Saker man råkar hamstra omedvetet

Hur gör du i toaletten? Behöver verkligen hitta nått sätt att ta bort missfärgningarna i min :( (i botten, de försvann inte ens med flyttstädet innan jag flyttade in)
Vim eller cif, vad det nu heter. Gnugga med svamp. Citronsyra blandad med vatten till gegga som jag lägger på och får verka en stund.
I botten kan du bara låta citronsyra ligga och verka över natten.
 
Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i köket visade sig ha sex-sju nästan fulla burkar med Dragon och en viss igenkänningsfaktor infann sig. Jag har två saker som jag titt som tätt inser att jag ”ofrivilligt” hamstrar. Saker som jag då och då råkar stoppa ner i kundvagnen när jag handlar för min hjärna tänker att ”det här håller nog på att ta slut eller kan alltid vara bra att ha” men när jag sedan kommer hem och packar upp så har jag redan flera årsförbrukningar hemma.

Den ena i mitt fall är handtvål. Visserligen blir den sällan dålig men den tar upp en massa plats i badrumsskåpet. Vet inte om det är något omedvetet underliggande om att jag inte vill ha slut på tvål men vad sjutton, skulle det inträffa så kan jag ta diskmedel eller schampo någon dag innan jag hinner köper ny tvål så det hade gått att överleva. Ett säkerhetslager på fem tvålflaskor som jag har i dagsläget känns lite överdrivet. :D

Det andra som ofta slinker med är krossade tomater. Detta är ett ännu större mysterium då jag för ca fem år sedan insåg att jag egentligen inte gillar krossade tomater särskilt mycket, så det är sällan jag lagar mat som innehåller det. Visst, de brukar också ha lång hållbarhet, men med tanke på hur sällan jag använder det borde jag ju försöka lära om och ett enbart köpa det de gånger jag planerar att laga något som innehåller det. Men det sitter uppenbarligen djupt rotat att ”det är alltid bra att ha hemma”.

Till saken hör kanske att jag sällan handlar strikt efter inköpslista men jag fascineras över att det bara är dessa två saker jag ofrivilligt hamstrar. I mitt kryddskåp finns det tex enbart en av varje så där har jag koll. Har ni några saker som ni ofta inser att ni har onödigt många av men ändå slinker det med nytt från butiken då och då?
Pennor och block
 
Kan konstatera efter dagens rensning i skafferiet att jag vid handling verkar tro stenhårt på en tomatkris. Krossade tomater, passerade tomater, tomatsoppa, soltorkade tomater i olja, ketchup och pesto rosso tar alltså upp två hyllplan själv. Och jag hade även tänkt odla tomater i år. :bag:
Rimligt ändå :D
Det kan aldrig bli för många tomatprodukter :angel:
 
Block ska vi inte ens prata om!
Gjorde en röjning i bokhyllan och hittade nog 5 a4 block där jag skrivit på det första 10 sidorna. 🤦‍♀️
Förutom de 3 jag använder kontinuerligt.

Och har 4 mutti konservburkar till mina pennor... :angel:
Mmmm känner igen mig på något sätt
 
Var bor ni som hittar allt ni behöver i en och samma affär? 😅

Här får vi kuska runt till åtminstone två men oftast 3-4 olika om vi vill köpa exakt allt som finns på inköpslistan. Anpassar oss efter vad som är direkt nödvändigt och lämnar det som inte finns på tex Coop till nästa Willysbesök. (Google Keep är guld för delningsbara listor!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp