Säkert med uppbundna hästar – argument till att behålla spiltor

På ridskolor är det viktigt med säkerheten och det är en av anledningarna till att det är vanligt med spiltor på ridanläggningar. Under tiden som SVT jobbat med inslagen om spiltorna så har argumentet att spiltor skulle vara säkrare än boxar flera gånger dykt upp, men det är ett argument som Svenska Ridsportförbundet inte tycker håller.

Men gud så dumt... Det är ju bara att binda upp hästen medan man gör i ordning den. Problem solved.
Blir så ARG på det där. Så hästarna ska stå uppbundna i små spiltor konstant, för att det ska vara säkrare för de människor som är inne hos dem några minuter var per dag???!!! Uselt argument verkligen. :banghead:

Senast ändrad:
Som jag minns det när jag var liten så var det en stor risk att gå in till hästarna i spiltorna. Vissa sparkades, andra lyfte benen och vissa klämde ungar mot väggen. En stor del av hästarna trivdes nog inte men jag minns iaf det var otäckt att behöva gå in bakom hästen flera gr när man skulle in och ut för göra vid den. I en box kan man binda upp den med huvudet mot en.

Ja för motsvarigheten till att hästen står uppbunden i spilta är ju absolut att hästen är lös i boxen under skötsel :banghead:
Självklart ska man på en ridskola lära ut hur och att hästen ska bindas upp om hen ska skötas i boxen. I boxen ska uppbindningsring finnas och speciella korta grimskaft ska finnas till hands. Självklart ska det också läras ut hur man beter sig både när hästen ska bindas upp (dvs. man rusar inte in i boxen och jagar hästen utan lockar till sig hästen när man står i boxdörrens öppning) och hur man släpper in hästen igen (dvs. man går in, vänder runt och släpper hästen när man själv är vid boxdörren). Något annat är både dumt och oansvarigt på en ridskola.

Att ha hästar uppbundna i spilta är inget annat än praktiserandet av en oerhört förlegad syn på djurs välfärd. Människor som arbetar dagligen med hästar borde kunna se det och borde ha tagit itu med ombyggnationen av stallen för länge sedan, t.ex. genom att höja priserna och genomfört andra åtgärder för att ackumulera ekonomiska medel. Istället är det samma strutsande och samma argument som när taggtråd förbjöds - och då är det här en ännu viktigare djurvälfärdsfråga enligt min mening.

Med bra rutiner känns det här som ett ickeproblem. Det blir såklart ett arbete att ställa om men jag tycker att vi som älskar hästar måste prioritera deras välbefinnande.

Jag är helt för ombyggnation men skulle gärna behålla några spiltor som skötselplatser. Tycker det är mycket säkrare att sköta hästen vänd i en spilta än i stallgången. Vissa elever tycker det är läskigt att gå in med sadeln vid hästens bakben när den är korrekt bunden i boxens bortre vägg, då är det ju bra om de kan ta ut hästen ur boxen och vända den i en spilta.

Jag är helt för ombyggnation men skulle gärna behålla några spiltor som skötselplatser. Tycker det är mycket säkrare att sköta hästen vänd i en spilta än i stallgången. Vissa elever tycker det är läskigt att gå in med sadeln vid hästens bakben när den är korrekt bunden i boxens bortre vägg, då är det ju bra om de kan ta ut hästen ur boxen och vända den i en spilta.

Eller så binder man upp den med huvudet vid boxdörren och inte i bortre väggen (varför skulle det vara korrekt menar du?)

Varför skulle det vara korrekt att binda upp hästen i boxens bortre vägg? När ridskolan jag jobbade på byggdes om sattes uppbindningsringarna i främre delen (direkt till höger vs vänster om boxdörren) och det såg jag som helt självklart. Bortre väggen blir ju jättekonstigt.

Skötselspiltor ser jag annars också som något bra. Jag drömde om att boxstallet skulle vara fritt från elever och att hästarna skulle flyttas till skötselspiltor innan ridning av personalen men så blev det tyvärr inte.

Eller så binder man upp den med huvudet vid boxdörren och inte i bortre väggen (varför skulle det vara korrekt menar du?)
Varför skulle det vara korrekt att binda upp hästen i boxens bortre vägg? När ridskolan jag jobbade på byggdes om sattes uppbindningsringarna i främre delen (direkt till höger vs vänster om boxdörren) och det såg jag som helt självklart. Bortre väggen blir ju jättekonstigt.

