Saker man minns från sin barndom

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Även om vi på den här forumdelen kanske inte nödvändigtvis är sådär jättegamla, tyckte jag ändå att det skulle vara kul och höra om det är fler som har samma/liknande minnen från sin barndom! :D

Kan till att börja med förtydliga att jag är lika gammal som mitt nick säger, dvs. 17 år.
Kan också nämna att jag är född/uppvuxen/fortfarande bor i en liten håla några mil från Sthlm.

Leksaker
- Elektriskt fiskspel
- Finger/handdockor
- Käpphäst
- Monchichi-apan

Skolan
- Bänkar med uppfällbara lock. Som man skulle ha typ presentpapper i botten på för att skydda ytan.
- Gula blyertspennor och små vita sudd som liknade "sockerbits-godisarna".
- Loggboken, där man skulle skriva i alla läxor man hade och ev. utflykter/dylikt. Så skulle föräldrarna läsa och skriva under varje måndag!
- Overhead-apparaten.
- Projektorn.
- Skrivstil. Jag lärde mig att skriva skrivstil först, i ett litet häfte med "förtryckta" bokstäver man skulle försöka skriva av. "Vanliga" bokstäver lärde jag mig först på högstadiet, varför min handstil idag ser ut som en märklig hybrid av Comic Sans och skrivstil :wtf:
- Stenciler med typ 100 multiplikationer på, som man skulle klara på under 5 min. (Läraren stod och tog tid med klocka!) Gjorde man inte det fick man göra om, och om, och om...
- Samma upplägg som ovan. Men nu med alla Sveriges landskap och 2,5 min istället.
- Att man, om man skrev för slarvigt (t.ex. inte bokstäverna på linjen i skrivhäftena) fick sudda ut allting och börja om igen, även om texterna i sig var bra, bara för att det helt enkelt såg för slarvigt ut.
- Att man skulle slå in omslagen på alla sina böcker med typ presentpapper för att man lånade de, och för att skydda de mot slitage. Kommer ihåg att jag slog in mina böcker + botten av min bänk i hästpapper! :D
- Att man bara fick välja det närmaste dagiset och den närmaste skolan, i sin kommun. (Trots att min årskull var mini-liten!). Togs dock bort när jag började i högstadiet!
- Bestämda platser i klassrummen. Varannan kille, varannan tjej skulle det vara, och aldrig i närheten av sina kompisar!

TV
(Inklusive tjock-TV fram tills 2010-talet...)
- Björnes magasin
- Den vita stenen
- Doktor Snuggles
- Fem myror är fler än fyra elefanter
- Från A till Ö
- Professor Baltazar
- Rummel och Rabalder
- Spöket Laban
- Trazan och Banarne
- Tummen

Någon mer som också minns det här, eller något annat? :D
 
Alltså skrivstil, herregud vilken plåga det var. Vi fick sitta och skriva flera sidor av samma bokstav...
Själv tycker jag att skrivstil är lite "hittepå", alla gör ju sin egen variant och det är ju få som är läsbara.

Sitter de fortfarande och håller på med skrivstil idag i skolan?
 
Åh, att slå in böckerna i papper! :D Minns att jag var så nöjd en gång när jag hittade ett rödglittrigt papper att slå in mina i :rofl:

Jag kommer även ihåg GoGo's, Furby, och sånna här uppochner-vända hinkar med snören i som man kunde gå på. Vi lekte häst med dem för det lät som hovar när man gick med dem på asfalten :laugh:

I min skola hade vi något som kallades för "mattetävling", där alla fick sätta sig på bordet och så skulle man i tur och ordning slå ut varandra genom att svara rätt på en mattefråga snabbare än sin motståndare. Den som vann fick välja en ny motståndare och det var egentligen hemskt för de man visste var "sämst" på matte valdes ju alltid först eftersom man ville klara sig så länge som möjligt. Hade nog inte varit tillåtet idag :o
 
Åh, att slå in böckerna i papper! :D Minns att jag var så nöjd en gång när jag hittade ett rödglittrigt papper att slå in mina i :rofl:

Jag kommer även ihåg GoGo's, Furby, och sånna här uppochner-vända hinkar med snören i som man kunde gå på. Vi lekte häst med dem för det lät som hovar när man gick med dem på asfalten :laugh:

I min skola hade vi något som kallades för "mattetävling", där alla fick sätta sig på bordet och så skulle man i tur och ordning slå ut varandra genom att svara rätt på en mattefråga snabbare än sin motståndare. Den som vann fick välja en ny motståndare och det var egentligen hemskt för de man visste var "sämst" på matte valdes ju alltid först eftersom man ville klara sig så länge som möjligt. Hade nog inte varit tillåtet idag :o

Såna där upp och ner vända hinkar hade vi också som vi lekte med, jätte roliga! Var så man slogs nästan för att hinna få sig ett par:D
 
Alltså skrivstil, herregud vilken plåga det var. Vi fick sitta och skriva flera sidor av samma bokstav...
Själv tycker jag att skrivstil är lite "hittepå", alla gör ju sin egen variant och det är ju få som är läsbara.

Sitter de fortfarande och håller på med skrivstil idag i skolan?

Jag kommer också ihåg skrivstilen i skolan. Den var ju skitkonstig!!

Jag är 44 år nu och skrivstilen vi hade var bara de vanliga bokstäverna som satt ihop, d.v.s det var svårare att skriva än vanlig handstil.

Självklart gick jag hem till mamma och pappa som lärt sig skrivstil och välskrivning på 50-60-talet och lärde mig skrivstil som den ska vara dvs, snabbare och snyggare. Det var ju liskom definitionen på skrivstil.

Oj vad jag fick skäll i skolan!! Skrivstilen skulle ju se ut som i de böcker vi hade.

Skrivstil är ju högst individuell tänker jag.
 
Även om vi på den här forumdelen kanske inte nödvändigtvis är sådär jättegamla, tyckte jag ändå att det skulle vara kul och höra om det är fler som har samma/liknande minnen från sin barndom! :D

Kan till att börja med förtydliga att jag är lika gammal som mitt nick säger, dvs. 17 år.
Kan också nämna att jag är född/uppvuxen/fortfarande bor i en liten håla några mil från Sthlm.

Leksaker
- Elektriskt fiskspel
- Finger/handdockor
- Käpphäst
- Monchichi-apan

Skolan
- Bänkar med uppfällbara lock. Som man skulle ha typ presentpapper i botten på för att skydda ytan.
- Gula blyertspennor och små vita sudd som liknade "sockerbits-godisarna".
- Loggboken, där man skulle skriva i alla läxor man hade och ev. utflykter/dylikt. Så skulle föräldrarna läsa och skriva under varje måndag!
- Overhead-apparaten.
- Projektorn.
- Skrivstil. Jag lärde mig att skriva skrivstil först, i ett litet häfte med "förtryckta" bokstäver man skulle försöka skriva av. "Vanliga" bokstäver lärde jag mig först på högstadiet, varför min handstil idag ser ut som en märklig hybrid av Comic Sans och skrivstil :wtf:
- Stenciler med typ 100 multiplikationer på, som man skulle klara på under 5 min. (Läraren stod och tog tid med klocka!) Gjorde man inte det fick man göra om, och om, och om...
- Samma upplägg som ovan. Men nu med alla Sveriges landskap och 2,5 min istället.
- Att man, om man skrev för slarvigt (t.ex. inte bokstäverna på linjen i skrivhäftena) fick sudda ut allting och börja om igen, även om texterna i sig var bra, bara för att det helt enkelt såg för slarvigt ut.
- Att man skulle slå in omslagen på alla sina böcker med typ presentpapper för att man lånade de, och för att skydda de mot slitage. Kommer ihåg att jag slog in mina böcker + botten av min bänk i hästpapper! :D
- Att man bara fick välja det närmaste dagiset och den närmaste skolan, i sin kommun. (Trots att min årskull var mini-liten!). Togs dock bort när jag började i högstadiet!
- Bestämda platser i klassrummen. Varannan kille, varannan tjej skulle det vara, och aldrig i närheten av sina kompisar!

TV
(Inklusive tjock-TV fram tills 2010-talet...)
- Björnes magasin
- Den vita stenen
- Doktor Snuggles
- Fem myror är fler än fyra elefanter
- Från A till Ö
- Professor Baltazar
- Rummel och Rabalder
- Spöket Laban
- Trazan och Banarne
- Tummen

Någon mer som också minns det här, eller något annat? :D

Vad lustigt! Det enda jag inte såg själv (som sagt är jag 44) är Björnes magasin. Det såg jag med barnen när de var små. Annars skulle man faktiskt kunna tro att vi är uppvuxna samtidigt.
 
Jag kommer ihåg det mesta som du kommer ihåg och jag är 28 år dvs född -87. =)

Det är egentligen helt sjukt hur fort utvecklingen gått!

Jag minns;

- att vi skaffade dator hemma när jag var kanske... 11? Eller nåt... o så skulle man logga in på Internet o så lät de sådär ni vet? Psschchhch-pscscsyscc-du-du... o man fick inte lyfta på telefonluren när man va inne på Internet, för då loggades man ur...haha

- Min pappa hade en mobiltelefon som var som en väska med en stor lur och den vägde säkert två kilo^^... o så va de svindyrt o ringa me den ändå^^

- leksaken tamagotchi och sånadär halsband/armband som såg ut typ som tatueringar...

//r
 
- leksaken tamagotchi och sånadär halsband/armband som såg ut typ som tatueringar...

Jag är två år yngre än du, och det blev till och med förbud mot tamagotchi på vår skola/i min klass för att alla hade dem med sig och satt med dem istället för att lyssna på läraren. Varför förs min tankar till dagens lågstadieelever och deras smartphones... :p

De bestämda platserna i klassrummet minns jag också. Jag fick aldrig sitta bredvid någon jag ville. Och den hemska skrivstilen.

Vi hade en hemskt religiös lärare som försökte tvinga vissa elever att be bordsbön i matsalen och vi sjöng psalm precis som någon Madicken-klass. Rektorn fick säga till den läraren till slut, rimmade väl rätt illa med religionsfriheten.

Sen minns jag med skräckblandad förtjusning sexualundervisningen i årskurs 3. Vi tittade på diabilder där en skäggig man låg i ena änden av en dubbelsäng (påklädd!) och i andra änden av dubbelsängen låg en (lika påklädd) kvinna. De rörde inte ens vid varandra.

På rasterna bytte man pog (?)-kort med varandra (små runda bilder, det var meningen att man skulle spela något slags spel med dem som vi aldrig fattade) och så var det de gamla hederliga hockeykorten som också byttes. Det var fullt krig i min klass om man skulle hålla på Leksand eller Brynäs.

På tv kollade vi på Pingu, Bananer i Pyjamas och Björnes magasin som barn. I min familj fick vi barn dock titta på vuxenprogram tidigt. Jag var besatt av den australiensiska serien Doktorn kan komma och stakade mig igenom replikerna redan som femåring, men pappa fick ofta läsa replikerna högt eftersom min lillebror bara var tre år och givetvis inte kunde läsa själv. Som sjuåring lärde jag mig dessutom allting om intriger och utomäktenskapliga barn när Skilda Världar började sändas, och jag utvecklade en fobi mot färjor efter att sett Rederiet. :o

Mina föräldrar hade en ny, cool Volvo 240, som verkligen var ny och häftig då. Vi kan ju säga så mycket som att jag inte tyckte den var lika cool 20 år senare när bileländet fortfarande var i vår ägo och alla raggare tyckte att den var häftig.
 
Det jag minns bäst som inte min syskon har nu i skolan var glassen som mellis på skolan om fredagar. :love: (togs bort tillsammans med blåbärspulvret eftersom det var för onyttigt...).

Annars älskade jag bänkpappret. Blev så sur när man började högstadiet och hade bord istället. :(
 
Även om vi på den här forumdelen kanske inte nödvändigtvis är sådär jättegamla, tyckte jag ändå att det skulle vara kul och höra om det är fler som har samma/liknande minnen från sin barndom! :D

Kan till att börja med förtydliga att jag är lika gammal som mitt nick säger, dvs. 17 år.
Kan också nämna att jag är född/uppvuxen/fortfarande bor i en liten håla några mil från Sthlm.

Leksaker
- Elektriskt fiskspel
- Finger/handdockor
- Käpphäst
- Monchichi-apan

Skolan
- Bänkar med uppfällbara lock. Som man skulle ha typ presentpapper i botten på för att skydda ytan.
- Gula blyertspennor och små vita sudd som liknade "sockerbits-godisarna".
- Loggboken, där man skulle skriva i alla läxor man hade och ev. utflykter/dylikt. Så skulle föräldrarna läsa och skriva under varje måndag!
- Overhead-apparaten.
- Projektorn.
- Skrivstil. Jag lärde mig att skriva skrivstil först, i ett litet häfte med "förtryckta" bokstäver man skulle försöka skriva av. "Vanliga" bokstäver lärde jag mig först på högstadiet, varför min handstil idag ser ut som en märklig hybrid av Comic Sans och skrivstil :wtf:
- Stenciler med typ 100 multiplikationer på, som man skulle klara på under 5 min. (Läraren stod och tog tid med klocka!) Gjorde man inte det fick man göra om, och om, och om...
- Samma upplägg som ovan. Men nu med alla Sveriges landskap och 2,5 min istället.
- Att man, om man skrev för slarvigt (t.ex. inte bokstäverna på linjen i skrivhäftena) fick sudda ut allting och börja om igen, även om texterna i sig var bra, bara för att det helt enkelt såg för slarvigt ut.
- Att man skulle slå in omslagen på alla sina böcker med typ presentpapper för att man lånade de, och för att skydda de mot slitage. Kommer ihåg att jag slog in mina böcker + botten av min bänk i hästpapper! :D
- Att man bara fick välja det närmaste dagiset och den närmaste skolan, i sin kommun. (Trots att min årskull var mini-liten!). Togs dock bort när jag började i högstadiet!
- Bestämda platser i klassrummen. Varannan kille, varannan tjej skulle det vara, och aldrig i närheten av sina kompisar!

TV
(Inklusive tjock-TV fram tills 2010-talet...)
- Björnes magasin
- Den vita stenen
- Doktor Snuggles
- Fem myror är fler än fyra elefanter
- Från A till Ö
- Professor Baltazar
- Rummel och Rabalder
- Spöket Laban
- Trazan och Banarne
- Tummen

Någon mer som också minns det här, eller något annat? :D
Åh minns allt haha :D
Skrivstil, detta hatade elände som man tvingades sitta med lektion efter lektion.
Bokpapper var ju jätteviktigt att man hittade ett som var tillräckligt snyggt, var inte vilket som helst som dög.
Tvprogrammen är ju klassiker, vet att vi kollade på Trasdockorna och Mjölktandsmössen också.
Manicklar hade vi som man byggde långa kedjor av, sedan byttes dem till Pogs istället. Penntroll på pennorna såklart.
Kan tilläggas att jag är född 86
 
Juste, kommer ihåg att alla samlade på sudd! Köptes, byttes, visades upp, hade flera pengfodral fulla med sudd och desto mer och snyggare desto mer status i klassen ;)

Sen hade jag och mina kompiar osynliga djur, hästar och hundar mest som vi gick promenader med och red hela dagarna. :D
 
@Kiwifrukt haha oj ja så allvarligt kommer jag inte ihåg att de blev med tamagotchi på min skola... ja, herregud ja, jag tycker smartphones borde va förbjudet o fippla med på lektioner.

------------

Kommer ihåg de mesta ni andra pratar om nu också och en grej till; de här om bänkarna pratar ju många om, hade ni också te-påsar i bänkarna för det skulle lukta gott? ^^ Det hade vi, fastsatta under locket med häftmassa, haha. Liptons jordgubbste var hög status att ha, minns jag, de luktade allra godast.

Och så minns jag de där pennorna, runda stora bläckpennor med många färger, man tryckte ned en färg i taget och de luktade också så gott! Det finns ju liknande fortfarande, men inte de finaste har jag inte sett...

//r
 
Jag minns att min styvfar hade en "mobiltelefon" som satt fast monterad i hans arbetsbil, sen hade vi även en stor tegelsten med lång antenn som mobil.
Minns att det var hyperinne att ha antingen en Nokia 3210 eller Nokia 3310 och då spelade man Snake.
Jag minns även vår första dator med Paint, 3D pinball.
När det gällde tv-spel så var det Nitendo 8-bit som gällde och där minns jag spelen, Super Mario Bros. 1 och 3, Castlevania, DuckHunt med en pistol man sköt TVn med för att träffa ankorna. Sen kom SuperNitento med DonkeyKong Country och mer Super Mario.
Minns även Nitendo64, var ett spel jag verkligen gillade där, men minns inte vad det hette, man kunde spela fyra stycken samtidigt på TVn och körde någon form av race mot varandra.
När det gällde datorspel så minns jag Jill of the jungle, Skifree (där du åkte slalom och blev jagad av en snögubbe som åt upp dig), Jazz Jackrabbit, Monster Truck Madness, Lernia-spelen (det hade de i skolan), Hugo, Red Alert, Age of Empires.
Nitendo Gameboy med Teris minns jag också.

Musiken som jag kommer ihåg, Dr. Bombay, Aqua, Vengaboys, Backstreets Boys, Spice Girls, The Cartoons.
Alla Astrid Lindgren filmer och de gamla Disney filmerna, de som var tecknade för hand innan de blivit uppdaterade med dator animeringar.
Sen minns jag även Disneydags med:
Luftens Hjältar
Räddningspatrullen
Ankliv
Bumbibjörnarna
Nalle Puh
Darkwing Duck
Stoppa Duvan
Teenage Mutant Ninja Turtles

Jag minns också att en period var det väldigt inne att ha byxor som var vida nertill och ha platåskor.
Finns nog mer som jag egentligen kommer ihåg men som jag inte kommer på nu. :p
 
Förutom det som redan nämnts..
VHS och kassettband som man spelade in själv och som man sen lyssnade på i sin freestyle! :D
Vi lyssnade på Rednex, Ace of Base, Dr. Bombay (jag har sett han live och har hans autograf.. haha!) Aqua, E-type och "Absolute" skivorna var populära..
På tv tittade vi på Kär och galen, Sikta mot stjärnorna, Disney dags, Björnes magasin, Tre Kronor, Skilda världar, Macgyver osv..
På rasterna i skolan lekte vi med jojos, pog, hopprep, dunkgömme, "boll i ring".. och vi "delade hjärta" med bästa kompisen..
Vi vek ett kortleks kort och fäste med en tvättklämma på cykeln så att det slog mot ekrarna i hjulet för att få "coolt ljud" när vi cyklade.. :p och vi gick eller cyklade vart vi än skulle och hade inga mobiltelefoner!
Frisyr ala Nick Carter eller Robyn var populärt.. och lite senare att göra blonda slingor..
Dagstidningen var oversize och tog upp halva köksbordet och ingen källsorterade.. telefonen satt fast på väggen och hade sladd + att det var en överraskning när någon ringde (fram tills man blev så modern och hade nummerpresentation..) och ville man ringa när man var på fritidsgården fick man använda sitt telefonkort med "markeringar" på i telefonautomaten..
Vi hade cyckelbyxor eller tights med "USA sockar" och stora t-shirts på oss i regnbågens alla färger.. och miniryggsäckar som det egentligen inte fick plats ett skit i.. :p
Doftljus och badkulor var populärt att ge bort som present..
Min förebild inom ridningen var John Whitaker..

Känns som jag har glömt huuuur mycket som helst.. :p

Edit: är född -87.. :angel:
 
Alla hade rutiga jeans, sen kom jassbyxorna.. helst skulle man ha kjol över och plasthalsband man köpte i en automat för en tia.

skrivstilen hade jag lätt för så den hade jag inget emot. Kommer ihåg att vår klass va tvungen att lära sig gångertabellen 1-10 utantill.. Hatade den men är rätt användbart idag. Slog in böcker och pysslade med trolldeg. Hade glosor, tio ord i veckan.

Gick i en "modern" skola så varje klass hade datorer och internet, fanns inte i alla skolor kommer ja ihåg. Och på rasterna satt hela klassen klistrad framför dobedo(kan ha hetat dobido också, nån chat iaf), det var sjukt segt att surfa och sen använde man Evreka och altavista som sökmotor.
 
Vi spelade med kulor.

Stenkulorna var värda minst
Sedan kom glaskulorna ju finare (och större) desto mer värda
Mest värda var nickelkulorna. Vissa bar runt på nickelkulor stor som klot. (Nästan iaf)

Det här med värdet var ju viktigt eftersom vi även bytade kulor ;)
 
Jag minns att vi hade....manicklar (??? hette de verkligen så???). Plastsaker i olika former som man satte ihop till halsband och armband.
Och så bytte man kulor.
Pegs fanns det nåt som hette också, vad sjutton var det?
Bokmärken bytte vi tjejer också.

Är född tidigt 80-tal.
 
Hoppade hopprep gjorde man ju så fort det började bli vår också, framförallt långhopprep. Spice girls bilder fanns också, byttes frenetiskt på rasterna :D
 
Jag kommer ihåg mycket av det som skrivits här. Vi bytte mycket klistermärken kommer jag ihåg. Hopprep och styltor lekte vi mycket med också. Är född 95.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp