Bukefalos 28 år!

Centaur

Trådstartare
Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som det går att få tag på sågspån.

Var tvungen att köpa hemskt hyvelspån i balar typ staben men det är verkligen helt värdelöst! Går inte att mocka rent, hästen har fått liggsår trots enorma mängder spån pga att det bara flyger bort. Det luktar piss i stallet pga att blött spån rörs runt så fort hästen snur sig. Som sagt det är totalt värdelöst. :rage:
:wtf:

Har försökt hitta sågspån i bal men hittar inget. Någon som vet om det går att få?


Har även funderat på pellets men den jag fann kostade nästan 100 kr för en säck! :eek:
Är det verkligen så dyrt? Eller finns det billigare varianter?
 
Kutterspån på bal är nog ditt närmsta alternativ. Har använt mycket sågspån i olika stall, men kan inte komma ihåg att jag någonsin sett det på bal tyvärr, tycker det är mysigare än kutterspån, men kräver ju lite anpassat utrymme till förvaring.
 
Mitt lokala sågverk där vi köpt sågspån i alla år har ingen produktion förrän till nästa år och jag vet ingen annanstans i närheten som det går att få tag på sågspån.

Var tvungen att köpa hemskt hyvelspån i balar typ staben men det är verkligen helt värdelöst! Går inte att mocka rent, hästen har fått liggsår trots enorma mängder spån pga att det bara flyger bort. Det luktar piss i stallet pga att blött spån rörs runt så fort hästen snur sig. Som sagt det är totalt värdelöst. :rage:
:wtf:

Har försökt hitta sågspån i bal men hittar inget. Någon som vet om det går att få?


Har även funderat på pellets men den jag fann kostade nästan 100 kr för en säck! :eek:
Är det verkligen så dyrt? Eller finns det billigare varianter?
Många köper vanliga värmepellets från t.ex. byggmax och använder som strö, mycket billigare än de som är gjorda för stall. Funkar lika bra tycker jag :)
 
En smula OT, men jag är väldigt intresserad av var man kan få tag på hyvelspån. Har bara sett balat kutterspån tidigare. För visst menar du hyvelspån som nedan?

QCJYMI
 
Som sagt jag vill inte ha hyvlat spån/kutterspån. Har för tillfället vida lantbruksströ och vida stallströ, förstnämnda är något finare men inte i närheten av riktigt sågspån.

Hittade pellets på Bauhaus, 35 kr för 16 kg vilket är ungefär samma som vidas strö. Dock långt att åka.
 
Kanske finns nån annan såg lite längre bort som det kan löna sig att åka och hämta mycket på en gång hos?

Vi hämtar på en såg nära oss för 10 kr säcken, så himla bra spån! Just för tillfället har vi köpt spånbalar och jag håller med dig, inte alls lika bra!
 
Kolla efter bränslepellets/spånpellets. Jag har köpt på Karlsson och granngården. Varmt vatten så blir de som vanligt spån fast finare.
Funkar ok att blanda med kutterspån så blir de lite fluff i det för annars blir de gärna väldigt kompakt vilket ju är bra om man vill ha det så men jag ville ha lite fluff i det.
 
I mitt förra stall så beställde man spån på balar, men då var det kutterspån... Så det går ju att beställa på typ bmr osv men då får du ju ta 30balar + tyvärr eller tyvärr o tyvärr det beror på hur man ser på det, du får ju mkt så det räcker långt. Men om du vill ha sågspån så blir det ju mer kutterspån istället. Men vart bor du? Om du bor nära Jönköping så brukar det alltid finnas spånpellet att köpa på ett sågverk här. Spånpellets o sågspån anser jag som typ samma sak...
 
Min erfarenhet är att eldningspellets är mycket mycket sämre som strö än pellets som är avsett som boxströ. Vilket är helt naturligt eftersom det är helt olika egenskaper man vill ha av pelletsen om den ska eldas jämfört med om den ska vara i en hästbox. Det är dock billigare/säck, men det går åt mer.
 
Får nog bli det nästa gång, vilken pellets är bäst?

Tror inte det spelar någon roll så länge du köper eldningspellets. Det är samma sak i dem liksom. På stallpellets kanske det kan skilja men ser ingen anledning betala extra bara för att någon skrivit "stall" på säcken. Jag har det lilla stallpellets inte märkt skillnad annat än på pris gentemot bränslepellets. Möjligen föll stallpellets sönder något snabbare (dvs var mjukare).

På fem olika sorters bränslepellets (eldar med pellets) inte märkt skillnad som strö. (När man eldar får man justera pannan lite mellan partierna då de förbränns aningens olika)
 

Liknande trådar

A
Utrustning Hej på er. Jag har länge gått och retat mig på hur dyr torven är här där jag bor. 80 spänn för en bal och nu har min försäljare...
2
Svar
20
· Visningar
1 955
Senast: My Beauty
·
C
Träning Idag ska jag åka o köpa en pall med spån. Men sitter i tankarna att byta till Torv för att se om det funkar bättre. Hitta ingen tråd...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: CarolineNSV
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 287
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp