säkerhetsstigbyglar.

Sv: säkerhetsstigbyglar.

undrar om jag inte ska prova sådana med gummiband, de ser ju ut som de skulle släppa vid tryck iallafall. Har ridit med Kvick out en gång men upplevde de som trånga att jag nästan satt fast ändå, och jag kan inte hitta dem i herrstorlek. Någon som vet om de finns ?
Kommer defenitivt att skaffa andra och kommer aldrig att rekomendera australienska till någon..

Jag har gjort en del frivilliga avsittningar från min hoppsadel med Sprengerstigbyglar, och de har släppt fortare än kvickt från foten. Så att de klassas som säkerhetsstigbyglar är inte konstigt.

Immer

Jag har numera ledade stigbyglar till båda mina sadlar (sprenger-kopian, minns ej märket) och jag älskar dem! Minskar risken att fastna och så följer de ju med i fotens rörelser.. Hatar att rida i andra stigbyglar, om man rider i någon annans sadel eller så.

Har tidigare haft australiensiska stigbyglar, men de gillade jag inte. Innan dess hade jag med gummiband och de gillade jag egentligen, men jag hade problem med att de "öppnade" sig, alltså i sidan där gummibandet satt så gav det vika..Svårt att förklara. Så man satt helt snett med foten, inte alls bra..

Har ngn annan varit med om detta? Mamma som haft sina stigbyglar i 10 år har aldrig varit med om det, men för mig hände det så med flera par, i olika prisklasser, så det var inte för att det var billigt skit..

Har hänt mig en gång, som tur var är min häst så väldresserad och lugn så han rörde inte en hov. Men jag kom inte loss, och hade jag inte haft med en kompis som kunde ta loss mig så vet jag inte hur det hade gått.. :crazy:

Då hade jag vanliga stigbyglar. NUmera har jag Sprenger, men tror faktisk inte någon stigbygel är säker mot just det. Bara dom som är stängda framtill. Man får helt enkelt vara superförsiktig!

HS8437_ctn.jpg
:bow:

Det är min värsta fasa, att fastna i stigbygeln...
Rider själv i quirk out, är inne på andra paret nu för det är en metallbit som lossnat i dem och nu skulle jag behöva köpa ett par nya till...
Dock fungerar de ändå. Enda är att de gnisslar en del...

Har varit med om att stigbyglar med gummiband gått sönder, de helt enkelt sprack i själva stigbygeln. Jag o hästen kom i otakt på en hoppträning...lite snopet.
Pang så låg jag där i en hög...Vet inte vem som var mest förvånad, hästen eller jag....

Annars har jag hört att de med gummiband kan gå upp utan anledning, dessutom måste man ju kolla så att gummibandet är fräscht och inte torrt. Men hellre det än att fastna...hu.

svea skrev:
Jag har ett par Röper, de är i någon sorts plats och har en helgjuten tåkappa, så det går inte att fastna på något vis. Dessutom rejäla nabbar där foten ska vara, så att man inte halkar.

Jag har också Röper :love: De bästa helt klart.

Ponnyn jag rider (inte min, utan ridskolehäst) har australiensiska, hade helst velat ha mina Röper där med men jag vågar inte, jag är rädd att folk ska fråga en massa och det orkar jag inte med.
Ser då alltid till att krampan är öppen så lädret lätt släpper om jag skulle trilla av.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har australiensiska, dock skulle jag bytt för länge sedan iom att jag fastnade i dom för snart ett år sedan och råkade ut för en ganska allvarlig olycka..

Det är första gången jag fastnat i dom och jag har alltid haft sådana.. Gillar inte de med gummisnodd, tycker det är ostabila på något sätt..

Jag hade vanliga "dressyrstigbyglar" på min dressyrsadel innan (helgutna) men bytte till ledade då det känns mkt säkrare att rida med dem, sedan så kan jag få ont i knäna när jag rider och då är det gött att det sviktar när man trampar ner :):love:

Jag har också varit med om olyckor, där både jag och andra fastnat i stigbygeln trots att det är säkerhets stigbyglar.

Jag hade förut ett par med gummisnodden på sidan. Men dom är inte till att lita på:smirk:
Jag red en ridskoleponny som råkade kliva på en kon så han hoppade ett steg i sidled så jag föll av och foten satt sååååå fint fast i stigbygeln, jag fick nog kämpa i flera minuter innan jag tagit mig loss!
(Foten vred snett så att den fastnade i metall delen av bygeln)

Linnea_1987 skrev:
Stigbyglarna med gummisnörena kan man lita på :)

Jag håller inte med dig... De med gummisnodd har bara en helgjuten sida och blir därför mkt svagare i sin konstruktion. Stigbygeln kan helt enkelt GÅ AV utan förvarning! Därför är de stigbyglarna förbjudna inom montén, inte så kul att rida i 40-50 km/tim och rätt som det är går ena stigbygeln av.

I övrigt måste jag hålla med övriga om den autraliensiska stigbygeln, jag rider med dem själv och de är nog inte så säkra. Jaghar fastnat en gång själv (många år sedan så ägarinnan hande satt dem bak och fram) och en kompis till mig har fastnat och blivit ganska illa tilltygad.

Jag har även ett par islandstigbyglar, dock är det svårt att rida med dem om man har ridit med vanliga stigbyglar innan eftersom stiglädret gärna vrider sig (eftersom man gör det med vanliga stigbyglar) Jag tyckte inte att jag fick tillräckligt med stöd i dem. Annars borde väl konstruktionen vara sådan att det är omöjligt att fastna?

När jag får råd ska jag införskaffa ett par quick-out.

Jaghar bara ridit i ett par quick-out vid ett tillfälle och då trivdes jag jättebra med dem.
Huruvida de är 100% säkra vet jag dock inte.

domino skrev:
Här är de australiensiska:

4258.jpg
:mad: , det är såna jag har,, nä nu blir det o åka o köpa nya på en gång:smirk: , Min dotter vill ju rida ibland o inte fasen vill jag det ska hända min lilla gumma ngt,, o inte mig heller naturligtvis:smirk:

sussa skrev:
:mad: , det är såna jag har,, nä nu blir det o åka o köpa nya på en gång:smirk: , Min dotter vill ju rida ibland o inte fasen vill jag det ska hända min lilla gumma ngt,, o inte mig heller naturligtvis:smirk:

Det är rätt tänkt. Jag får dras med mina ett tag till eftersom jaginte har råd just nu med nya. Quick-out går ju på 700kr iaf.

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 854
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som... 2
Svar
22
· Visningar
2 816
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka