Säkerhetsvästarna... icke godkända?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mildis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 728
M

Mildis

Hej!

Ja, i morse när jag läste tidningen hittade jag den här sidan och det blev lite oroväckande men som tur var så uppfyller min väst alla dessa krav den behöver. Men det gjorde inte den här nya västen som kallas för RACESAFE RS 2000 (vet inte exakt men ni kanske förstår vilken det är) och den kan ni se SIST av alla västarna på den här sidan. Jaa, och nu så står det ett klart rött NEJ för att den inte uppfyller kraven och då är frågan kommer den då att bli icke godkänd. Det står även i artikeln att alla dessa är CE-märkta men alla uppfyller dock inte de här kraven. Kommer det då att ändras? Kolla även på de andra som det är ett rött nej under. Vad tycker ni om det här? :crazy:

21647294.jpg

// Matilda

Sv: Säkerhetsvästarna... icke godkända?

Vart kan man se den här bilden i störreformat?

Frågan är ju HUR har testen gjorts ? VEM beställde undersökningen?? Jag blir alltid tveksam när jag läser sådanna utredningar.... Varör är inte alla helt testade? Men om det är sant att de säljs som godkända utan att vara det blir man ju skrämd....
Vissa av västarna som tryckte på revbeneb blev godkända.. hur kan de vara det?? HRM....
Artiklen finns i Aftonbladet!

Frågan är ju HUR har testen gjorts ? VEM beställde undersökningen?? Jag blir alltid tveksam när jag läser sådanna utredningar.... Varör är inte alla helt testade? Men om det är sant att de säljs som godkända utan att vara det blir man ju skrämd....
Vissa av västarna som tryckte på revbeneb blev godkända.. hur kan de vara det?? HRM....
Artiklen finns i Aftonbladet!

OK! Jaa, det är ju faktiskt lite tveksamt... :confused:

Testet finns med i GP också men där finns inte RaceSafe med öht.

Den sämsta som finns med i den artikeln (med lameller som RS) är en väst från ett annat företag och är inte säkerhetsklassad öht. Stämmer det verkligen att det ÄR Racesaft på bilden?

Iaf är det jättebra att detta kommer upp och att västarna granskas (nu när de dessutom är obligatoriska även vid hopptävling).

Testet finns med i GP också men där finns inte RaceSafe med öht.

Den sämsta som finns med i den artikeln (med lameller som RS) är en väst från ett annat företag och är inte säkerhetsklassad öht. Stämmer det verkligen att det ÄR Racesaft på bilden?

Iaf är det jättebra att detta kommer upp och att västarna granskas (nu när de dessutom är obligatoriska även vid hopptävling).

Oavsätt vilket märke det är så tror jag att Racesafe är samma modell som den i artikeln bara att det är ett atta märke, vad jag tror är inte säker :angel:, men det kan ju vara de nyaste och bättre västrna och då har de väl tagit den modellen....

Du har säkert rätt att den är likadan (jag kan inte läsa vad det står på din bild). Men västen som visas i GP är INTE samma som RaceSafe. Den saknar säkerhetsklass och kostar betydligt mindre (8-900.-). Jag säger inte att RS är bättre - men i detta test finns den inte med.

Den här undersökningen har jag väntat på.

Synd att de inte tog med all västar.

I Norge fick de ta tilbaka västar, det var samma tillverkare som Danrider västen den hade falska intyg! Varför är inte svenska konsumentverket lika aktiva?

qq

Senast ändrad av en moderator:

Gå in på Testfaktas hemsida så kan ni ladda ner hela testet. Där står det också mer utförligt om testet.

http://www.testfakta.se

Det är INTE samma väst som RaceSafen.

Det står även i artikeln att alla dessa är CE-märkta men alla uppfyller dock inte de här kraven.
// Matilda

Hej
CE märkningen är en tillverkardeklaration där tillverkaren anser sig uppfylla de kraven som ställs i det direktiv man CE märker för.Ni kan se vilken deklaration man märker på numret som står under CE märket.

Ska man vara riktigt säker så ska det stå testad och godkände enligt EN XXXXX-XX för då har ett oberoende godkänt testlabb kontrollerat så att produkten verkligen uppfyller de krav som ställs. Eller rättare sagt det ska vara så.:angel:

Jag har ramlat av med min RS, och klarade mig oskadd.

Har också ramlat av, blivit avslängd i 120km/h, blivit överrullad (gick omkull) med en CRW Flite och klarade mig oskadd alla gångerna! Förutom då jag blev avslängd i 120, då fick jag ont i nacken - men där finns ju inte västen! Och när jag fick hela hästen på sina 172cm i mkh över mig så blev det bara ett stukat knä - och där finns inte heller västen!

Du har säkert rätt att den är likadan (jag kan inte läsa vad det står på din bild). Men västen som visas i GP är INTE samma som RaceSafe. Den saknar säkerhetsklass och kostar betydligt mindre (8-900.-). Jag säger inte att RS är bättre - men i detta test finns den inte med.

okej, nee jag har inte själv kollat ;)

Den här undersökningen har jag väntat på.

Synd att de inte tog med all västar.

I Norge fick de ta tilbaka västar, det var samma tillverkare som Danrider västen den hade falska intyg! Varför är inte svenska konsumentverket lika aktiva?

qq

Säger det samma för det är ju sjukt många som har köpt den för att den inte är lika "klumpig" som de andra...

Här hittar Ni en bättre bild...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2779178.ab

Jag må vara naiv men när det skiljer 2.000 kr mellan original och kopia så finns det oftast en anledning... Jag får väl ta och ramla av med min RS och så hör jag av mig efteråt... :)

Jag tänkte inte på priset eller märket nu när jag menade RS:en utan jag menade modellen, vissa produkter är likadana fast de har ett annat märke och även priset...

Jag har ramlat av med min RS, och klarade mig oskadd.

Har också ramlat av, blivit avslängd i 120km/h, blivit överrullad (gick omkull) med en CRW Flite och klarade mig oskadd alla gångerna! Förutom då jag blev avslängd i 120, då fick jag ont i nacken - men där finns ju inte västen! Och när jag fick hela hästen på sina 172cm i mkh över mig så blev det bara ett stukat knä - och där finns inte heller västen!

Nee, då förstår jag att inte varför det har blivit så som det står i testen, för jag har inte hört några klagomål sen det här nu idag i tidningen... :crazy:

Hästen stack för mig och bockade åtta gånger i rad, då flög jag av, sen fortsatte han bockandes iväg runt hela hoppbanan... Vette tusan vad som flög i honom, hade aldrig hänt förut och hände aldrig igen..

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 450
Senast: bollen__
·
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 256
Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av... 2
Svar
29
· Visningar
3 411
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka