Säker stigbygel

Capel

Trådstartare
Vilken är den "bästa" stigbygeln som förhindrar att man fastnar vid avfallning?

Jag har idag den "gamla" sorten med gummiband men känner att jag behöver uppdateras med de nya modellernas fördelar (och kanske nackdelar)..

Sv: Säker stigbygel

Jag har Kwickout, definitivt den säkraste stigbygeln enligt mig. Det är omöjligt att fastna och den löser endast ut vid rätt tillfälle. Var med om en allvarlig ridolycka för några år sen, och hade jag inte haft mina Kwickout hade jag nog inte levt idag... Så jag använder mina Kwickout vid uteritt och hoppning och sen har jag Sprenger BB vid dressyrarbete.

"Kwickout vid uteritt och hoppning och sen har jag Sprenger BB vid dressyrarbete"

Varför använder du olika? Är det olika fördelar resp nackdelar för dessa modeller beroende på hopp vs dressyr?

Ja, Sprenger BB är mer skonsam mot lederna och knäna och egentligen föredrar jag den vid t.ex. distansritt och liknande då jag rider lätt mycket. Men ur säkerhetssynpunkt är de rätt värdelösa då det är väldigt lätt att fastna om man har lite grövre vinterkängor t.ex.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
652
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka