Säkerhet vid betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elanor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 6 778

Elanor

Trådstartare
Såg just en video på Youtube, där proceduren innan en betäckning visades, och jag blev lite fundersam på om det verkligen är nödvändigt med all den säkerthet dom använda sig av! Stoet hade lindad svans och blev tvättad och det är ju inget konstigt med det. Sedan hade dom "hobbles" på bakbenen, alltså nån slags sele runt bakbenen som satt fast längre fram för att hon inte skulle kicka. Sedan hade dom kedjegrimskaft, brems (heter det så?? den som man drar åt runt överläppen). Hingsten leddes av två män i kedjegrimskaft.

Men ärligt, MÅSTE man vidta alla dessa åtgärder? med brems, selar och annat hejhopp för att hästarna skall kunna bli betäckta? Det går ju antagligen inte till så i vilt tillstånd ;) Borde inte hästarna få klara av det själva? Eller är det så stor skaderisk?

Hur går det till hos er, när era ston bli betäckta/hingst betäcker?

*nyfiken*

Sv: Säkerhet vid betäckning

När min ponny blev betäckt så fick hon inte ha bakskor. Sedan betäcktes hon varannan dag så länge hon var dräktigt. Jag vet inte om hingsten hade grimma eller träns, men Presto hade bara grimma. Sen gick dom bara fram med hingsten helt enkelt. Alltså en höll i Presto och en höll i hingsten, ingen lindad svans eller nått.

Sen vet jag inte om det är skillnad på storleken på hästarna, Presto är ju B-ponny.

Min kompis med islandshästar släppte dom bara ihop hingsten med stona (så många som skulle betäckas) i en hage och så fick dom gå dygnet runt, sen gjordes ultraljud på plats innan stoet skickades hem.

Sen vet jag ett arabstuteri där dom också lät stona gå dygnet runt med hingsten, sen för att hingsten inte skulle bli ensam fick han gå med stona enda till vintern, inga problem (jättesnäll hingst).

Vi har förlorat ett sto vid betäckning, så jag förstår absolut att de är väldigt mycket säkerhet vid betäckningar. Handlar ju ofta om stora pengar i hingstarna med :)

Man kan ju tycka att det ska funka naturligt och enkelt. Så tänkte jag men min älskade häst kunde aldrig mer galoppera med ryttare på ryggen efter betäckningen då hon fått sig en smäll på ryggen. Efter 3 tunga år med massor veterinärbesök, kiropraktorer, klinikbesök tog jag det sorgliga beslutet att avliva henne. :cry:

Så nu kör jag bara med inseminering. Även om det är sällsynt det händer olyckor så var ju inte jag hjälpt av det då det hände just MIN häst.

Lycka till iaf/
Gullegryn

Man måste nog veta bakgrunden till varför de gör så här för att kunna döma.
Lindad svans och språnglinor (inte hobbles) är standard hos en del hingsthållare.
Är stoet svårbetäckt så kanske brems är nödvändigt för att få henne att stå still och inte slå mot hingsten.

Sen finns det vissa hingstar som är väldigt heta på gröten, i princip omöjliga att hålla när de har ett brunstigt sto framför sig.
Är hon då dessutom svårbetäckt så kan jag förstå dubbelbemanningen, för att kunna få undan honom om hon börjar bråka...

Det *kan* ju också vara så att just denna betäckning har skett med överutrustade hästar av någon anledning. Det vet vi inte.

Såg just en video på Youtube, där proceduren innan en betäckning visades, och jag blev lite fundersam på om det verkligen är nödvändigt med all den säkerthet dom använda sig av!
Menar du att det kan bli för säkert?

Hobbles är ju kanske inte vad jag sätter på varje sto som ska betäckas precis, och inte två gubbar som håller i hingsten heller. Men jag ser säkerhet som den absolut största prioriteringen vid en betäckning.

Tyvärr fick ju den fina hingsten Advokat avlivas i somras efter att han skulle betäckt ett sto. Jättesynd, men det är sånt som händer när man har med stora starka djur att göra. Säkerhet är mycket viktigt!! Hästsporten skördar alldeles för många offer i både människor och hästar varje år för att det ska anses vara en säker sport.

Lindad svans, språnglinor och dubbelbemanning kan jag förstå, men varför brems? Är det meningen att man ska behöva hjälpa hingsten att våldta stoet. För hur mycket kan hon göra med linor och brems? Vill hon inte såpass att dessa åtgärder behövs så kanske det inte borde göras.

Väl medveten om skillnaden på häst och människa- Vilken människa skulle acceptera, slappna av och få en positiv upplevelse av att bli fastbunden så alla rörelser är begränsade samt få en arm uppvriden på ryggen och sedan påsatt mot sin vilja. Även om man har ägglossning. Bara som jämförelse.

Jag lovar dig, ett sto som inte står för hingsten säger ifrån ordentligt, även om hon har brems.

Däremot gör bremsen ganska bra nytta för med de ston som har en förmåga att slå hårt när hingsten är klar, och på väg att kliva av.

när vi betäckte vårat sto stog hon so en sten. jag höll henne själv i vanligt grimskaft. hingst ägaren ville dock ej att stona skulle ha skor bak men det var inga problem för henne att ha det eftersom hon står som en ko vid betäckning =) hingsten leddes i kedja sen va de inget mer med de.

men jag jobbade på det stallet å vissa ston fick man passa sej för altså. dom kunde vara jätte villiga men när de väl gällde så blev dom hel galna. Mins ett sto som sparkade å hade sej som fansen men hon va storm brunstig. henne fick bi bremsa både i örat och läppen samt sätta spark sele på. hon va lömsk som satan.

jag gillar ju ej att betäcka om stoet absolut ej vill det men vissa sto ägare e envetna.

Menar du att det kan bli för säkert?

Jag menar inte att man ska rucka på säkerheten, men jag förespråkar naturliga betäckningar, så som någon skrev att islandshästarna fick ha det. Lindor, tvättning och träns i all ära, men ihopsnörade bakben och brems kan jag inte säga att jag stöttar.

Hingsten är för övrig hellugn och beter sig kanon.

Här är videon för den som vill se :)
http://www.youtube.com/watch?v=xAJ48nJp9-c

Senast ändrad:

Min fråga var (som sagt) ifall all utrustning verkligen behövs för att genomföra en betäckning. Bremsen och selen runt bakbenen framför allt.

Det beror väl helt på hur rädd man är om sin hingst.
Räknar man kallt med att stoet kan slå av frambenen på honom så behövs det inte.
Är man rädd om sin hingst, både ekonomiskt och känslomässigt, så ser jag ingen anledning att betäcka utan språnglinor.

Språnglinor hindrar inte stona från att röra sig, de kan gå i dom. Det är när de vill sparka de hindrar stona från att få in höga smällar.

Jag förstår att folk har alla de där säkerhetsåtgärderna pga det du skriver.
Men jag får ändå våldtäktsvibbar :crazy:

Edit:
Såg precis videon och det tycker jag verkligen inte ser ok ut :O

Senast ändrad:

Det gäller att hingstägarna vet hur man använder spronglinor.

Min syster hade sitt sto hos en hingst där de använde linor.
Bara det att de band henne i ett träd och gick sedan ifrån henne för att hämta hingsten. I samma veva kom sopbilen.
Stoet skenade iväg med linorna och skar upp karlederna på bägga bakbena.
Fick avliva henne efter ett par veckor på klinik.....

Men som sagt om det finns mer personer inblandade kanske det är bra....

Ojdå, det lät ju inge vidare :o

kl
Är det vanligt att stona säger ifrån såpass vid en betäckning, att de kan skada hingsten allvarligt? Om stoet nu är på betäckning under flera dagar kanske, är det inte bättre att vänta tills hon är sugen, istället för att tvinga hingsten på henne? Min tanke är, att om man låter hingst och sto gå i tex en paddock ihop, då har ju hingsten chans att flytta sig om stoet blir sur, och man kan ta ut hingsten ur paddocken.

Jag har ingen erfarenhet alls av avel, det är därför jag stället alla dessa frågor! :angel:

Jag har ingen erfarenhet alls av avel, det är därför jag stället alla dessa frågor! :angel:

Men lita då på mig, när jag säger att språnglinor är guds gåva till hingsthållarna.
Det är inte bara hingsten som finns i skottgluggen, även människor kan komma ivägen för en spark från ett sto.

..och ja, det förekommer säkerligen varje år att ston sparkar av benen på hingstar.
Grejen är bara att det mörkas, eftersom hingstägaren i samma ögonblick som det händer, inser hur idiotiskt det är att inte använda linor.

Men lita då på mig, när jag säger att språnglinor är guds gåva till hingsthållarna.

inte bara till hingsthållaren, vår vet la på hästen språnglinor när hon hade fått kolik för ett tag sen och skulle undersökas rektalt. en så enkel sak, som kan förhindra så mycket!

Liknande trådar

Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 570
Senast: token
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka