Säkerhetsväst - rörligast, skönast?

Sv: Säkerhetsväst - rörligast, skönast?

Jag köpte en Airowear Outlyne häromdagen. Läste om någon annan som hade plockat ur själva skyddsmaterialet och tagit loss så det blev hälften så tjockt, det är ju som två delar som är ihopsydda, väldigt enkelt att dra loss. Så jag testade, men bara på framsidan av västen, tycker det är där det är jobbigast att det är tjockt.

Har inte hunnit rida med västen än, men tänkte nog ta en ridtur idag. Den känns dock väldigt smidig och skön när jag testat den här hemma, visst det skyddar inte lika bra, men bättre en tunnare väst än ingen alls väl?

Du hade inte tänkt tävla/träna terräng med den så hoppas jag?

Köpte du rätt storlek undrar jag med tanke på bekymren? Låter som om ryggplattan skulle vara för lång över/runt ryggen och det tyder på att den är för stor. Hemskt jobbigt att behöva få ont.

Mängden storlekar var en anledning till att jag köpte en Outlyne då jag inte är helt "normalt" byggd i min överkropp... ;-)

Jag kan inte förstå hur dessa västar med paneler är tillåtna. PANELER för skydd:confused: Har aldrig sett en hjälp med paneler, och varför, jo med skydd vill man fördela ut trycket på en större yta.
Landar man på en sten eller dyligt så är det endast den panelen som tar emot stöten som fördelar ut trycket.

Jag har inte hittat någon väst som jag har trivts med. Jag rider i en ryggplatta som jag även har när jag åker slalom. Den skyddar min ryggrad. Sen har jag en bröstskydd som jag inte använder, tyvärr, då det inte sitter så bra på min kropp. Ryggplattan är också av paneler, talar emot det jag skrev tidigare, men de är sammakopplade så de fördelar ut trycket. Dessutom ingår ett njurbälte.

Jag även sett ridkavajer med ryggskydd insydda. Samma skydd i praktiken som jag har:
http://www.hippson.se/blogs/cissirules/kavaj-ryggskydd.htm

Det absolut viktigaste att skydda på kroppen är huvudet och ryggen. Bröstkorgen; revben gör ont att bryta men det gör inte lika stor skada.

Den enda jag kan rida i är pheonix tipperary eventer. Inte godkännd och finns inte i Sverige längre. Men när jag nött ut min förra och provat en mängd andra gav jag upp och beställde en likadan.

Samma här. Nästa gång jag köper en väst blir det en sån. Ingen idé att lägga pengar på någon annan som jag ändå inte kommer använda.

Hur är det förresten med skyddvästen, ska ryggdelen gå ner till sista svanskotan, eller? Vissa västar jag har haft och provat har stött i sadeln, och det blir ett irritationsmoment. Hur långt ner ska de gå?

Jag kan som så många andra här varmt rekommendera Outlynevästen. Köpte min i våras efter att min hårda sak från Jack Ellis tjänat ut efter 9 år (vilken ansågs vara bra och smidig 2002).
Är supernöjd med min Outlyne då den är smidig och följsam. Tack vare resåren i ryggen kan man andas och bocka sig när västen är tight inspänd.
Har själv genomlidigt en stel och hård grön/blårutig väst i mitten på 90-talet, en beydligt smidigare grön från Källquist i slutet på 90-talet och min blå från Jack Ellis. Säger bara: prova en Outlyne!
Tyvärr svettas jag ordentligt under alla säkerhetsvästar och Outlynen är inget undantag, men med tröjor i funktionsmaterial så märks det inte direkt förrän man tar av sig västen.

Min Outlyne förstör mina funktionströjor, hur gör du?
En användning så är det trådar uppdragna ur tröjorna från kardborren. :mad:

om kardborren är "fri" när du har västen spänd så kanske du kan sprätta upp och klippa av den biten som förstör tröjan?

Min Outlyne förstör mina funktionströjor, hur gör du?
En användning så är det trådar uppdragna ur tröjorna från kardborren. :mad:

Hmm... det är inget jag lagt märke till. Skulle i så fall vara på armarna om de kom i kontakt med kardborren på framsidan, men jag tycker nog att mina tröjor håller sig rätt fina. Det är ju rätt mycket som kan slita ner en funktionströja snabbt! :(

Jag köpte en Airowear Outlyne häromdagen. Läste om någon annan som hade plockat ur själva skyddsmaterialet och tagit loss så det blev hälften så tjockt, det är ju som två delar som är ihopsydda, väldigt enkelt att dra loss. Så jag testade, men bara på framsidan av västen, tycker det är där det är jobbigast att det är tjockt.

Har inte hunnit rida med västen än, men tänkte nog ta en ridtur idag. Den känns dock väldigt smidig och skön när jag testat den här hemma, visst det skyddar inte lika bra, men bättre en tunnare väst än ingen alls väl?

Det låter som en otroligt dum idé. Då skulle jag köpt en annan väst från början :crazy:

Jag blev trampad när jag åkte av för ett tag sen, nu hade jag tur o det var bara foten som rök. Men om han trampat mig över kroppen hade jag velat ha så bra skydd som möjligt.

Köpte du rätt storlek undrar jag med tanke på bekymren? Låter som om ryggplattan skulle vara för lång över/runt ryggen och det tyder på att den är för stor. Hemskt jobbigt att behöva få ont.

Mängden storlekar var en anledning till att jag köpte en Outlyne då jag inte är helt "normalt" byggd i min överkropp... ;-)

Jag vet inte, jag har funderat på det faktiskt. Jag fick hjälp av de i affären, men jag vet inte hur bra koll de hade. Jag är väldigt liken och det fanns inte mindre storlek. I midjan är det på innersta, men jag ville gärna spänna mer för jag tycker det känns som att den glider upp lite annars. Men i affären sa de att jag inte skulle spänna mer, de tyckte att jag inte kunde andas om jag spände för hårt. Jag tyckte att jag kunde andas utmärkt, jag tyckte att det var skönare när det satt tight.

Barnstorlekarna fanns ju mindre runt bröstet/midjan, men då var de alldeles för korta istället. Kanske ska ta med den till någon annan affär och fråga. Jag är 168 lång, så jag är ju inte liten på det hållet, men jag har smal bröstkorg och väldigt smal midja, vilket ställer till det. Outlyne var ändå den första västen jag överhuvudtaget kunnat ha, sist jag hade en passande väst var jag väl 12 och hade en barnväst. Sen växte jag på längden och då fanns det inget som passade längre.

Hur vet man om den är lagom då? Hur ska den sitta? Jag ifrågasatte det redan vid köpet, för jag tycker det känns konstigt i ryggen/nacken. Jag kan tänka mig att den är för bred helt enkelt. Men de sa att den satt bra. :confused:

Airoware - utan tvekan! Jag köpte först en Airoware Zippa plus (med axelskydd) och trivdes bra i den men så fick jag för mig att köpa en Racesafe för den hade ju alla pratat så varmt om och den skulle vara så mycket smidigare. Jag kan säga att Racesafen satt SÅ mycket sämre än min gamla väst så numera har jag sålt den och återgått till min Airoware:)

Och jag säger som många här, att efter en stunds ridning så värms materialet upp och blir mjukt och följsamt. Visst är väst obekvämt jämfört med utan men hellre lite obekväm än en kvaddad rygg eller trampskador med inre blödningar som följd!

Jag vet inte, jag har funderat på det faktiskt. Jag fick hjälp av de i affären, men jag vet inte hur bra koll de hade. Jag är väldigt liken och det fanns inte mindre storlek. I midjan är det på innersta, men jag ville gärna spänna mer för jag tycker det känns som att den glider upp lite annars. Men i affären sa de att jag inte skulle spänna mer, de tyckte att jag inte kunde andas om jag spände för hårt. Jag tyckte att jag kunde andas utmärkt, jag tyckte att det var skönare när det satt tight.

Barnstorlekarna fanns ju mindre runt bröstet/midjan, men då var de alldeles för korta istället. Kanske ska ta med den till någon annan affär och fråga. Jag är 168 lång, så jag är ju inte liten på det hållet, men jag har smal bröstkorg och väldigt smal midja, vilket ställer till det. Outlyne var ändå den första västen jag överhuvudtaget kunnat ha, sist jag hade en passande väst var jag väl 12 och hade en barnväst. Sen växte jag på längden och då fanns det inget som passade längre.

Hur vet man om den är lagom då? Hur ska den sitta? Jag ifrågasatte det redan vid köpet, för jag tycker det känns konstigt i ryggen/nacken. Jag kan tänka mig att den är för bred helt enkelt. Men de sa att den satt bra. :confused:

Du kan ju få barnstorlek med lång ryggplatta förutom då att alla storlekar kommer i tre olika längder generellt. Dvs att du kan få storlek x med längd a, b el c från midja rygg-midja fram, sen kan du få den med ryggplattelängd d, e el f. Så en xad är kortkort medan en xcf är långlång, men de har samma mått runt om.

Ta dina mått och kika i den här tabellen http://www.airowear.co.uk/Outlyne.pdf så ser du om du dels redan har rätt storlek och annars vilken du skulle haft.

Jag tycker du ska försöka prova igen. Jag har T2 slim (teen size) med lång ryggplatta på min och är någon cm kortare än vad du är. Största barnstorleken med extra lång platta är lika lång som den långa i barnstorlek så det finns säkert något som passar bättre :)

Det låter som en otroligt dum idé. Då skulle jag köpt en annan väst från början :crazy:

Jag blev trampad när jag åkte av för ett tag sen, nu hade jag tur o det var bara foten som rök. Men om han trampat mig över kroppen hade jag velat ha så bra skydd som möjligt.

Men som sagt - bättre en väst som är lite tunnare framtill än ingen väst alls, eller?

Du får gärna komma med tips på tunnare säkerhetsvästar annars, jag har inte hittat någon tyvärr.

Just nu har jag inget måttband, och jag minns inte riktigt vad min modell hette. Men det var en T-modell i alla fall, tror det var T2 Slim. Ska kolla imorgon när jag är i stallet.

Vet att jag testade den största barnmodellen också, men den kändes inte alls bra.

Tips på säkerhetsväst till mig? Jag är kort (156 cm..), och har ca storlek Medium. Alla säkerhetsvästar i "standardstorlekar" är för långa för mig (funkar extra dåligt om man ska klättra och så tycker jag).
Vill ha en säkerhetsväst som är riktigt smidig och "nätt".

Själv åkte jag av 1999 och skadade tre kotor i bröstryggen. Ridförbud av läkaren i över ett år :( Hade jag haft västen på mig hade jag nog klarat mig med lite blåmärken o skrapsår. Nu, 12 år senare har jag nyss börjat rida igen. Har provat 2 västar som jag fått låna och båda tar i bakvalvet så att västen trycks upp i nacken på mig. En biverkning från ryggskadan är ju att min rygg är lite krökt. Om jag förklarar så här: Om man tittar på mig från sidan så är min rygg bröstkorg lite bakåtböjd så att jag ser ut som ett S ungefär. Inte så mycket men lite grann. Svårt att förklara. Men jag vet inte om det är därför västarna sitter då illa på mig och är för långa i ryggen. Är ju dessutom stooor så barnstorlek är inte ett alternativ. Jag får helt enkelt leta vidare och ta risken under tiden. Nu går ju min medryttarhäst i slow motion så det är nog ingen större fara, men även han kan ju bli rädd till exempel.

Har ridit flera år med en Racesafeväst som jag inte har varit så nöjd med. Den slår i bakvalvet på sadeln trots att jag har en flatback. Airowears västar är betydligt bättre och dom har många storlekar vilket gör att du får en mycket bättre passform. Har dock hittat en väst som anses vara den bästa västen i världen. Många av elitryttarna utomlands rider i den; Rodney Powell-västen. Den har över 200(!) olika storlekar vilket gör att du får i princip en skräddarsydd väst. Den har också förstärkt skydd för ryggraden. Man får väldigt mycket väst för pengarna!

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 470
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka