Säkerhetsvästarna... icke godkända?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mildis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 727
Sv: Säkerhetsvästarna... icke godkända?

En kompis lånade min RS på tävling på tävling för några dgr sen och gjorde olyckligtvis en riktigt otäck vurpa inne på hoppbanan, ramlar av med en smäll i backen och hästen var inte långt ifrån att landa på henne+att hans hov kom i ryggen. Hon klarade sig med att bli lite mörbultad+skrapade upp lite på handen - västen hade inte en skråma.
Vågar inte ens tänka på vad som kunnat hänt om inte haft min väst (:bow: för lagen om väst på juniorer, hon hade aldrig använt om hon inte var tvungen!!!)

Dessutom var ju inte ens RS med i det där testet, den ser inte ut så och den finns inte att köpa på Horze, finns inte med i min Horzekatalog iaf+att den inte kostar 880 kr :grin: .

Senast ändrad:

Måste vara Horze som har någon egen variant, har ju själv en racesafe, men det är ju synd att den riktiga inte är med på testen. :)

Hästen stack för mig och bockade åtta gånger i rad, då flög jag av, sen fortsatte han bockandes iväg runt hela hoppbanan... Vette tusan vad som flög i honom, hade aldrig hänt förut och hände aldrig igen..

Nee inte konstigt att du flög av i alla fall ;) hoppas det inte blev några större skador i alla fall :)

nej, den ser inte ut så :idea:
Det måste vara ngn kopia.

aa jag skulle tro det.. men undra om det är samma material och så då...? Måste säga att den liknar den otroligt mycket...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte inte på priset eller märket nu när jag menade RS:en utan jag menade modellen, vissa produkter är likadana fast de har ett annat märke och även priset...

Bara för att produkter ser likadana ut, betyder inte det att dem är uppbyggda likadant och fungerar likadant.

Race Safe har t.ex. ett visst avstånd mellan alla "rutor" och jag skulle kunna tänka mig att det är ett visst material inuti som kanske inte finns i andra, t.ex. den som är med i testet

Bara för att produkter ser likadana ut, betyder inte det att dem är uppbyggda likadant och fungerar likadant.

Race Safe har t.ex. ett visst avstånd mellan alla "rutor" och jag skulle kunna tänka mig att det är ett visst material inuti som kanske inte finns i andra, t.ex. den som är med i testet

Nene, jag håller med dig men nu var det bra en tanke :grin: då jag själv har tänkt att köpa en RS i framtiden därför blev jag lite bekymrad av det här :grin: :crazy:

Nej då, nacken gick över på någon vecka :laugh: Men jag hade TUR! För vi var påväg rakt mot ett staket (som vetter mot läktarna) och precis när han svänger av längs det så flyger jag (låg längs halsen en lång stund :p ) och jag landade precis under staketet, en halvmeter längre upp och jag hade landat på ryggen på staketet. Men man ska ha tur också!

nej, den ser inte ut så :idea:
Det måste vara ngn kopia.

Ja, det vore konstigt om man kunde få en lika bra väst för 800 som för 1400! Jag tror inte alls att de har samma säkerhet som en äkta RS (tror dessutom att Dan Rider är mkt sämre också. Även om det inte syns utifrån på utseendet!

Nej då, nacken gick över på någon vecka :laugh: Men jag hade TUR! För vi var påväg rakt mot ett staket (som vetter mot läktarna) och precis när han svänger av längs det så flyger jag (låg längs halsen en lång stund :p ) och jag landade precis under staketet, en halvmeter längre upp och jag hade landat på ryggen på staketet. Men man ska ha tur också!

Oj, aa det var verkligen tur... jag har själv blivit avkassad i hög fart och då var det i en paddock med tak och taket hålls av riktiga stålbjälkar och det var inte långt i från att jag flög in i en sån :crazy: Då hade jag inte någon väst heller :crazy: men det gick bra, lite mörbulltad bara :grin:

Flög själv av i en ruggig fart som gjorde att jag flög över staketet och rätt ut i avverkningen på andra sidan.
Huvudet landade på en stubbe och hjälmen sprack i bak.
Ryggen landade "platt" över rötter och ris.
Ena benet satt kvar i stigbygeln, men numera vet jag att karmpan löser ut somd en ska...

Skadorna bedömdes först som massa revbensbrott, men vid ny röntgen några dagar senare visade det sej att bara var några senfästen som "stukats".

Lätt hjärnskakning vars huvudvärk försvann efter ca 10 dagar.

En ledkapsel i höger pekfingers mittled och knoge fick sprickor.... DET däremot kan ta upp till 18 månader innan det läker :cry:

Fick INGA BLÅMÄRKEN ens, och det tack vare min väst :bow::bow:

Och märk då att bägge mina västar är köpta i england och godkända för fälttävlan där, men här i sverige skulle jag inte ens få tänka på att använda dom om jag var under 19 år :confused::eek:

Bägge 2 är märkta med Beta, som faktiskt är en förkortning för British Equestrian Trade Association !!!, Bode Protector Standard Level 7....

Den ena är en Caldene o ch den andra en Robin.
Bägge har längsgående platta bitar i olika storlekar så dom passar kroppen. Dessutom blir dom ändå lite mer kroppsanpassade när dom blivit uppvärmda av kroppstemperaturen...

Bägge två passar tack vare sin konstruktion även kvinnor med former, läs bröst :D

För visst är det så att det viktigaste är väl att västarna är ANVÄNDARVÄNLIGA än att dom är så stela och otympliga att använda att dom bara hänger kvar i sadelkammaren/stallet :idea:

Tur att vi är många hästtjejer med tur! Annars hade omvärlden haft bra många fler dödsfall att klaga på och klandra hästarna.

Säkerhetsvästar är lätt värt! Tävlar med min också fast jag inte behöver.

[ - Knapplån - ]

Jag har pratat med affären där jag köpte min Zippa 2001 och den affären hävdar att västen är BETA 3 godkänd (vilket är lapparna på västen visade, ja lapparna är sparade :p ) och sa samtidigt att artikeln är lite missvisande (vilket jag förstår att de säger som företag)

Tur att vi är många hästtjejer med tur! Annars hade omvärlden haft bra många fler dödsfall att klaga på och klandra hästarna.

Säkerhetsvästar är lätt värt! Tävlar med min också fast jag inte behöver.

Tycker jag du gör rätt i, man vet aldrig när olyckan är framme... :)

[ - Knapplån - ]

Jag har pratat med affären där jag köpte min Zippa 2001 och den affären hävdar att västen är BETA 3 godkänd (vilket är lapparna på västen visade, ja lapparna är sparade :p ) och sa samtidigt att artikeln är lite missvisande (vilket jag förstår att de säger som företag)

Men det här är ju nytt och vet affärerna om det då? För det är ju bara de som säljer dem, inte tillverkar dem... :crazy:

jag har läst och hört att racesafen inte ska va nå bra! däremot har ja hört och läst att en annan väst som ser nästintill likadan ut ska va mycket bättre! den är av märket jacsson! och kostar typ 100 -1400 kr billigare! den ska jag köpa!:D uch alla har liksom racesafe nu! tänk om den inte skyddar alls!:crazy:

uch alla har liksom racesafe nu! tänk om den inte skyddar alls!:crazy:

Men det är klart att den skyddar!?

Det är jag och många andra levande bevis på!

Alla västarna i testet skyddar, men vissa bättre än andra. Det är fortfarande bättre att rida med väst än utan.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 450
Senast: bollen__
·
Utrustning Jag använder nästan aldrig säkerhetsväst längre (:o) av den enkla anledningen att jag inte riktigt trivs i den.Jag har alltid haft...
Svar
7
· Visningar
1 255
Utrustning Efter en olycka för 2 veckor sedan måste jag byta ut både hjälm och väst. Hjälmen tog en stor smäll. Och västen klipptes sönder av... 2
Svar
29
· Visningar
3 410
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur