Säkerhet i släp (panikbommar)

Silkisif

Trådstartare
Har en ifor williams, men efter att hästarna gått över bommen mer än en gång så börjar det kännas obehagligt.

Vilket är det ur säkerhetssynpunkt bästa släpet? IW har ju många små sprintar överallt, det känns inte särskilt säkert.

Det mest angelägna är nog ändå panikbommar. Det låter ju bra.
Men vad är en panikbom, och hur fungerar den?

Sv: Säkerhet i släp (panikbommar)

Bojs lösning tycker jag är överlägsen. Thules lär också vara bra.

På Boj är det en enkel spak som sitter nertill, utanför skötardörren. När man vrider den öppnas fästet för frambommen och den faller undan.

oj. Men ingenting går sönder eller så, det är bara fästet som öppnas?
Finns det på både fram-och bakbom?

Finns det någon mer säkerhetsanordning a la "dörrar som öppnas enkelt" som är att föredra?

Vad för dörrar?

Nej, inget går sönder. Bara att fästa upp igen. Använder samma funktion när vi höjer och sänker frambommen. Bak har vi dörrar och inte bommar, och har inget behov av panikutlösning.

Thule, kylinge och startrailer har alla bommar som du "löser ut" utifrån släpet. Och funkar även om hästen har hela sin vikt på. Men beroende på släp så är det inte säkert att dessa bommar ingår, utan är som ett extra val i många släp.

Utlösningen sitter som på bojs släp vid skötardörren. En "spak" som man vrider eller drar i.

På Thulevagnarna så drar man i en spak på utsidan av väggen (i höjd med bommen). Man drar rakt ut och bomfästet lossnar.

Så här står det på Thules hemsida:

Smidig bomutlösning fram
Verktygslös, snabb och smidig bomutlösning fram med praktisk placerad kinneviksspak från utsidan, som är enkel att återställa. Unik lösning med kraftig konstruktion som är oberoende av vilka spänningar som finns i karossen vid användningstillfället.

Ett sätt att göra bommen lättare att lösa ut på I.W släpen är att vända dem upp och ner och byta ut sprintarna mot sådana som ser ur som en gigantisk hårnål (om du förstår vad jag menar med det ;) ) använder man sådana kan man få in tex en skruvmejsel och få mer kraft att dra ut den om hästen går över bommen. Har man då också vänt bommen kommer den falla ner när du fått los sprintern.

Man kan också låta sätta in en sådan lösnig som nämts här innan. Billigare än att köpa en ny transport!

Ett sätt att göra bommen lättare att lösa ut på I.W släpen är att vända dem upp och ner och byta ut sprintarna mot sådana som ser ur som en gigantisk hårnål (om du förstår vad jag menar med det ;) ) använder man sådana kan man få in tex en skruvmejsel och få mer kraft att dra ut den om hästen går över bommen. Har man då också vänt bommen kommer den falla ner när du fått los sprintern.

Man kan också låta sätta in en sådan lösnig som nämts här innan. Billigare än att köpa en ny transport!

Jag har funderat på just det där att sätta mina bommar upp och ner för en snabbare utlösning ifall hästen skulle få för sig att klättra över bommen. Men att få riktiga säkerhetsbommar vore ju bäst, vet du vilka firmor som gör det, och går det att göra på alla märken...

jo, men om man har upp och ner får man ju inte loss sprinten när det ligger 300 kg på den...

Blir nog till att installera äkta vara :p

Har för mig att jag har sett att dom har liknande ringar, som man drar loss utifrån, i deras katalog. Alltså IW. Tänkte själv skicka efter sådana .:)

Detta hittade jag :

Eye Bolt. M8 x 35mm Enables the release of breast bars safely from
outside the trailer. Suits the wheel brace supplied with trailer.

Bojs lösning tycker jag är överlägsen. Thules lär också vara bra.

På Boj är det en enkel spak som sitter nertill, utanför skötardörren. När man vrider den öppnas fästet för frambommen och den faller undan.

Vi provade att försöka lösa ut en sådan bom under GHS (jag och en bojförsäljare) medans min pappa hände på den och det gick inte med handkraft att rubba spaken eftersom bommen nyper fast när det blir vikt på den. Det som hände var att när försäljaren sparkade på spaken så vek den sig. Att vi provade detta beror på att under NIHS så fastnade en häst hängades över bommen i en transport med panikbommar av just det slaget som boj har och vi fick med hjälp av slägga slå på spaken som sitter under transporten och till slut löste bommen ut. Det gick inte att dra/sparka på spaken för då hände ingenting. Något som kan vara värt att kolla upp!

Jag är inte ett dugg orolig, jag har ett släp där häst gått över bommen och lätt tagits ner genom panikutlösningen.

på våran star e panik bommarna super smidiga..... hade 3 pers hängande på bommen å kunde fälla den utifrån änå med en hand utan problem... på vårat släp har vi en spak under släpet man vinklar ut å sen trycker uppåt.. kanon nöjd med de =) ingen risk att om hästen hänger på bommen att den ej släpper för fästet e så utformat att de ska gå å fälla bommen med mkt tryck uppifrån =)

Jag har ett BOJ släp med denna panikutlösning och har använt den två gånger. Första gången hände på en tävling. Vi var inte vid hästen utan någon helt främmande märkte att trailern började gunga när hästen gick över frambommen, personen var snabb och löste ut bommen som direkt trillade ner och hästen var förvisso chockad men utan en skråma och gjorde det aldrig igen. Andra gången hände i somras med en unghäst och bommen löstes smidigt ut och hästen trillade ned på alla fyra igen. Vi har aldrig haft några bekymmer med vår panikutlösning, aldrig behövt banka, slå eller smörja. Oslagbart den smidigaste lösningen på marknaden, och också mycket därför jag hyllar BOJ-trailerna. Det är kanske inte ofta det behövs men när så är det verkligen GULD värt. :bow:

Vad bra att det har funkat på era. Då hoppas vi på att detta var ett måndagsexemplar. Jag får hem min nya transport i sommar som har säkerhetsbommar så jag blir lättad över att höra att de funkar! :)

Då måste du haft otur?

Kompisens häst gick över bommen i hennes BOJ transport som är från början av 90-talet och den har panikbommar som var plätt lätt att släppa ned :)

Själv har jag Kylinge och panikbommar och de är också testade med häst som gick över bommen och det var också plättlätt att bara dra ut spaken och sen stod pålle där han skulle :)

Men måndagsex finns tyvärr alltid :(

De flesta nya vagnar har idag bomutlösning från utsidan men jag tror att Boj har den som är mest logisk och lättåtkomlig.

Den jag har tex behöver man något som man får hjälp med hävstångseffekt för att vrida till. Jag behöver alltså en lång stång att stoppa i en "ögla" på utsidan. Öglan kan jag inte vrida om med handkraft.

Boj har ju redan ett "handtag" som man drar, inbyggt. Mycket smidigt!
Jag har dock inte boj själv pga andra saker med dom släpen där jag fann mycket bättre lösningar hos annat märke. Men just deras bomutlösning skulle jag vilja ha på mitt släp!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 089
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 844
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 909
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka