Säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nadin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 998
N

Nadin

Undrar hur många av er som använder säkerhetsväst och vad tycker ni om den att ha den?
Vad ska man tänka på när man köper västen och vad betyder de olika klassen? Ex. beta klasss 3.

/ Erika

Sv: Säkerhetsväst

Jag har ridit en del me väst ute i skogen när ja ridit unghästen, o ja tycker de e skitskönt!! Förvisso känner ja mej smidig som en flodhäst vid uppsittning, men ja kan ju lova att den håller tuttarna på plats :bow: :bow: !! Ja tycker att ja rätar upp mej o sitter bra me västen på, men de e ju en smaksak.....

Jag har inte haft råd med nån ny efter att den andra gick sönder :smirk: Men jag sitter rakare jag också, och tycker det känns ganska säkert. Ska definitivt försöka skaffa mig en sån nu när jag skaffat unghäst :crazy: det är så dumt att inte ha det ju, om 20 år kommer nog alla ha det och vi kommer bli lika förfärade som när vi ser någon nu utan hjälm :D Kanske :angel:

Beta är en säkerhetsmärkning. Beta tre är den väst som har den högsta säkerhetsklassen.

Använder säkerhetsväst när jag rider för skolan, då jag alltså måste... På fritiden använder jag den aldrig.
Tycker att det blir så instängt o stelt.
Men o andra sidan är det ju alltid bra att använda för säkerhets skull...

Jag rider nästan alltid med västen. Man blir ju lite stel, men sitter också rakare. Det man ska tänka på när man köper en ny är att den ska vara bekväm, du ska ju ändå använda den ofta och röra dig mycket och länge i den. Se till att den är lagom stor. Baksidan ska gå lite nedanför svanskotan ungefär. Framsidan ska täcka revbenen, det är ju ryggraden och revbenen den främst skyddar.. När jag köpte min fick jag prova och sitta i den på en sadel som låg på en såndär "sadel bock". De brukar hjälpa till i affären med att prova ut.
I början tyckte jag att den var rätt obekväm men eter ett tag vande man sig vid den och jag tror nog att den mjukade upp sig lite. Nu känner jag mig nästan naken utan den. Jag tycker att min väst var en bra investering och jag har haft nytta av den, t.e.x. en gång när jag flög av rätt in i en oxer.. hästen vägrade.. jag hoppade... :-)
Jag tror också som fiaskurken att det kommer bli lika vanligt som att ha hjälm i framtiden.

Jag rider alltid med västen på. Vilket har lönat sig, då jag föll av en gång och hästen trampade mig lite grann. Det hade lätt blivit en värre skada om jag inte haft den.
Det du borde tänka på när du köper en väst är egentligen att den ska gå så långt ner som möjligt på ryggsidan, men inte så att den går i sadeln.

Jag kommer att köpa en begangnad s. väst den har varit använt typ 10 gånger och sedan dess har bara leggat i ett skåp.Konstigt någ är den st. small och den passar mig :confused: I vanliga fall har jag st medium i klädder. :angel:
Är det annat storlekar i västar än i klädder? Kanske ska man inte jämföra?

Jag använder aldrig väst. Har aldrig haft nån heller. Har nog haft tur hittils när jag trillat av o aldrig haft väst på mej, trots endel riktiga flygturer. Kanske är jag ung o dum... :crazy:
Har lånat en väst kanske tre gånger men tyckte jag kände mej fastlåst och obekväm.
Har dock funderat på att köpa en när jag får pengar :angel: om jag tränar terränghoppning nån gång men även för att jag sitter rakare för det har jag problem med. Tror det skulle hjälpa endel. Hade jag en skulle jag nog använda den men säkert isf för att få ordning på rakheten o för att jag måste när jag terrängtränar, tar nog ett tag att vänja sej om man inte är van från början...tyvärr..

Jag hade säkerhetsväst när jag var yngre och red mera ut och hoppade mer och red vildare hästar. Visst, jag kan åka av nu med och slå mig halvt fördärvad men jag trivs bättre utan väst och upplever att jag har större rörelsefrihet och sitter kvar bättre.
Tipsar om märket Jack Ellis som faktiskt var gasnka skön och formade sig snabbt och bra!

När jag rider medryttar-pållen har jag säkerhetsvästen på mig, det känns säkrast så då han inte är så utbildad. Tackar gudarna för att jag hade den i tisdags när vi blev skrämda och jag fick mig ett bad i en snårig, blött dike! Landade på huvud/rygg på något konstigt vis, idag är jag bara öm i några muskler. Vill inte tänka på hur jag varit annars.

På ridskolan rider jag inte med väst, kanske dumt, med det känns bara som den skulle vara ivägen då.

Fick västen av ägarna till medryttar-pållen. (Tack igen!)

För tillfället använder jag alltid säkerhetsväst vid ridning. Jag har en Jack Ellis klass 3 som jag tycker är skön.

*Det viktigaste när man köper en väst är att den är skön! Dock är alla lite obekväma i början... Prova den en bra stund i affären så att den hinner forma sig lite av kroppsvärmen!
*Använd ALLTID bara en tunn tröja under västen tex en T-shirt. Västen skyddar inte lika bra om den sitter utanpå collegetröjor och liknande!

Jag känner minst två ryttare som tack vare sin säkerhetsväst inte är invalidiserade idag!

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka