kan jag inte tänka mig att stallägaren får lämna boxen till någon annan. Du hyr ju då rätten till boxen.

Om det däremot är en bokningsavgift det gäller, är inte avgiften knuten till någon box och då är det ju upp till stallägaren hur h*n vill förfara med boxar som eventuellt står tomma fram till inflyttningsdatum.
ja, det var det jag tänkte.. att det ska vara en avgift för att ha "sin" box kvar över sommaren och flytta in i samma efter betet igen.. som en bokning elle en minimal kallhyra för attvara säker på att ha boxen kvar..

är det muntligt sagt att det är en månads uppsägning och ni har ett muntligt avtal? eller är det bara "så-är-det-i-alla-stall-regler"?
för har inget skrivits och inget sagts så är det bara att betala månaden ut och flytta. stallägaren kan inte kräva dig på en månads stallhyra om det varken finns skrivet eller muntligt överenskommet..

Det står på räkningen varje månad. Vad räknas det som, skriftligt?

Det du beskriver hände i vårt stall, men där betalade vi ca 70% av fullpris (2200kr), samma pris som vi betalar i vanliga fall för box + skötsel och sedan lägger vi på för strö, foder, mockning m.m. (vilket vi inte behöver om hästen går ute). När vår häst och dennes kompis gick ut på dygnet runt bete 1/6 blev bådas boxar genast upptagna utan att vi fått information om det. När sedan en av beteshästarna blev skadad och skulle stå 3 veckor på boxvila så blev det lite trixigt, och när vi ändrade oss och ville ha vår häst inne halva dygnet så kunde de bara ordna att hon stog inne på dagen (eftersom alla boxarna var upptagna på natten) och gick i hagen på natten. Dessutom låt det sadlar, täcken och ryktgrejor över hela sadelkammaren. Jag vet inte om man får göra så, det kändes helt klart snopet.

En uppsägningstid betyder att du betalar för x-antalet månader som är avtalat om. Den som är hyresvärd kan inte i din uppsägningsmånad hyra ut till någon annan då hyresvärden faktiskt får pengar för uppsägningsmånaden. Grejjen med uppsägningsmånader är ju att hyresvärden ska ha en chans att leta NY hyresgäst under denna/dessa månader/månad. Hyresvärden får INTE hyra ut innan din uppsägning är till ända. Tom box med full hyra = Din box så länge du betalt.

Haha, om jag hade flyttat innan min uppsägningstid var slut men fortfarande betalade för boxen och de hyrt ut den igen så hade jag krävt resterande pengar tillbaka eller staplat in hö eller liknande i boxen. Betalar jag för den så ska de inte ha in pengar från någon annan samtidigt...

Svarar på första inlägget MEN det är inte riktat till trådskapare endast utan mer en reaktion på hela denna diskussion och stallplatsuthyrning i allmänt.

Som stallägare så måste jag ju säga att jag blir lite "trött" på vissa inlägg i diskussionen.

Det pratas om "minimal kallhyra", polisanmälan och "jag kan minsann förvara tex en gammal cykel om jag så vill i min box".

Varför ska det vara så krångligt jämt med en del.?
Det finns bra hyresgäster och jag har alltid haft turen att få sådana till mitt stall, kanske för att jag är mycket återhållsam och noga med vem jag hyr ut till. Trots att jag haft lediga boxar så har jag inte tagit första bästa för att tjäna en slant utan väntat tills den rätta hyresgästen kommit.

Har man attityden som vissa i denna diskussion har så är man inte välkommen i mitt stall med sin häst. Även om jag egentligen inte har några konstiga regler. Vill ha bra folk med en trevlig attityd.

Jag vill att allt ska funka så bra som det bara kan och jag tror faktiskt att jag är en bra hyresvärd.

Ibland verkar det som att en del hästägare här på forumet inte har en aning om vad det kostar att driva ett stall. De verkar tro att ha inackorderade är en vinstaffär för stallägaren men så är det faktiskt inte!

Möjligtvis kan man tjäna på det om man hat stallet i en storstadsregion och har ett stort(över 20) antal boxar.

Men har man ett minder stall så kan jag garantera er att det är inte ofta det blir någon krona över.

Det är väldigt mycket som kostar med att ha stall, inte bara strö och foder till hästarna utan även:

El(till vattenpump, varmvattenberedare, sadelkammare mm)
Hagmatriel(aggregat, stolpar, band, grindhandtag mm)
Skötsel av ridbana och övrig ridterräng
Snöröjning
Underhåll av boxarna(det slits ju faktiskt när en häst står där, gnagande på trä mm)
Stallunderhåll(så som måla, tvätta både ut och insida, det bör ju underhållas för att det inte ska förfalla)
Lysrör och glödlampor(vilket byts oftare i stall än i ett hem, då det blir spänningar i dom när hästar tex bankar i sina väggar)
Redskap(grepar, kvastar, skottkärror, spadar mm)
Dynghögstömning
Avloppskostnader

Det finns säkert mer kostnader men jag kommer inte på dom just nu.
Det är sådana här saker som en kallhyra ska täcka.

I mitt stall har vi en kallhyra på 300 kr.(även under ett ev sommarbete), vilket också är den enda stallhyran då inackorderingar betalar sitt eget strö och foder. Vi delar på alla in/utsläpp och fodringar, detta funkar bra då vi som har häst i stallet bor nära.

Men det är en förlustaffär för mig, då underhållet av stallet och hagar kostar mer än vad jag tar i kallhyra.

Går tex vattenpumpen sönder, jag då är det minst ett års kallhyra som går åt.

Så tänk igenom vad ni i era olika stall får för er kallhyra. Kallhyran är inte som vissa tycks tro en ren vinst.

Man blir lite less när man läser om erat krävande och hotande. Om ni luftade dessa åsikter ni har för er hyresvärd så skulle ni säkerligen få hem en uppsägning i brevlådan.

Så.. Vad gällande uppsägning av boxplats så är det i mitt stall en månad åt båda hållen, man betalar då sin hyra till och med den sista månaden man ska stå här.
Nu har jag ju alltid så god kontakt med mina hyresgäster att man självklart talar om om man vet att man ska flytta så fort man vet om det.

Skulle jag behöva ha boxen när den hästen inte står där så då har jag det, nu har det aldrig hänt men om jag tex skulle vilja ha en bekant här med sin häst i ett par veckor på besök så skulle jag inte tveka att ta en tom box. Skulle den aktuella beteshästen behöva hem, jag då får man ju flytta på den hästen som står där. Det blir då inget avdrag på kallhyran för den som har sin häst på betet. Kallhyran är ju också till för att man får behålla en plats i stallet efter betet.

Att man här på forumet kan läsa ibland att vissa inte hittar någon stallplats tycker jag inte är konstigt. Har man en trist attityd så blir man nog utan.

Detta forum är otroligt bra för stallägare, fler och fler hästmänniskor vistas här och det gör att man ju kan ha på minnet hur en del tänker och tycker när man har en stallplats ledig. Kanske finns någon som str på väntelistan här och skriver och då kan man lätt se om denne skulle passa in i ens eget stall.

för har inget skrivits och inget sagts så är det bara att betala månaden ut och flytta. stallägaren kan inte kräva dig på en månads stallhyra om det varken finns skrivet eller muntligt överenskommet..
NEJ, NEJ och ÅTER NEJ! Det där är så fel som det bara kan vara, generellt gäller alltid kalendermånader vid uppsägningar, man kan inte säga upp en box den andra en månad och räkna iskallt med att få slippa betala från den andre månaden efter.
Hyra av stallplats kan dessutom innefattas av hyreslagen beroende på hur avtalet är anskaffat och om det innefattas av hyreslagen gäller tre kalendermånader som uppsägningstid.

roslagen skrev:
NEJ, NEJ och ÅTER NEJ! Det där är så fel som det bara kan vara, generellt gäller alltid kalendermånader vid uppsägningar, man kan inte säga upp en box den andra en månad och räkna iskallt med att få slippa betala från den andre månaden efter.
Hyra av stallplats kan dessutom innefattas av hyreslagen beroende på hur avtalet är anskaffat och om det innefattas av hyreslagen gäller tre kalendermånader som uppsägningstid.
så om lagen ska tillämpas extremt noga där.. bör det då inte vara ett vitt stall?? eller har svarta stall samma rättigheter, inget kontrakt, inga kvitton, ingenting vittnar om att min häst stått i det svarta stallet men lagen tar det svarta stallet i sina armar och kräver 3 månaders inbetalning på en summa som inte finns uppskriven nånstans.. då kan juh ägaren till det svarta stallet säga att "3000:- kr månaden är stallhyran på!"..
och vips står man där med en skuld på 9000:- kr för att man själv som hyresgäst har ogillat att stallet är svart, inga kontrakt, inga kvitton och dessutom ett väldigt otrevligt och dåligt stall som man vill flytta ifrån snarast och stallägaren inte säger något om en extra månads stallhyra eller någonting..

Whirlie skrev:
Det du beskriver hände i vårt stall, men där betalade vi ca 70% av fullpris (2200kr), samma pris som vi betalar i vanliga fall för box + skötsel och sedan lägger vi på för strö, foder, mockning m.m. (vilket vi inte behöver om hästen går ute). När vår häst och dennes kompis gick ut på dygnet runt bete 1/6 blev bådas boxar genast upptagna utan att vi fått information om det. När sedan en av beteshästarna blev skadad och skulle stå 3 veckor på boxvila så blev det lite trixigt, och när vi ändrade oss och ville ha vår häst inne halva dygnet så kunde de bara ordna att hon stog inne på dagen (eftersom alla boxarna var upptagna på natten) och gick i hagen på natten. Dessutom låt det sadlar, täcken och ryktgrejor över hela sadelkammaren. Jag vet inte om man får göra så, det kändes helt klart snopet.
oj, ja det var juh inte roligt alls.. där hade nog jag blivit redigt förbannad.. betalar man så pass stor del som "kallhyra" så ska ingen annan flytta in i boxen.. då kan man juh likagärna betela full hyra och förvara grejer där..

om lagen ska tillämpas extremt noga där.. bör det då inte vara ett vitt stall?? eller har svarta stall samma rättigheter, inget kontrakt, inga kvitton, ingenting vittnar om att min häst stått i det svarta stallet men lagen tar det svarta stallet i sina armar och kräver 3 månaders inbetalning på en summa som inte finns uppskriven nånstans.. då kan juh ägaren till det svarta stallet säga att "3000:- kr månaden är stallhyran på!"..
och vips står man där med en skuld på 9000:- kr för att man själv som hyresgäst har ogillat att stallet är svart, inga kontrakt, inga kvitton och dessutom ett väldigt otrevligt och dåligt stall som man vill flytta ifrån snarast och stallägaren inte säger något om en extra månads stallhyra eller någonting..
Fattar inte ett dugg av detta inlägget å andra sidan skulle jag aldrig heller aldrig stalla upp min häst på en anläggning som inte bedrivs proffessionellt då jag anser att alla som uppmuntrar sådant beteende inom hästnäringen hjälper till att hålla löner, status etc nere för hästnäringen som sådan.

Det är sällan hyra av stallplats kan innefattas av hyreslagen då stallplatser oftast är förenade med viss skötsel i hyran och tillsyn. Då får momentet en underordnad karaktär och kan då inte innefattas av någon hyreslag. 3 månaders uppsägningstid är inget fastställt krav att det måste vara det utan en hyresvärd har rätt att tillämpa 3 månaders uppsägningstid, men den behöver alls inte göra det om den inte vill.

Jag skrev inte heller att de alltid innefattas av hyreslagen jag skrev att de KAN innefattas av denna och då per automatik får tre månaders uppsägningstid.
Vill man hårrdra kan det även räknas som hyra av lokal är och där gäller NIO månders uppsägningstid. ;)

Poängen jag velat få fram är att det är kalendermånad som gäller och ingenting annat vilket verkar vara en vanlig missuppfattning bland många i denna tråd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 739
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur