Sv: Säga upp stallplats
Svarar på första inlägget MEN det är inte riktat till trådskapare endast utan mer en reaktion på hela denna diskussion och stallplatsuthyrning i allmänt.
Som stallägare så måste jag ju säga att jag blir lite "trött" på vissa inlägg i diskussionen.
Det pratas om "minimal kallhyra", polisanmälan och "jag kan minsann förvara tex en gammal cykel om jag så vill i min box".
Varför ska det vara så krångligt jämt med en del.?
Det finns bra hyresgäster och jag har alltid haft turen att få sådana till mitt stall, kanske för att jag är mycket återhållsam och noga med vem jag hyr ut till. Trots att jag haft lediga boxar så har jag inte tagit första bästa för att tjäna en slant utan väntat tills den rätta hyresgästen kommit.
Har man attityden som vissa i denna diskussion har så är man inte välkommen i mitt stall med sin häst. Även om jag egentligen inte har några konstiga regler. Vill ha bra folk med en trevlig attityd.
Jag vill att allt ska funka så bra som det bara kan och jag tror faktiskt att jag är en bra hyresvärd.
Ibland verkar det som att en del hästägare här på forumet inte har en aning om vad det kostar att driva ett stall. De verkar tro att ha inackorderade är en vinstaffär för stallägaren men så är det faktiskt inte!
Möjligtvis kan man tjäna på det om man hat stallet i en storstadsregion och har ett stort(över 20) antal boxar.
Men har man ett minder stall så kan jag garantera er att det är inte ofta det blir någon krona över.
Det är väldigt mycket som kostar med att ha stall, inte bara strö och foder till hästarna utan även:
El(till vattenpump, varmvattenberedare, sadelkammare mm)
Hagmatriel(aggregat, stolpar, band, grindhandtag mm)
Skötsel av ridbana och övrig ridterräng
Snöröjning
Underhåll av boxarna(det slits ju faktiskt när en häst står där, gnagande på trä mm)
Stallunderhåll(så som måla, tvätta både ut och insida, det bör ju underhållas för att det inte ska förfalla)
Lysrör och glödlampor(vilket byts oftare i stall än i ett hem, då det blir spänningar i dom när hästar tex bankar i sina väggar)
Redskap(grepar, kvastar, skottkärror, spadar mm)
Dynghögstömning
Avloppskostnader
Det finns säkert mer kostnader men jag kommer inte på dom just nu.
Det är sådana här saker som en kallhyra ska täcka.
I mitt stall har vi en kallhyra på 300 kr.(även under ett ev sommarbete), vilket också är den enda stallhyran då inackorderingar betalar sitt eget strö och foder. Vi delar på alla in/utsläpp och fodringar, detta funkar bra då vi som har häst i stallet bor nära.
Men det är en förlustaffär för mig, då underhållet av stallet och hagar kostar mer än vad jag tar i kallhyra.
Går tex vattenpumpen sönder, jag då är det minst ett års kallhyra som går åt.
Så tänk igenom vad ni i era olika stall får för er kallhyra. Kallhyran är inte som vissa tycks tro en ren vinst.
Man blir lite less när man läser om erat krävande och hotande. Om ni luftade dessa åsikter ni har för er hyresvärd så skulle ni säkerligen få hem en uppsägning i brevlådan.
Så.. Vad gällande uppsägning av boxplats så är det i mitt stall en månad åt båda hållen, man betalar då sin hyra till och med den sista månaden man ska stå här.
Nu har jag ju alltid så god kontakt med mina hyresgäster att man självklart talar om om man vet att man ska flytta så fort man vet om det.
Skulle jag behöva ha boxen när den hästen inte står där så då har jag det, nu har det aldrig hänt men om jag tex skulle vilja ha en bekant här med sin häst i ett par veckor på besök så skulle jag inte tveka att ta en tom box. Skulle den aktuella beteshästen behöva hem, jag då får man ju flytta på den hästen som står där. Det blir då inget avdrag på kallhyran för den som har sin häst på betet. Kallhyran är ju också till för att man får behålla en plats i stallet efter betet.
Att man här på forumet kan läsa ibland att vissa inte hittar någon stallplats tycker jag inte är konstigt. Har man en trist attityd så blir man nog utan.
Detta forum är otroligt bra för stallägare, fler och fler hästmänniskor vistas här och det gör att man ju kan ha på minnet hur en del tänker och tycker när man har en stallplats ledig. Kanske finns någon som str på väntelistan här och skriver och då kan man lätt se om denne skulle passa in i ens eget stall.