Skötselspiltor ser jag annars också som något bra. Jag drömde om att boxstallet skulle vara fritt från elever och att hästarna skulle flyttas till skötselspiltor innan ridning av personalen men så blev det tyvärr inte.
Förbundet vill att hästen binds upp i bortre väggen och vi utgår från "säker med häst"-skriften utgiven av förbundet.

På mitt jobb är flera av boxdörrarna vänsterhängda vilket gör det osäkert att binda upp hästarna i boxens framkant. Krypa under halsen med sadel är inte lämpligt i mina ögon. Bättre då att ta ut hästarna som är ostyriga och binda upp dem på skötplats, så får de ha boxen ifred och en tydlig avgränsning till när de är "på jobbet".

Förbundet vill att hästen binds upp i bortre väggen och vi utgår från "säker med häst"-skriften utgiven av förbundet.

På mitt jobb är flera av boxdörrarna vänsterhängda vilket gör det osäkert att binda upp hästarna i boxens framkant. Krypa under halsen med sadel är inte lämpligt i mina ögon. Bättre då att ta ut hästarna som är ostyriga och binda upp dem på skötplats, så får de ha boxen ifred och en tydlig avgränsning till när de är "på jobbet".
Eller så är man så tvärsöver att man lägger på sadeln från höger sida, det fungerar utmärkt.

Eller så är man så tvärsöver att man lägger på sadeln från höger sida, det fungerar utmärkt.
För dig och mig ja, men kanske inte för osäkra elever. Varför argumentera emot att hästen tas ur boxen till skötplats? Vet nästan ingen privatryttare i inackorderingsstall som sköter hästen i boxen.

För dig och mig ja, men kanske inte för osäkra elever. Varför argumentera emot att hästen tas ur boxen till skötplats? Vet nästan ingen privatryttare i inackorderingsstall som sköter hästen i boxen.
Det är ju bara att lära eleverna sadla från båda håll, jag ser ingen som helst nackdel med det.

Jag tänker att det kanske är svårt med utrymme om man ska ha 20 boxar och 20 spiltor. Lättare att ändra en rutin.

Det är ju bara att lära eleverna sadla från båda håll, jag ser ingen som helst nackdel med det.

Jag tänker att det kanske är svårt med utrymme om man ska ha 20 boxar och 20 spiltor. Lättare att ändra en rutin.
Jag tänker att det sällan är mer än 9 hästar som görs iordning samtidigt. Finns då några skötplatser så kan en del göras i ordning där och resten i respektive box.

Jag tänker att det sällan är mer än 9 hästar som görs iordning samtidigt. Finns då några skötplatser så kan en del göras i ordning där och resten i respektive box.
Var får du just 9 ifrån? Det vanliga är maxantalet på lektion och de varierar. Vissa ridskolor har dessutom 2 lektioner parallellt.

Det är lite besvärligt med skötselplatser till lektionshästar då de i allmänhet ska göras iordning samtidigt och många gånger av ovana ryttare.

Frågan är då hur många skötselplatser som behövs? På den ridskola jag red (där alla hästarna står i box) så finns det en uppbindningsplats. Den platsen räckte inte men trots att stallet var rätt stort till ytan så hade det inte gått att klämma in någon mer utan att ta bort stallplatser.

Frågan är då hur många skötselplatser som behövs? På den ridskola jag red (där alla hästarna står i box) så finns det en uppbindningsplats. Den platsen räckte inte men trots att stallet var rätt stort till ytan så hade det inte gått att klämma in någon mer utan att ta bort stallplatser.
Ja, det blir ju såklart olika från stall till stall vad man har möjlighet till. Jag tänker på hur jag skulle vilja ha det i "mitt" stall där vi har många spiltor som står tomma idag, som jag i så fall hade velat spara ett antal av vid ombyggnation. Har man inte möjlighet till det så har man inte, såklart.

På min ridskola sätter man fast hästar som står i Box i bakre väggen och då står de med rumpan mot ingången oftast. Det blir som att gå in i en spilta typ och jag trivs inte med att möta hästens rumpa först.

Varför är det säkrare än att ha huvudet framåt i boxen?

På vår ridskola byggdes spiltorna om till ponnyboxar. För oss som har en något överdimensionerad anläggning var det en bra lösning, så i dagsläget står det bara ponnyer i det som tidigare var ridskolestallet. I nya stallet står det fyra lektionshästar och resten privathästar. På andra anläggningar där varje plats behövs, är det inte möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Sharpless
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 394
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och... 2
Svar
27
· Visningar
3 578
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka