Säkerhetsstigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spirelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 107
S

Spirelli

Nån som provat säkerhetsstigbyglar av nyare slag? Alltså inte gamla klassikern med gummisnodd och ine australiensiska. Med provat menar jag helst åkt av och haft nytta av dom. Pris och inköpsställe gärna.

Sv: Säkerhetsstigbyglar

Jag har kwick-out stigbyglar. De ser ut som vanlig astigbyglar, men utsidan och fotplattan löser ut om man fastnar i dem. Fördelen är att de är snygga och inte så klumpiga, och jag har aldrig lyckats fastna i dem när jag åkt av (Och jag brukar lyckas med det mesta!)
Naktdelen är att de kan gnissla omman inte oljar dem då och då.
De kostar mellan 750-900, och finns o köpa på de flesta stället. t.ex. hööks, stenbergs läder, hästbiten osv...
510073.jpg

Jag har oxå kwick-out stigbyglar, tycker att dem är de snyggaste säkerhetsstigbyglarna som finns på marknaden i dag...o de funkar oxå...vi har provat, jag o pållen :angel:

Jag har Sprengerstigbyglar, och de har fungerat varje gång jag gjort en ofrivillig avsittning.
Sprenger kostar ca 1200 - 1300 kronor.

Immer

I stallet använder vi Safe-Rider stigbyglarna.

HS7410_ptn.jpg

Väldigt säkra, omöjliga att få igenom foten i och öppnas så fort tån slår emot den inre delen!:idea:

Jag har Sprengers 4-ledade stigbyglar.

Till ridskolan köpte vi i US in säkerhetsstigbyglar till alla hästar i höstas, vi valde Kwick-Out stigbyglar till hela bunten. Några har tidigare haft australienska samt de med gummisnodd på sidan, annars vanliga men nu har som sagt alla Kwick-Out.

lånar tråd lite..
sånnadär som är böjliga. med svartgummi.. får man tävla dressyr med dem?

Kwick-Out stigbyglarna är sjukt klumpiga jämfört med vanliga stigbyglar.. plus att man inte kan ändra fotplattan, som är lite väl hal, med tanke på att stigbyglarna är så tunga! dom gnisslar som fan! alla hästar i högvakten har såna hemma i stallet.. men visst är dom effektiva!

Jag har just beställt ett par Röper från Tyskland, helgjutna, verkar vara hur säkra som helst :)
Hoppas på att jag ska känna mig säker med dessa, jag som är så rädd för att fastna och bli släpad (värsta mardrömmen) :crazy:

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 136
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 148
Senast: cili
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 559
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka