Säkerhetsstigbyglar till BARN?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad finns det för säkerhetsstigbyglar till barn, och vilka är bäst? Är juniorstorlek för stort för mindre barn eller funkar det? (tycker inte jag sett barnstorlek någonstans utan på sin höjd junior)

Shettisen har en syntetsadelputa, och någon sadistisk person har tyckt att det är en himla fiffig ide med 'vanliga' stigbyglar (i lättmetall fö) till den, dvs inte säkerhetsditon. Det känns inte sådär helt hundra att hiva upp ett litet nybörjarbarn i dylika. Men vad finns det för sort för barn och vilka är bäst? Jag tänkte att plaststigbyglar med 'galler' framför borde vara perfekt, men hittar de bara i junior, och då SER de stora ut i alla fall?

Sadeln är ju en pytteliten sak i sådär 12"

Så, tips?

Sv: Säkerhetsstigbyglar till BARN?

hansbo ska ha i sitt sortiment stigbygeln med gummiband i barn,junior,dam & herr modell.

Fast den med gummiband rek inte vad jag hört? Metallen mattas och fotplattan böjer sig sakta men säkert? Fast kanske inga problem med små lätta barn?

Men sen jag läste det har jag börjat kolla på folks gummibandsditon, och än har faktiskt alla som inte varit nya just gett sig lite i 'fotplattedelen'. Det har varit från ungdomar och uppåt dock jag kikat, inte barn. Men de med snodd är de enda jag nu när jag googlat hittat i barnstorlek faktiskt.

Har en kompis som har en shettis med dito sadelputa. Till den har kompisen stigbyglar i barnstorlek och tåhättor (tror jag det kallas) från Hööks. Verkar funka utmärkt, det blir ju som gallerstigbyglar (vilket jag själv föredrar av säkerhetsstigbygelmodellerna).

Fast den med gummiband rek inte vad jag hört? Metallen mattas och fotplattan böjer sig sakta men säkert? Fast kanske inga problem med små lätta barn?

Men sen jag läste det har jag börjat kolla på folks gummibandsditon, och än har faktiskt alla som inte varit nya just gett sig lite i 'fotplattedelen'. Det har varit från ungdomar och uppåt dock jag kikat, inte barn. Men de med snodd är de enda jag nu när jag googlat hittat i barnstorlek faktiskt.

Hur menar du? JAg har urgamla stigbyglar med urgammal snodd. Vad är det med plattan? Jag hänger inte med riktigt :o

Finns jättebra trådar med bilder, men om du tänker dig att fotplattan är vågrät och rak, såhär -, så med tiden så den delen där det är snodd är ju klenare, så metallen mattas, så det blir såhär / fast mycket mindre såklart. Men sidan där snodden sitter blir lägre, och fotplattan är inte vågrät längre.

De med gummisnodd böjer sig plattan lite på ja, efter några års användande med vuxenvikt. Tror inte det är någon fara med små barn.

KOllat på hättorna, men inte hittat barnstigbyglar att fästa dem på hos Hööks?

Men som sagt, junior kanske funkar, eller?

Jag har svårt att tänka mig att de ska töja sig med tanke på hur små barnen är som kommer rida i och med så liten sadel. Kan du inte köpa såna tåhättor/-skydd som gör att foten iaf inte åker igenom :)

Jo, skulle jättegärna köpa hättor, men måste ju ha ngt att fästa dem på, och bara hittat barnstorlek på endera de med snodd, eller på 'helgjutna', där det är 'hel' platta under foten (sådana som sitter på med, så kan inte sätta dit hättan).

Men som sagt, kanske går lika bra med junior, då kan man ju skaffa sådana i plast, och så hätta på det? (Vill gärna ha i plast/lättmetall, putan i sig väger typ ingenting, ett par vanliga stigbyglar väger mer än den totalt, så kan man hålla vikten nere så barnen kan sadla själv så är det ju bekvämt)

Men trott juniorstorlek blir för stort? Men kanske det inte blir? Eller kanske inte gör något om det är för stort om det är med hätta?

Jaha, oj man kanske ska läsa ordentligt :p

Ja junior borde väl funka. Kan du inte svänga in på t.ex. Hööks och kolla vad de har? De kanske har en puta hemma så du kan kolla hur stora stigbyglarna blir?

Finns jättebra trådar med bilder, men om du tänker dig att fotplattan är vågrät och rak, såhär -, så med tiden så den delen där det är snodd är ju klenare, så metallen mattas, så det blir såhär / fast mycket mindre såklart. Men sidan där snodden sitter blir lägre, och fotplattan är inte vågrät längre.

Nu fattar jag! Tack för förklaring! :)

Ska kolla mina stigbyglar i morgon men jag kan nästan svära på att mina stigbyglar med snudd definitivt inte har skaffat sig en lutning trots en ålder på mellan 10 och 15 år :) Men de kanske är sköra på annat sätt pga åldern?

Eller så har du bara inte märkt av den förändringen för att den är så liten ;)

Mjo, får åka förbi, måste iaf byta ett träns på Hööks, storl shetland blev för litet. Smart ide jmf med putan där, det är ju just en sån jag har härhemma. Ska se imorgon hur stort/litet det blir med de barnstigbyglarna som sitter på med, så kanske man lättare kan bedömma hur junior skulle bli om det bara finns det. (Och så hoppas vi barnet inte lyckas köra igenom någon fot imorgon..)

Du skulle ju kunna ta med en av de stigbyglarna som du redan har och jämföra med deras junior?

Annars får barnet rida utan stigbyglar/-läder. Det gör 'mina' barn som kommer och rider.

Hätta är bra. Det har jag själv vid nästan all ridning, enda sortens stigbygel som jag litar på som riktigt säker. Och Lilla M som är fodervärd på min shettis har det också. Hon vill egentligen hellre ha såna stigbyglar som de stora tjejerna, men vi har sagt att antingen har hon hättor eller så åker ponnyn hem.

Jag tror att hon har juniorstorlek, det gör som sagt inget om de är stora när man har hätta. Dessutom har barn ofta ganska klumpiga vinterskor.

Kan vara så också :D

Men om den nu är så liten, har den då någon betydelse?

Jo, får se, i värsta fall kan jag ju annars sätta dit ett par av mina med, stora som hus, men foten åker ju ut igen. Iofs pratade den lilla tösen om att hon minsann ville rida barbacka, för det hade de gjort på ridskolan förra veckan. Jag vet inte om bävernylonoverall och isig ponny är bästa kombinationen dock, men vi får väl se vad hon vill. Risken att hon åker av är väl inte så stor, det kommer hållas hårt i snöret. (Han är enligt uppgift synnerligen välartad med vuxen i snöret, och synnerligen ligistartad utan vuxen i snöret *s*) Men ska hon fortsätta komma och rida vill jag hon ska ha riktiga grejor.

Mina stigbyglar till putan är lika små som de barn de har på Hööks (de svarta i plast som är tänkt till putan, jag har exakt likadana men i lättmetall då), så kan mäta med dem.

Kan vara så också :D

Men om den nu är så liten, har den då någon betydelse?

Jag tror att i 99% av fallen är det ingen fara, händer inget. Annars skulle de slutat säljas för länge sen. Haken är ju bara att veta om man råkar ha de där 1% som kommer att brista och helt enkelt gå av. Jag undviker dem numera dock, jag har australiensiska. Jag överväger dock köpa med hätta nu när Lillen ska ridas in. Han är ponny så får väl stå ut med fuldelen, kan kalla det ponnykitsch ;) (Dessutom så han kan bocka han, gör han med mig på som i hagen så vill jag ha idiotsäkra stigbyglar... :crazy:)

Hätta är bra. Det har jag själv vid nästan all ridning, enda sortens stigbygel som jag litar på som riktigt säker. Och Lilla M som är fodervärd på min shettis har det också. Hon vill egentligen hellre ha såna stigbyglar som de stora tjejerna, men vi har sagt att antingen har hon hättor eller så åker ponnyn hem.

Jag tror att hon har juniorstorlek, det gör som sagt inget om de är stora när man har hätta. Dessutom har barn ofta ganska klumpiga vinterskor.

HUR stora går bra? Jag har ju som jag skrev nyss funderat på att köpa med hättor till mig att ha nu vid inridningen. Och flickan kommer nog nu i vinter inte rida så jätteofta (en gång i veckan kanske, ett par ggr vissa veckor), och då rent teoretiskt skulle hon ju kunna ha mina, de blir ju superstora, men om det inte gör något? Istället för att köpa 2 par. Och sen kan man köpa ett par mindre om/när hon visat att hon inte ledsnar, och börjar rida lite mer (typ det blir sommarlov och hon kommer bosätta sig hos mormor och mormors sambo *s*)

Liknande trådar

Utrustning De flesta stigbyglar finns ju bara i Herr, Dam och Junior. Har dock hittat vanliga stigbyglar i stl barn. Vilket är lagom size till...
Svar
3
· Visningar
1 138
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 510
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka